זה לא קורה הרבה, אבל כשיש שינוי בפריסת המקלדת זה מעיד על שינוי בעולם הטכנולוגיה. חברות טכנולוגיה לא נוהגות להשתעשע בשינויי ממשק בלי סיבה. מיקרוסופט הודיעה היום (ה') על שינוי קטן אבל מורגש במקלדת ה-PC, הוספה של מקש ייעודי עבור אפליקציית ה-AI שלה Copilot. החברה לא ציינה בדיוק היכן הוא ימוקם, אך לפי ההדמיה שפרסמה בסרטון נראה שהוא יחליף את מקש ctrl הימני. זאת אומרת שמקש ווינדוס שממוקם בצד השמאלי ימשיך להופיע באותו מיקום.
1 צפייה בגלריה
כפתור המקלדת החדש של ווינדוס יפעיל את Copilot
כפתור המקלדת החדש של ווינדוס יפעיל את Copilot
כפתור המקלדת החדש של ווינדוס יפעיל את Copilot
(צילום מסך: אתר מיקרוסופט)
המקש החדש צפוי להקפיץ את אפליקציית Copilot ישירות מהמקלדת עם גישה ישירה לצ'אטבוט דמוי ChatGPT שהחברה הוסיפה לפני מספר חודשים לווינדוס 11. במדינות שבהן עדיין אין את הפיצ'ר הזה, המקש יקפיץ את חלונית החיפוש בווינדוס. להזכיר, קופיילוט בווינדוס מאפשר למעשה לבקש ממערכת ההפעלה לבצע פעולות בשפה טבעית, כמו למשל לשנות הגדרות, להחליף תמונה בשומר מסך או לעבור למצב תצוגה כהה למשל.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
בחברה לא ציינו אילו חברות כבר הסכימו לשינוי המקלדת הזה, אך ככל הנראה שמדובר בכל שותפות הייצור העיקריות שלה. לנובו, HP, דל, אסוס או אייסר - סביר להניח שכל השמות הגדולים של התעשייה ימהרו להוסיף את המקש החדש למקלדת. אגב, המקש החדש צפוי להחליף את מקש אופיס שמיקרוסופט הוסיפה למקלדות מסוימות מתוצרתה ביחד עם מקש אימוג'ים. מיותר לציין שהשינוי הזה לא ממש זלג לשאר המקלדות בעולם (ואולי טוב שכך). כאן גם המקום להזכיר שלמרות שקורטנה - הסייענית הקולית ז''ל של ווינדוס - זכתה בעבר לאפליקציה משלה, היא מעולם לא זכתה למקש ייעודי.
בכל מקרה, מקש החדש יעשה כנראה קצת בלגן בהרגלי העבודה למי שהתרגל לבצע דרכו קיצורי דרך בצד הימני של המקלדת. אבל זה גם מראה עד כמה מיקרוסופט רואה ב-AI טכנולוגיה מהותית לעתיד של המחשבים והטכנולוגיה. אין ספק שהשימוש בבינה מלאכותית רק יגדל, אבל להוסיף את הגישה לבינה המלאכותית שלה עצמה זה אולי קצת מוקדם בהתחשב שלא ברור עד כה מי יצא המנצח במלחמת מודלי השפה גדולים שקיימת כיום בשוק.
נזכיר שישנם מודלים נוספים שצפויים להתחרות בקופיילוט המבוסס על GPT-4 של OpenAI. כך למשל ישנו קלוד של אנתרופיק, בארד של גוגל, לאמה 2 של מטא ועוד. לכל חברה תהיה מן הסתם גם אפליקציה שתתלווה למודלים שלה בהתאם לספק השירות, והמיתוג של קופיילוט הוא כנראה גם סוג של צעד שיווקי שנועד לקבע את הגרסה המיקרוסופטית של הבינה המלאכותית כזו שתופעל בווינדוס. זה צעד שהיינו מצפים ממיקרוסופט של שנות ה-90 ופחות מזו של השנים האחרונות, שהצהירה בשנים האחרונות שהיא חברה אגנוסטית לפלטפורמות שעליה רצות האפליקציות שלה, אך ככל הנראה שהרגלים ישנים קשה לעקור. בכל מקרה, הפור כבר נפל ובשנים הקרובות ככל הנראה שקופיילוט יציץ בווינדוס בכל הקשת מקלדת, מדויקת או שגויה.