בתזמון די מדויק דווח השבוע כי פייסבוק עובדת על שעון חכם מתוצרתה. ברקע - המאבק בין ענקית הרשתות החברתיות לבין ענקית החומרה אפל מגיע לשיאים חדשים, והדיווח הזה הוא בבחינת עוד אצבע בעין, מאחר ושעונים חכמים נחשבים לאחד המוצרים הפופולריים בקטלוג של החברה. אם לא די בזה, הוול סטריט ג'ורנל דיווח השבוע כי בשנת 2018, רגע אחרי משבר קיימברידג' אנליטיקה - משבר הפרטיות הקשה ביותר בהיסטוריה של פייסבוק, מארק צוקרברג הבהיר בשיחות פנימיות כי פייסבוק צריכה "להכאיב" לאפל.
5 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג וטים קוק
מארק צוקרברג וטים קוק
מארק צוקרברג וטים קוק
( AP, Shutterstock)
כמו אז, גם היום - ההתנצחות של שתי ענקיות הטכנולוגיה עוסקת, לפחות למראית עין, במודל העסקי של החברות: אפל ממצבת עצמה כמגינת הפרטיות הגלובלית בעידן שבו המלחמה על פרטיות נראית אבודה מראש; ואילו פייסבוק מדגישה את הצורך במתן שירותים דיגיטליים חינמיים ובהנגשה שלהם לכל נקודה על המפה העולמית, ואת זה, מבהיר צוקרברג שוב ושוב, אי אפשר לעשות בלי למכור מודעות.
עוד על המאבק של פייסבוק ואפל:
אלא שהמאבק הזה עולה בחודשים האחרונים מדרגה והופך למלחמת ענקיות של ממש, כשאפל עומדת להשיק את פיצ'ר השקיפות במעקב אפליקציות - מכה קשה עבור חברות ומפתחים שנסמכים על מעקב אחר משתמשים לצורך איסוף מידע והתאמת פרסומות. הקרב של פייסבוק כולל פעילות לובי, הצהרות פומביות ומודעות פרסומת בעיתונים הגדולים בעולם - בהם היא מציגה את אפל כענקית דורסנית שהפעולות שלה יובילו לפגיעה אנושה בעסקים קטנים ובמפתחי אפליקציות.
5 צפייה בגלריה
שעון חכם
שעון חכם
אפל ווטש 6
(צילום: יח"צ)
אם לא די בזה, הדיווח על פרויקט השעון החכם של פייסבוק - שאמור להתחרות ישירות במוצר הפופולרי של אפל, הוא כנראה הדוגמה המובהקת ל"כאב" שעליו דיבר צוקרברג לפני כמעט שלוש שנים. לפי הדיווחים השונים, פייסבוק מתכננת שעון שיתמקד בשליחה וקבלה של מסרים מיידיים, לצד פונקציונליות בריאותית ומדדים של פעילות גופנית. השעון אמור להיות מבוסס אנדרואיד, אולם ייתכן שפייסבוק עובדת גם על מערכת הפעלה מתוצרתה עבור השעון.
5 צפייה בגלריה
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 פייסבוק
אוקולוס קווסט 2 של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
השעון החכם של פייסבוק יצטרף לאקו-סיסטם הולך ומתרחב של מוצרי חומרה מבית ענקית הטכנולוגיה, המפותחים תחת חטיבת Facebook Reality Labs, בה מועסקים יותר מ-6,000 עובדי החברה. חטיבת החומרה כוללת כבר עכשיו את מסכי הפורטל של פייסבוק - צגים חכמים המתממשקים עם שלל הפלטפורמות של פייסבוק ומאפשרים שיחות וידאו בשילוב הסייעת הקולית אלכסה של אמזון. בנוסף מיוצרים משקפי המציאות המדומה אוקולוס קווסט 2 - שהושקו בשנה שעברה ונחטפים כמו לחמניות במחיר כמעט מגוחך של 300 דולר בלבד.
כפי שהכריזה בספטמבר האחרון, פייסבוק עובדת גם על משקפיים חכמים תוך שיתוך פעולה עם המותג הפופולרי "ריי באן", ומבטיחה שאלה יגיעו למדפים עוד השנה. היא עובדת גם על פרויקט "אריה" - פרויקט מחקרי שבוחן הטמעה של שכבות מציאות רבודה על משקפיים שגרתיים, לצורך הצגה של מפות תלת-ממד, למשל. המשקפיים כוללים חיישנים וכוח מחשוב שיושב על המוצר עצמו - תופס ומעבד את מה שקורה בעולם האמיתי ומסייע לפייסבוק להתקדם עם מאמצי המשקפיים החכמים שלה.
5 צפייה בגלריה
פרויקט אריה פייסבוק
פרויקט אריה פייסבוק
פרויקט אריה של פייסבוק
(צילום: פייסבוק)
גם אפל עובדת בשנים האחרונות על פיתוח משקפיים חכמים, כשדיווחים חדשים ולעיתים סותרים מגיעים אחת לכמה חודשים. בבלומברג דווח כי אפל עובדת על משקפי מציאות מדומה בעלות מפרט דמיוני שצפויות להגיע לשוק כבר ב-2022, עם תג מחיר מוערך של 3,000 דולר - פי עשרה מאלה של פייסבוק. במקביל דווח כי החברה עובדת גם על משקפיים חכמים ועל משקפי מציאות רבודה, שייתכן ויגיעו לשוק בשנת 2023.
לשתי החברות גישה שונה בתכלית - לא רק סביב סוגיית המידע והפרטיות, אלא גם בענייני חומרה. בעוד שאפל מצטיינת בפיתוח, ייצור, עיצוב ושיווק של מוצרים יוקרתיים וממותגים, פייסבוק מצטיינת בהנגשה - בהפחתת עלויות ייצור ובשיווק להמונים, ועשתה עם מוצרי האוקולוס מה שאף חברה לא הצליחה לעשות קודם לכן - להביא משקפי מציאות מדומה כחווייה יומיומית, שגרתית ונגישה במיוחד.
אלא שהאקו-סיסטם של אפל נמצא במקום אחר לגמרי מזה של פייסבוק - שרק מתחילה לבנות לעצמה שם כיצרנית חומרה, ושהתדמית הבעייתית-משהו שלה בכל הנוגע לפרטיות מהווה מכשול משמעותי - בייחוד כשמדובר על מוצרים שאוספים מידע רגיש כמו צג חכם שמכיל מצלמה ומיקרופון, או משקפיים שלוכדים כל מה שקורה בסביבה המיידית של המשתמשים ומעבדים גם מידע פיזי.
5 צפייה בגלריה
כך ייראו המשקפיים של אפל?
כך ייראו המשקפיים של אפל?
כך ייראו המשקפיים של אפל?
(צילום: 9to5mac)
כדאי להדגיש כאן שלמרות התדמית של אפל כמגינת הפרטיות האחרונה בסקטור הטכנולוגי - הסכם המיליארדים שלה עם גוגל - שלפיו מנוע החיפוש של החברה מגיע במוצרי אפל כברירת מחדל מהווה טעם לפגם. המודל העסקי של גוגל לא שונה בהרבה מזה של פייסבוק - שתיהן מחזיקות כמויות אדירות של מידע ומתווכות אותו עבור מפרסמים. גם העובדה שאפל ממשיכה לעשות עסקים בסין - החל משיווק ומכירה של מוצרים ועד הפעלת פסי ייצור, לעיתים בתנאי עבודה מחפירים - לא בדיוק תומכת בתדמית הליברלית של החברה שמתגאה בהיותה מוכוונת פרטיות והגנה.
ברקע המאבקים בין שתי הענקיות ניצבת גם הסוגיה הרגולטורית: גם אפל וגם פייסבוק מתמודדות בחודשים האחרונים עם קריאות לפרק אותן מכוחן. פייסבוק כבר חטפה תביעות של ממש, אפל אמורה להיות הבאה בתור, ושתי החברות עוסקות במאמצי לובי נרחבים ומתגוננות הלכה למעשה מפני אותן האשמות בדיוק - הפיכתן למונופולים דורסניים וניצול הכוח שלהן לקידום המוצרים שלהן עצמן על פני חברות מתחרות.