אחרי יותר מעשור של זגזוג ואי-ודאות באסטרטגיית הסמארטפונים שלה, נראה שגוגל סוף סוף רוצה למכור מכשיר פרימיום ובכך גם להתחיל להתחרות ראש בראש עם כמה מהשותפות שלה בעולם הסלולר. אם להאמין לאנשי החברה, מכשירי פיקסל 6 שיוצגו בסתיו הקרוב יהיו מכשירי דגל אמיתיים, שלא מתפשרים על חומרה. למעשה, הם אפילו יכללו ערכת שבבים שתוכננה על ידי גוגל עצמה (תוך שילוב של פיתוחים עצמיים וצד שלישי), לאורך ארבע השנים האחרונות. אם להאמין להצהרות, גוגל גם מתכוונת ללוות את ההשקה בקמפיין שיווקי נרחב שיעמיד אותה ראש בראש מול חברות כמו אפל וסמסונג.

עוד כתבות בתחום הסמארטפונים:

2 צפייה בגלריה
פיקסל 6
פיקסל 6
מכשירי פיקסל 6 פרו ופיקסל 6. יגיעו בסתיו
(צילום: גוגל)
עד עכשיו, כל ניסיון של גוגל לייצר סמארטפונים הגיע עם רמה כזו או אחרת של גידור שאיפות, כדי לא לעצבן את השותפות שלה לאקוסיסטם של אנדרואיד. המפתחת של מערכת ההפעלה הסלולרית הדומיננטית ברחבי העולם - אי שם בין ברירת מחדל לאפשרות היחידה עבור טלפונים וטאבלטים שלא יוצרו על ידי אפל - עושה הרבה מאוד כסף מכך שמיליארדי מכשירים מגיעים עם חבילת היישומים שלה. היצרניות אמנם תלויות באנדרואיד בעצמן, כי פיתוח של מערכת הפעלה עצמאית הוא מאמץ כביר (בייחוד בעולם שהתרגל כבר לאנדרואיד), אבל זו מערכת יחסים דו-צדדית.
הגידור הזה הגיע בצורות שונות. בהתחלה הייתה זו תוכנית נקסוס - מכשירים שאמנם תוכננו בשיתוף גוגל אך יוצרו על ידי חברות כמו HTC, סמסונג ו-LG, שהרוויחו מכל מכשיר שנמכר. גם כשגוגל החליטה שהיא רוצה טלפונים משלה, שני הדורות הראשונים שלהם יוצרו על ידי שותפות, ורק בפיקסל 3 הלכה החברה ישירות לפוקסקון הטאיוואנית. זה היה לפני כמעט שלוש שנים, אבל נתח השוק של פיקסל לא גדל משמעותית בזמן שעבר (נכון לרבעון הראשון של 2021, הוא עמד על 0.3% בלבד). המכשירים שלה היו טובים, אבל המפרט שלהם אף פעם לא היה הכי מתקדם. גוגל התעכבה עם הוספה של מצלמה אחורית שנייה, ובשנה שעברה אף הגדילה לעשות כשהשיקה את פיקסל 5 עם מעבד של מכשירי ביניים.
מי שכרסמו בשוק הפרימיום של השותפות ההיסטוריות של גוגל, ובראשן סמסונג, היו דווקא היצרניות הסיניות, שהעלו הילוך בשנים האלה. אפשר להניח שההצלחה שלהן היא אחת הסיבות לכך שגוגל נכנסת יותר למשחק הזה - היא תהיה "רק עוד חברה" בו, לפחות בשלב הראשון.
עם השקת ערכת שבבים משלה - אפילו אם בינתיים לא מדובר בשבב שכל כולו גוגל, שכן חלק מהרכיבים נרכשו מחברות אחרות - החברה מוסיפה לעצמה יכולת חשובה של בידול ברמת חומרה. עד כה, היתרון שלה היה בעיקר בתוכנה. כך, ב-2018, הציגה גוגל ראשונה מצב לילה מרשים לטלפונים, אבל בתוך פחות מחצי שנה גם לסמסונג ולוואווי היה כזה. אופטימיזציה בערכת שבבים יכולה לאפשר לגוגל לחדש בתחום הזה בלי שליצרניות האחרות תהיה יכולת להדביק את הפער במהירות.

הדגמת יכולות

אבל אולי זו לא המטרה בכלל. בהצגתה את יכולות השבב החדש, גוגל לא הצהירה כי הן ישמשו רק אותה. החברה התמקדה ביכולות של השבב לבצע חישובי למידת מכונה ובינה מלאכותית במהירות ויעילות. פעולות כמו שיפור וידאו ותמונות, או תמלול קול בזמן אמת בלי הצורך בחיבור לרשת - הדוגמאות שהוצגו לעיתונאים שראו גרסאות הדגמה של המכשירים - נשענות על חישובים מסוג זה. אם המטרה של גוגל היא למסחר את הפיתוח שלה בצורה שתניב לה את הרווחים הגבוהים ביותר, הפיקסלים החדשים עשויים להיות מצגת מכירות ליצרניות סלולר אחרות.
2 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל. האם אפל צריכה לחשוש?
(צילום: shutterstock)
מאידך, קשה להאמין שבכירי גוגל לא מקנאים, אפילו אם רק קצת, במה שאפל עשתה עם ערכות השבבים שלה. סדרת ה-A שלה נותנות, שנה אחר שנה, יתרון תחרותי לאייפונים בכל הקשור לצילום, בינה מלאכותית ויעילות בצריכת מתח; סדרת S הפכה את האפל ווטש לשעון הדומיננטי בשוק; סדרת H מאפשרת לאיירפודס לבטל רעשים בצורה מרשימה ולהגיב ל״היי סירי״ בלי לחיצה על כפתור; וסדרת M החדשה היא התגשמות אחד הסיוטים הגדולים של אינטל בעולם המחשוב האישי. כל אלה פותחו על ידי אפל עצמה, תוך אינטגרציה אנכית מלאה של חומרה ותוכנה.
כרגע, גוגל לא שם. כל עוד מדובר בחברה שעיקר רווחיה מגיעים מפרסום, יחסים טובים עם שותפות-מתחרות כנראה חשובים לה יותר משאיפות אימפריאליסטיות בעולם המחשוב האישי. אבל אם הפיקסלים החדשים מהווים צעד ראשון במגמה של התעצמות גוגל בעולם החומרה הסלולרית, לא מופרך לחשוב שבעוד שנה-שנתיים מהיום דווקא האסטרטגיה בשוק הפרסום עשויה להתאים את עצמה לצרכי חטיבת החומרה. וזה נכון כפליים אם השבבים של גוגל ימצאו את דרכם למוצרים נוספים, כמו מחשבים וטאבלטים.
בכל מקרה, נראה כאילו לצרכנים יש עכשיו בעיקר מה להרוויח מהמהלך. עוד מכשיר דגל בשוק, ועוד כזה שמגיע מצויד הן בגרסת אנדרואיד נקייה והן בכל הדברים שגוגל כבר עכשיו עושה כל כך טוב (כמו הצילום), זו בשורה משמחת. לנו, בישראל, נשאר רק לראות האם השאיפות להרחבת נתח השוק כוללות התרחבות לשווקים חדשים, והאם גוגל תהיה סוף סוף מוכנה למכור כאן את החומרה שלה.