כאילו לא הספיקו הדאגות במערב, בעיקר בממשל האמריקאי, מפני ההתעצמות הטכנולוגית של סין כמעט בכל זירה אפשרית - גם הבינה המלאכותית הופכת עכשיו לשדה קרב. לפני כשבוע וחצי הודיעה באידו, ענקית האינטרנט הגדולה בסין, כי ארני בוט (Ernie Bot), צ'אטבוט הבינה המלאכותית שלה, שהושק לקהל הרחב רק באוגוסט האחרון, צבר מאז יותר מ-100 מיליון משתמשים. אפילו במדינה שאוכלוסייתה מונה 1.4 מיליארד איש מדובר בחדירה משמעותית. לשם השוואה, OpenAI האמריקאית הודיעה לא מכבר, כי לצ'אטבוט הפופולרי שלה, ChatGPT, יש כ-100 מיליון משתמשים שבועיים פעילים ברחבי העולם.
2 צפייה בגלריה
ארני בוט
ארני בוט
ארני בוט. נפתח לשימוש באוגוסט
(צילום: Ascannio / Shutterstock)
רובין לי, מייסד החברה, שהציג את ארני בגרסה העדכנית, טען כי "הוא המודל החזק ביותר שלנו עד כה, עם שדרוגים מקיפים ליכולות ההבנה, היצירה, ההיגיון והזיכרון". ארני בוט יכול לייצר תשובות לשאילתות בעזרת טקסט, תמונות, סרטוני וידיאו, ואף בקול אנושי, בדיאלקטים שונים של השפה הסינית. בלי למצמץ, לי השווה את הצ'אטבוט ל-GPT-4, מודל השפה האחרון של OpenAI, ואף טען כי ביצועיו טובים יותר. הוא ציין כי המודל מאומן על 550 מיליארד עובדות.
ריפרש
אל תספידו את המטאברס עדיין / עם גלעד טלמון
48:56
עם זאת, לי התייחס במפורש לחששות במערב: "הבוט שלנו", אמר, "אינו כלי לעימות עם ארה"ב בזירת המדע והטכנולוגיה, אלא מוצר שדורות על גבי דורות של מהנדסים ב'באידו' חלמו כיצד יוכלו באמצעותו לשנות את העולם. זו פלטפורמה חדשה לחלוטין עבורנו, שבאה לענות על צרכיהם של מיליונים ולהעצים אלפי ענפי תעשייה שונים".
אגב, אם על ChatGPT תשלמו 20 דולר בחודש על גרסה GPT-4 העדכנית, גם באידו החלה לגבות בנובמבר כ-8 דולר בחודש עבור גרסה 4.0 האחרונה של ארני בוט.

"הערכה ביטחונית"

באידו, שבסיסה במחוז היידיאן בבייג'ינג, התפרסמה בעבר בעיקר בזכות מנוע החיפוש שלה, שתופס יותר מ-76% משוק האינטרנט בסין. כיום היא אחת מחברות האינטרנט - וגם הבינה המלאכותית - הגדולות בעולם, ושוויה מתקרב ל-42 מיליארד דולר. החברה הציגה לראשונה בפומבי את פרויקט ארני, המבוסס על מודל שפה גדול בשם Titan-Ernie 3.0 כבר ב-2019. לאחר עיכובים - ככל הנראה בגלל המתנה ארוכה להנחיות הצנזורה של הממשל הסיני - הוא הושק בגרסה מוגבלת רק במרץ 2023 ונפתח לשימוש הציבור באוגוסט. כבר ביוני מסר המייסד לי, כי יותר מ-30 אלף עסקים נרשמו להתנסות בטכנולוגיה בשעתיים שלאחר הצגתה.
היכולות שמציג הצ'אטבוט לא מבוטלות: הוא תומך לא רק במנדרינית (השפה הרשמית של סין), אלא גם באנגלית ובניבים סיניים מגוונים עם מבנה תחבירי מורכב. אנליסטית בבנק אוף אמריקה סיפרה כי בבנק בחנו את ארני בוט: "ביקשנו ממנו למלא כמה משימות, כמו ייעוץ, ניתוח, כתיבת מאמר ויצירת תמונה, ואנחנו מרוצים מהתוצאות". בדיקה דומה בסיטיגרופ העלתה, שלמרות שאינו מושלם, ארני מצליח להשיב נכון על שלל שאלות מורכבות.
ברור שהממשל הסיני איפשר את הופעתו של ארני רק לאחר שהוסדרו כללי הצנזורה הנוקשים שיחולו עליו (ומעתה גם על מקביליו או מתחריו בסין): לגמרי "במקרה", ביולי האחרון פירסם מינהל מרחב הסייבר של המפלגה הקומוניסטית שורה של הנחיות וכללים כאלה. בסין כמו בסין - הממשל יכול לפקח על כל צ'אט הנגיש לגולשים במדינה, האלגוריתמים יירשמו במאגר ממשלתי, והחברות נדרשות "לדבוק בערכי ליבה סוציאליסטיים" ולעבור "הערכה ביטחונית". לצורך רישום לצ'אטבוט נדרש מספר טלפון נייד סיני. אבל באופן אירוני, בכך גם הפכה סין למעשה למדינה הראשונה המסדירה את הטכנולוגיה הכי טרנדית - והכי מסוכנת - בעולם כיום: בין ההנחיות נכללות דרישות להגנת מידע פרטי של משתמשים ולכיבוד זכויות קניין רוחני, וכן חובת גילוי מלא, כמקובל במערב לגבי אפליקציות ושירותים מכל הסוגים.
2 צפייה בגלריה
ChatGPT
ChatGPT
ChatGPT. לא זמין באופן רשמי בסין
(צילום: photosince / Shutterstock)
ChatGPT, אגב, אינו זמין באופן רשמי בסין והממשל אוסר על חברות האינטרנט לשלבו בשירותיהן. למרות זאת הוא מציע את שירותיו בשפה הסינית, אם כי לא באותה רמה כמו באנגלית.

הפער מצטמצם

באידו, לפי הערכות, מקדימה את מתחרותיה הסיניות בחצי שנה לפחות בכל הקשור לרמת פיתוחי AI, אבל רובן כבר עמוק בעניין, והן רבות: גם טנסנט וגם עליבאבא הגדולות מציעות בסין צ'אטבוטי בינה מלאכותית גנרטיבית, וחברת האם של טיקטוק, בייטדאנס, מציעה צ'אטבוט בשם דובאו (Doubao), המדורג שני בקטגוריית האפליקציות החינמיות בחנות האפליקציות של אפל במדינה. הצ'אטבוט של טנסנט כלול באפליקציית המסרים של החברה וויצ'אט, ובאפליקציית המדיה החברתית שלה.
בממשל האמריקאי מורטים שיער: ההשקה של ארני בוט חושפת עד כמה התקדמה (גם) טכנולוגיית ה-AI בכלכלת האינטרנט הגדולה בעולם. נכון לעכשיו, סין משתרכת עדיין מאחורי ארה"ב בתחום הזה, אבל הפער הולך ומצטמצם במהירות.