סדקים ראשונים במעמדו של נסיך הכתר הסלולרי, האייפון? בסוף השבוע שעבר דיווחה אפל, כהרגלה, על רווחים והכנסות גבוהים מהצפוי ברבעון האחרון — אבל גם, ובמקביל, על ירידה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה לפני שנה. ירידה ניכרת, של 10% תמימים, הזדקרה לעין במכירות מוצר הדגל האייקוני שלה, האייפון. היא בולטת במיוחד בסין רבתי — טייוואן, הונג-קונג ומקאו — שם ירדו המכירות ב-8%. בשל גודל האוכלוסייה הסינית — לכל שבריר אחוז בה יש משמעות דרמטית על המאזנים הסופיים. גם בלי קשר לסין — בניגוד לתקוות אפל, כמות הבוחרים לנטוש את מכשירי האנדרואיד לטובת האייפון לא עלתה לאורך השנים האחרונות, וב-2023 אף נרשמה בה ירידה קלה.
2 צפייה בגלריה
yk13910996
yk13910996
טים קוק בפתיחת חנות אפל בשנגחאי במרץ האחרון. "בעצם צמחנו"
( צילום: רויטרס, Stringer)
האמת היא, שאפל צפתה את הירידה הזו, ומנכ"לה טים קוק אף ידע להסביר בראיון ל-CNBC, כי מדובר באשליה אופטית: בשנה שעברה, הזכיר, אפל נהנתה מ"הכנסות נוספות" מרכישות אייפון 14 שנדחו בגלל בעיות אספקה בתקופת הקורונה. "אם תורידו את ה-4 מיליארד דולר ההם, תראו שבעצם צמחנו בחישוב שנתי".
בשוק הסלולר העולמי לא קונים כמובן את ההסבר הזה. במכירות כלל הסמארטפונים בעולם נרשמה דווקא השנה הצמיחה החדה ביותר זה שנים. מעבר לכך, לפי חברת המחקרים IDC, הסכום הממוצע שאנשים מוכנים להוציא כיום על טלפון חכם נמצא במגמת עלייה — רבים מעדיפים מכשירי פרימיום, שאייפון הוא המייצג האולטימטיבי שלהם. ובכל זאת, אפל ירדה בחודשים האחרונים למקום השני בשוק, אחרי סמסונג, אף שגם זו רשמה ירידה קלה במכירות. עם או בלי קשר, מוקדם יותר השנה איבדה אפל גם את תואר החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק למיקרוסופט.
2 צפייה בגלריה
yk13911068
yk13911068
אייפון 15. "הסינים אשמים"
(צילום מסך: אתר אפל )

700 שקל הנחה

לאלה יש להוסיף תופעה שיווקית חריגה שנרשמה מאז פברואר האחרון, זמן קצר לפני השקת מכשירי הדגל המתחרים של סמסונג מסדרת גלקסי S24: אפל, שכבר חשה כנראה ב"ברוך" המתרגש עליה, הורידה את מחירי האייפונים דרמטית בכל העולם בשלוש פעימות, ככל הנראה כדי למשוך את הקונים לחנויות "בכוח" ולצמצם את הפער.
כך, למשל, מחירו של אייפון 15 פלוס (128 גיגה-בייט) עם השקתו בארץ ב"מחסני חשמל" עמד על 4,750 שקל, וכיום הוא מוצע ב-4,050 שקל — הוזלה של יותר מ-17% ו-700 שקל. אייפון 14 (128 גיגה), שעלה עם השקתו 3,700 שקל, נמכר כיום ב-3,000 שקל, הוזלה של 23%. בסין ובהודו, חלק מהרשתות הורידו 180 דולר מהמחיר הרשמי של האייפונים. לפי לירון כץ, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב"מחסני חשמל" — לפחות בישראל המהלך חסר התקדים הביא לעלייה יוצאת דופן של יותר מ-40% במכירות האייפון.
אז מה בכל זאת פגע השנה בלהיט האולטימטיבי של אפל? הסיבות מגוונות. בסין, שוק הסמארטפונים הגדול בעולם, הצליחה וואווי, ענקית הטכנולוגיה המקומית, לחזור לעצמה עם שבב דור 5 חזק ומערכת הפעלה שפיתחה בעצמה, אחרי כמה שנות דשדוש בעקבות החרם שהטיל עליה המערב. במקביל, כתוצאה מן המתיחות הגוברת בין המעצמות וכפעולת תגמול מול הממשל האמריקאי, הטיל השלטון הסיני איסור על שימוש בסמארטפונים של "חברות זרות" במקומות העבודה. הנפגעת הישירה הייתה, כמובן, אפל.
בנוסף, הצטברות מלאים מימי הקורונה הובילה בסין להורדות מחירים אגרסיביות של סמארטפונים מתחרים מתוצרת חברות כמו Vivo, הונור ושיאומי. אלה הגדילו כך את הפער מול האייפון, ושכנעו את הרוכשים הסיניים להעדיף את התוצרת המקומית. האייפון איבד את המקום הראשון בקרב מותגי הסמארטפונים במדינה הענקית.
ואי-אפשר להתעלם גם מסיבה מהותית יותר: אפל מאחרת להצטרף לחגיגת ה-AI, בעוד שכל המתחרות — מגוגל ועד סמסונג — משווקות כבר במרץ צ'טבוטים המבוססים על מודלי שפה של בינה מלאכותית גנרטיבית. צרכנים בסין ציינו את היעדר החידושים כסיבה להימנע מרכישת אייפון חדש.

AI בלי ענן

רוב האנליסטים אופטימיים ומשוכנעים כי היצע ה-AI של אפל, כאשר יוצג בקרוב, יספק את ה"בוסט" הדרוש למכירות האייפון: אפל רכשה בשנים האחרונות יותר חברות AI מרוב מתחרותיה, ואין ספק שהיא עמוק בעניין: היא מוציאה מיליארד דולר בשנה רק על AI, וכבר השקיעה בנושא לפחות 5 מיליארד דולר. בין השאר, היא מפתחת מודלים של בינה מלאכותית שיוכלו לרוץ באייפון בלבד, בלי להסתמך על קישוריות לענן. לפי חלק מהשמועות מתוכננת גם חנות אפליקציות AI, שתיפתח למפתחים חיצוניים.
סביר שחלק מחידושי ה-AI הללו ייחשפו כבר בכנס המפתחים השנתי הקרוב של החברה ביוני, שיש המעריכים כי יהיה אחד החשובים בהיסטוריה שלה. בכל מקרה, ההנחה של החברה, שהיא יכולה להרשות לעצמה "לקחת את הזמן", הייתה קצת מוגזמת: אפילו מכשירי וואווי, המתחרה הסינית, שלא לדבר על הסמארטפונים החדשים של סמסונג וגוגל, מריצים כבר יישומי בינה מלאכותית. הגיע הזמן.