סם אלטמן רוצה לרתום את סמסונג לייצור שבבי AI כדי לייצר אלטרנטיבה לאנבידיה. זו הכותרת העיקרית שניתן להעניק למסע של אלטמן בדרום קוריאה שהחל הלילה (ג'). על פי דיווח של אתר ET ניוז הקוריאני, אלטמן צפוי להיפגש עם כל הבכירים בתחום השבבים מחברות ענק כגון סמסונג או SK Hynix ועד סטארט-אפים וחברות עיצוב בקוריאה. מדובר במסע חשוב ומעניין שעשויה להיות לו השפעה גדולה על תחום ייצור השבבים בכלל, ואלה המיועדים לחישובי בינה מלאכותית בפרט. OpenAI מעוניינת לפתח לעצמה את המעבדים עבור חישובי ChatGPT כדי להיות פחות תלויה באנבידיה, המקבילה של אינטל בתחום מעבדי AI.
2 צפייה בגלריה
סם אלטמן
סם אלטמן
סם אלטמן
(צילום: Denis Balibouse / Reuters)
זה לא מהלך מפתיע. חברות רבות, מהרגע שהן מגיעות לגודל קריטי מסוים מעדיפות לפתח לעצמן שבבים לשימוש פנימי בעיקר עבור שרתי מחשוב ענן או מוצרי חומרה. גוגל ואפל הן הידועות ביותר שמייצרות לעצמן שבבים, כמו למשל מעבדי האייפון או הפיקסל של גוגל, שהם פיתוח עצמי של שתי החברות. אך גם אמזון עוסקת בכך (בין היתר בזכות הרכישה של אנפורנה הישראלית) ומיקרוסופט שמפתחת בשיתוף עם קוואלקום שבבים לשימוש במוצריה.
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
המטרה של אלטמן ככל הנראה ולפי הדיווחים היא לרתום את סמסונג וחברות נוספות אם יוכל כדי להקים ברית ייצור. בעוד ל-OpenAI אין את הידע בפיתוח וייצור שבבים, לסמסונג והאחרות יש ולמכביר. למעשה מבחינת יכולת ייצור, סמסונג מחזיקה במקום השני בעולם בתחום אחרי TSMC. אבל היא גם מחזיקה במקום הראשון בתחום שבבי הזיכרון או בתחום שבבי אחסון כשאחריה SK Hynix. בין הלקוחות של סמסונג אפשר למנות את אפל למשל, שלה היא מייצרת את שבבי הזיכרון לאייפון. בכל מקרה, עבור אלטמן מדובר בשותפות שיכולה לקדם את שתי החברות ושותפים נוספים קדימה.
אחד היתרונות של OpenAI הוא הניסיון שיש לה בהפעלה של עומסי עבודה מבוססי AI. מכיוון שהיא שותפה ישירה של מיקרוסופט (אולי אפילו קצת חברת-בת סודית שלה) יש לה גישה גם לצד התפעולי של הבינה המלאכותית. כלומר היא בעלת גישה למערכי מחשוב ענן של מיקרוסופט שמריצים את תהליכי ה-AI. היא יודעת מה נדרש משבב וכיצד צריך לפתח אותו כך שיציע פתרונות יעילים עבורה. ומה שיעיל עבורה יהיה כמובן גם יעיל עבור אחרים. בשביל סמסונג מדובר במאגר ידע עצום שהיא יכולה למנף כדי להיכנס לתחום בו אנבידיה כבר שוחה שנים רבות בהצלחה רבה.
2 צפייה בגלריה
H200
H200
שבב בינה מלאכותית של אנבידיה
(צילום: אנבידיה)
יש כאן פוטנציאל גבוה מאוד לעסקת ווין-ווין כמו שאוהבים האמריקאים לומר. OpenAI תביא את הידע והפלטפורמה, סמסונג תביא את מערך הפיתוח והייצור ובדרך יוכלו לאסוף שותפים נוספים. אבל יש סיבה נוספת לכך שאלטמן בחר להתחיל דווקא בקוריאה. ממשלת דרום-קוריאה הודיעה לפני כשבוע שהיא מתכננת לבנות את אחד ממרכזי הייצור הגדולים - ויש שיאמרו הגדול - ביותר בעולם למפעלי שבבים והייטק. מדובר בהשקעה של כ-470 מיליארד דולר שתהיה משותפת למדינה ולחברות, בעיקר סמסונג ו-SK Hynix. מדובר בהרבה מאוד כסף שקוריאה תשמח להשקיע בפרויקט שאמור לקדם את התעשייה המקומית מול זו האמריקאית (אנבידיה, אינטל ואחרות) והטייוואנית (TSMC בעיקר). אגב קוריאה לא לבד, מדינות רבות כמו סעודיה, גרמניה, צרפת, יפן וכמובן סין ורוסיה פועלות גם הן לחזק את תחום ייצור השבבים.
תחום ה-AI הפך למילת קסם בשנה האחרונה. נראה שכל מה שמכיל את שילוב האותיות הזה מייצר הרבה מאוד ציפייה לעתיד טוב יותר. אבל בעולם השבבים יש בעיה. אנבידיה, שכבודה במקומה, שולטת ללא עוררין על התחום בכל הקשור לבינה מלאכותית וגרפיקה. אינטל היא מקום שני הרחק מאחור וכך גם AMD ביחס לענקית של ג'נסן הואנג. זאת אומרת שהיא שולטת במחיר המעבדים ואלה לא זולים כלל, המחיר מתחיל בכמה אלפי דולרים לשבב בודד ומטפס לעשרות אלפים למעבדים מתקדמים. מדובר בחסם משמעותי לחברות בינה מלאכותית שנאלצות להוציא הרבה מאוד כסף על שבבים. אם OpenAI תצליח בתכנית שלה, היא תזכה למקור נוסף ובעקיפין תעורר תחרות שצפויה בטווח הבינוני להביא לירידה של מחירי המעבדים.