ג'פרי הינטון, אחד החוקרים הבולטים בתחום הבינה המלאכותית ומי שכונה בעבר "הסנדק של ה-AI", עזב לאחרונה את תפקידו בחברת גוגל אחרי עשור. הרקע להחלטה: המאמצים של ענקית הטכנולוגיה להשיק במהירות מוצרים מבוססי בינה מלאכותית בתגובה למהלכים של המתחרה מיקרוסופט, אחרי שנים שבהן נקטה בגישה זהירה יותר.
2 צפייה בגלריה
ג'פרי הינטון
ג'פרי הינטון
ג'פרי הינטון. עוזב את גוגל אחרי עשור
(צילום: Noah Berger/AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

הינטון בן ה-75 סיפר בריאיון לניו יורק טיימס כי התפטר בחודש שעבר מגוגל על מנת שיוכל לדבר באופן חופשי על הסכנות הטמונות בטכנולוגיה שלה הקדיש את רוב חייו. ביום חמישי האחרון הוא שוחח עם מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, אך סירב לחשוף מה נאמר בשיחה.
בשנת 2012 בנה הינטון, ביחד עם תלמידיו באוניברסיטת טורונטו איליה סוצבקר (היום המדען הראשי של OpenAI) ואלכס קרישבסקי, רשת נוירונים שיכולה לנתח אלפי תמונות וללמד את עצמה לזהות אובייקטים כמו פרחים, כלבים ומכוניות. בשנת 2013 רכשה גוגל את החברה שהקימו השלושה, DNNresearch, ומאז חילק הינטון את זמנו בין האוניברסיטה לבין גוגל. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
ב-2018 זכה הינטון בפרס טיורינג, המכונה "הנובל של מדעי המחשב", לצדם של שני חוקרים חלוצים נוספים בתחום - יהושע בנג'יו ויאן לקון (מדען הבינה המלאכותית הראשי של מטא).
היום, מודה הינטון, חלק ממנו מתחרט על העבודה שעשה לאורך השנים. "אני מנחם את עצמי עם התירוץ הרגיל - אם אני לא הייתי עושה את זה, מישהו אחר היה עושה את זה", סיפר. על הטכנולוגיה שסייע לבנות הוא אומר ש"קשה לראות איך אתה יכול למנוע משחקנים רעים לעשות איתה דברים רעים".

הרגע שבו הכל השתנה

לדברי הינטון, עד השנה שעברה גוגל נהגה באופן אחראי ונזהרה שלא להשיק מוצרים שעלולים לגרום נזק. כל זה השתנה כאשר מיקרוסופט קראה תיגר על החברה והטמיעה צ'אטבוט במנוע החיפוש המתחרה שלה, בינג. מאז, נדמה שגוגל פועלת בקדחתנות על מנת להשיק כמה שיותר מוצרים מבוססי AI: בחודשים האחרונים השיקה החברה צ'אטבוט בשם Bard, הודיעה כי תטמיע בינה מלאכותית יוצרת בג'ימייל, דוקס ויישומים נוספים ולפי דיווחים היא עובדת על מנוע חיפוש חדש מבוסס בינה מלאכותית. לאחרונה היא איחדה בין חטיבת הבינה המלאכותית שלה, גוגל בריין, לבין חברת DeepMind, שנרכשה על ידה ב-2014 אך עד כה פעלה באופן עצמאי.
2 צפייה בגלריה
Bard
Bard
Bard. המדיניות הזהירה של גוגל הסתיימה
(צילום: ssi77 / Shutterstock.com)
הדאגה המיידית של הינטון היא שההתפתחויות האחרונות בתחום יובילו להצפה של האינטרנט בתמונות, סרטונים וטקסטים מפוברקים, כך שהאדם הממוצע "לא יוכל לדעת מה אמיתי". דאגה נוספת היא שבינה מלאכותית תשבש את שוק העבודה ותשתלט על חלק מהמשרות. "היא לוקחת ממך את המשימות המייגעות", אומר הינטון, "היא יכולה לקחת יותר מזה".
גרסאות יותר מתקדמות של הטכנולוגיה, הוא חושש, עשויות להפוך לאיום על האנושות מכיוון שבינה מלאכותית מתנהגת לפעמים באופן לא צפוי. זה בעייתי מכיוון שאנשים וחברות מאפשרים כעת למערכות מבוססות AI לא רק לכתוב עבורם קוד, אלא גם להריץ אותו. אחד החששות הגדולים של הינטון הוא שיום אחד כלי נשק אוטונומיים - מהסוג שאנחנו מכירים מסרטי מדע בדיוני - יהפכו למציאות.
"האפשרות שהדברים האלה (מערכות AI - י"מ) יהיו יותר חכמים מבני אדם - מעט מאוד אנשים האמינו בזה", אמר הינטון לניו יורק טיימס, "אבל רוב האנשים חשבו שזה מאוד רחוק. גם אני חשבתי שזה מאוד רחוק, חשבתי שזה יקרה בעוד 30 או 50 שנה או אפילו מעבר לכך. ברור שאני כבר לא חושב ככה".
המדען הראשי של גוגל, ג'ף דין, אמר בתגובה: "ג'ף אחראי לפריצות דרך משמעותיות בתחום הבינה המלאכותית ואנחנו מעריכים את התרומה שלו לגוגל לאורך עשור. אני מאוד נהנתי מהשיחות הרבות שלנו לאורך השנים. אני אתגעגע אליו ואני מאחל לו כל טוב". דין הוסיף כי גוגל "עדיין מחויבת לגישה האחראית לבינה מלאכותית. אנחנו ממשיכים ללמוד להבין את הסיכונים המתפתחים, ובמקביל ממשיכים לחדש באופן אמיץ".