בסוף הרבעון הקודם חשפה מטא בשורה לא פשוטה - לראשונה בתולדותיה, פלטפורמת פייסבוק איבדה משתמשים יומיים פעילים, ומספרם ירד בשני מיליון. מנייתה הגיבה בירידות חדות, והחברה איבדה מאז כמעט 400 מיליארד דולר משווי השוק שלה. אתמול, היא הראתה שינוי מגמה, כשפרסמה את דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של 2022.

עוד בנושא:

בשונה מהרבעון הקודם, הפעם מספר המשתמשים הפעילים עלה מעט, והוא עומד כעת על 1.96 מיליארד לעומת 1.92 מיליארד ברבעון הקודם. גם רווחיה עמדו על 7.5 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים בוול סטריט. אבל בנתון על הכנסותיה מפרסום נרשמה אכזבה. אלו עמדו על כ-28 מיליארד דולר, ועל אף שמדובר בעלייה של כ-7% לעומת השנה שעברה, הן מתחת לציפיות השוק.
2 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על השם החדש של פייסבוק
מארק צוקרברג מכריז על השם והחזון החדש של פייסבוק
(צילום: רויטרס)
למעשה, קצב הצמיחה בהכנסות החברה הוא האיטי ביותר מאז הנפקתה של מטא, אז פייסבוק, לפני עשור. יש לכך מגוון סיבות, בהן השינויים במדיניות של אפל משנה שעברה, שמאפשרים למשתמשים למנוע מאפליקציות לאסוף עליהם מידע כדי להתאים להם פרסומות - מודל ההכנסות העיקרי של פייסבוק ואינסטגרם. מטא הזהירה כי השנה שינויים אלו צפויים לעלות לה 10 מיליארד דולר. השילוב של העלייה במספר המשתמשים וההכנסות הנמוכות מהצפוי נוגעת בין היתר גם לעובדה כי האפליקציות של החברה צומחות באזורים כמו אסיה-פסיפיק, שם המחיר של מודעות נמוך יותר מבארה"ב ובאירופה.
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה, אף הכיר בכך שמלחמת רוסיה-אוקראינה נותנת את אותותיה, שכן פייסבוק חסומה ברוסיה כעת (גם מתחרותיה יוטיוב וסנאפצ'ט התייחסו לאחרונה להשפעה הכלכלית של המלחמה עליהן).
ההכנסות ממשפחת האפליקציות של מטא (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ומסנג'ר) מסייעות לממן את החזון ארוך הטווח של מטא - בניית המטאברס, מעין יקום דיגיטלי של חוויות במציאות מדומה ורבודה. מדובר בתחום שבו מטא משקיעה רבות, אך הוא לא צפוי להניב לה רווחים בקרוב. למעשה, ההפסד התפעולי הנוגע לתחום הסתכם ב-2.96 מיליארד דולר ברבעון הראשון עבור מטא. בשנה שעברה, היא הפסידה ממנו 10 מיליארד דולר.
"במשך השנים הקרובות המטרה שלנו מהפרספקטיבה הפיננסית היא לייצר מספיק צמיחה בהכנסות התפעוליות ממשפחת האפליקציות, כדי לממן את הצמיחה בהשקעה בריאליטי לאבס (החטיבה במטא שעוסקת בתחום - א.ג), תוך כדי שאנחנו מצמיחים את הרווחיות הכוללת שלנו", אמר צוקרברג במהלך שיחת המשקיעים. הוא הוסיף כי "רק כשהמוצרים האלו יגיעו לשוק ויגדלו בצורה משמעותית, והשוק הזה יהיה גדול, הוא יהפוך לכזה שתורם הכנסות או רווחים גדולים לעסק. אנחנו מכינים את השטח למה שאני מצפה שיהיה מאוד מרגש ב-2030".
הוא הדגיש שמדובר בחזון ארוך טווח גם בכך שאמר כי "אני מכיר בכך שיקר לבנות את זה. זה מעולם לא נבנה בעבר", והוסיף כי בשל ההשקעות האלה, הרווחיות הכוללת של מטא לא תצמח השנה.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
מנסים להידמות למתחרה הגדולה. טיקטוק
(צילום: shutterstock)
אם נחזור מ-2030 לעתיד הקרוב, החברה מתכננת להשיק גרסת ווב של "הורייזון וורלדס", פלטפורמת המציאות המדומה שלה, בהמשך השנה - בניסיון להגביר את האימוץ של השירות בקרב משתמשים. החברה גם מצפה לשחרר קסדת VR חדשה מאוחר יותר השנה, עם שם הקוד "פרויקט קמבריה". צוקרברג אמר כי קסדת הפרימיום החדשה תתמקד בעולם העבודה, וצופה כי "לבסוף תחליף את הלפטופ וציוד העבודה שלכם".
ואם נחזור למנוע ההכנסות הנוכחי של החברה, הרשתות החברתיות - מטא ממשיכה לנסות להידמות לטיקטוק, ולאמץ את מה שעובד עבור מתחרתה הגדולה. צוקרברג התייחס לרילז - מוצר הסרטונים הקצרים שהושק באינסטגרם ופייסבוק, ומדמה את הסרטונים בטיקטוק. לדבריו, רילז מהווה כבר יותר מ-20% מהזמן שאנשים מבלים באינסטגרם, ווידאו בכלל מהווה 50% מהזמן שאנשים מבלים בפייסבוק, וגם שם השימוש ברילז צומח במהרה.
בנוסף, צוקרברג התייחס להתמקדות החברה בפיתוח המלצות מבוססות בינה מלאכותית, כך שהפיד שלנו יכיל יותר ויותר מאלה, בדומה למודל הפיד של טיקטוק. "היכולת להמליץ באופן מדויק על תוכן שמגיע מכל העולם, אחריו אתה לא עוקב באופן ישיר, פותחת כמות גדולה של סרטונים ופוסטים מעניינים ושימושיים שאחרת אולי היית מפספס. בעתיד, אני חושב שאנשים יפנו באופן גובר למנועי גילוי מבוססי בינה מלאכותית כדי שיבדרו אותם, ילמדו אותם דברים ויחברו אותם לאנשים שחולקים איתם תחומי עניין". זאת למרות שאינסטגרם הוסיפה לאחרונה אפשרות של פיד כרונולוגי, בעקבות ביקורת גוברת על מודל ההמלצות האלגוריתמי.