הרוטב הסודי נחשף: כפי שאילון מאסק הבטיח לפני שרכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, הרשת החברתית פרסמה בסוף השבוע חלקים מהקוד של אלגוריתם ההמלצות שקובע אילו ציוצים יופיעו בפיד הראשי שלה, For You. מאסק הבטיח כי הקוד כולו ייחשף בשבועות הקרובים בפלטפורמת המפתחים GitHub.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק. חושף את הקוד
(עיבוד תמונה. צילום: Jim Watson, Samuel Corum / AP)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

"אנחנו מנסים להיות המקום הכי אמין באינטרנט", הסביר מאסק את המהלך, "זה הולך להיות די מביך ואנשים הולכים למצוא הרבה טעויות". הוא הבטיח שכל 24 עד 48 שעות תתקן הרשת החברתית את אלגוריתם ההמלצות בהתאם להצעות שתקבל ממשתמשים. >>הצטרפו לקהילת הטכנולוגיה שלנו בפייסבוק<<
בפוסט שפורסם בבלוג של טוויטר הסבירה החברה כי תהליך ההמלצה על תוכן מחולק לשלושה שלבים: בשלב הראשון, האלגוריתם אוסף את "הציוצים הטובים ביותר ממקורות המלצה שונים". בשלב השני, הוא מדרג את הציוצים באמצעות מודל בינה מלאכותית. בשלב האחרון, הוא מסנן ציוצים שהמשתמש הספציפי ראה, כאלה שנכתבו על ידי אנשים שהוא חסם וכאלה שמוגדרים כ-NSFW (ראשי תיבות של "לא מתאימים לעבודה").
אחת המטרות של האלגוריתם היא ש-50% מהציוצים בפיד יהיו של אנשים שהמשתמשים עוקבים אחריהם ו-50% של כאלה שהם לא עוקבים אחריהם. מטרה נוספת היא להציג ציוצים שיובילו למעורבות חיובית - לייקים, ציוצים מחדש, תגובות וכו'.
אחד הדברים הבולטים שהתגלו על ידי מפתחים חיצוניים שבחנו את הקוד הוא העובדה שטוויטר מסווגת משתמשים לארבע קטגוריות: "אילון", "רפובליקני", "דמוקרטי" ו"משתמש כבד (Power User)". מאסק עצמו אמר כי לא היה מודע למנגנון הסיווג הזה ואמר כי יש להסיר אותו מהקוד של טוויטר: "לחלוטין לא צריך להיות סיווג של אנשים בין רפובליקנים לדמוקרטים, אין בזה היגיון".
עובד בטוויטר הסביר כי מדובר בפיצ'ר ישן שאינו מהותי למערכת ההמלצות של טוויטר, וכי החברה מעוניינת להסיר אותו. בחברה אמרו כי הסיווג שימש רק לאיסוף מידע, ולא הייתה לו השפעה על הדירוג של התוכן. כך או כך, מדובר בחשיפה מביכה עבור טוויטר שהודפת כבר שנים טענות על כך שהיא מדרגת תוכן לפי הנטייה הפוליטית של משתמשיה.
מאסק מתח ביקורת בחודשים האחרונים על איכות הקוד של טוויטר ואף אמר כי יהיה צריך לכתוב אותו מחדש. "ה'אלגוריתם' שלנו מסובך מדי ולא מובן לחלוטין אצלנו", צייץ בחודש שעבר, "אנשים יגלו הרבה דברים מטופשים, אבל אנחנו נתקן בעיות ברגע שנגלה אותן".
מאסק עצמו ספג ביקורת בחודשים האחרונים לאחר שדווח כי ביקש מעובדי טוויטר לשנות את הקוד של הפלטפורמה על מנת להגדיל את החשיפה של הציוצים שלו. זואי שיפר, עיתונאית בניוזלטר טרנספורמר שחשף את הבקשה החריגה של מאסק, צייצה בסוף השבוע כי טוויטר הסירה מהקוד את החלקים הקשורים לשינוי דירוג הציוצים של מאסק לפני שהעלתה אותו ל-GitHub.