השקת ה-Vision Pro של אפל מעוררת מחדש את הדיון על עתידה של המציאות המעורבת (MR) בחיים שלנו. חברות ענק משקיעות כבר יותר מעשור מיליארדים רבים של דולרים בניסיון לשים לנו מול העיניים מסך שלא יחביא את העולם, אלא יעשיר אותו.
6 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro
(צילום: JUSTIN LANE / EPA)
כבר יותר מעשור שאנחנו שומעים על איך שתכף המציאות המעורבת הופכת ממדע בדיוני למציאות - זוכרים את גוגל גלאס ומג'יק ליפ? - אבל היום היא עדיין נמצאת בעיקר על מסכי הטלפונים שלנו, ובתוך מכשירים ייעודיים כמו מסך ניווט.
למרות הנישתיות של הוויז'ן פרו - 3,500 דולר זה מחיר גבוה מאוד, וההשקה הזאת הרבה יותר מצומצמת גיאוגרפית מרוב השקותיה של אפל - כניסתה של אפל לעולם המציאות המעורבת היא לא דבר של מה בכך. אייפוד, אייפון, אייפד, אפל ווטש - כולם מוצרים שמדגימים איך אפל יכולה להוציא לשוק מוצר שמגלם הרבה הבטחה ואז לשפר אותו לאורך כמה שנים עד שההבטחה הזו הופכת למציאות.
ריפרש
ג'ו ביידן, טיילור סוויפט ומשבר ה-דיפ פייק / עם מיכאל מטיאס
34:49
עם זאת, שווה לזכור שאפל אינה השחקנית היחידה בשוק הזה. וחשוב לא פחות - החזון שלה אמנם סובב סביב מציאות מעורבת, אבל ויז׳ן פרו למעשה אינם משקפיים אלא קסדה (headset). אפל אומנם הולכת רחוק יותר מהמתחרות כדי להציג את העולם שסביבכם באמצעות המכשיר, אבל לא מדובר בעדשות חצי-שקופות אלא במצלמות שקולטות את העולם ומשדרות אותו למסכים בתוך המכשיר. יש לאפל לא מעט תחרות בתחום הזה, כשגם משקפיים חצי-שקופים מתחילים לתפוס תאוצה - לפחות לשימושים מאוד ספציפיים. אז אם אתם לא מוכנים להשקיע 3,500 דולר בוויז'ן פרו, הנה כמה מוצרי מציאות מעורבת אחרים שאפשר למצוא היום על המדפים.

מטא קווסט 3

קווסט 3, שעולה כ-500 דולרים לגרסה הזולה ביותר, היא בעיקרון קסדת מציאות מדומה, אך יש לה גם לא מעט יכולות בתחום הצגת העולם האמיתי עם רובד וירטואלי. זו יכולת שראינו בצורה מוגבלת גם בדורות הקודמים של הקווסט, אלא שבדור הזה הווידאו שמתקבל מהעולם הוא צבעוני ומפורט יותר - אם כי עדיין לא מספיק מפורט כדי שתוכלו להתבלבל בינו לבין המציאות, או למשל לקרוא בנוחות טקסט על הטלפון כשאתם עם הקסדה עליכם - ויש יותר חיישנים מאי פעם שמנתחים את העולם שסביבכם.
6 צפייה בגלריה
קווסט 3
קווסט 3
קווסט 3
(צילום: יובל מן)
כן שווה לומר שאין כיום לקווסט 3 המון תוכן מציאות רבודה, ועיקר התכנים עבורו הם יישומי מציאות מדומה. בשיחה עם יובל קמינקא, מנכ"ל חברת סימפלי, הוא הביע אופטימיות לגבי הפוטנציאל של הקווסט 3, בין היתר בזכות השיפורים בחיישני המוצר בהשוואה לדור הקודם והיכולת שלה לשדר וידאו צבעוני. הלוגו של סימפלי, אגב, הופיע גם במצגת Vision Pro של אפל, אך החברה טרם השיקה אפליקציה לקסדה של אפל.
עכשיו השאלה היא מה בא קודם - הביצה של נתח שוק גבוה שמצדיק פיתוח יישומי מציאות רבודה חדשים עבור הפלטפורמה, או התרנגולת של יישומים שמצדיקים מבחינת הרוכש הפוטנציאלי את המחיר שלו.

TCL Nxtwear / Rayneo Air 2 ומתחריהם

ז׳אנר פופולרי יותר ויותר בשנים האחרונות הוא משקפי מציאות מורחבת מהסוג שבא לעשות בעיקר דבר אחד: לשים לכם מסך עצום מול הפנים. זו לא הצעה קסומה כמו זו של אפל או מטא, אבל יש ערך לצפייה בסרט על מסך עצום כשאתם בעצם ברכבת או במטוס.
6 צפייה בגלריה
RayNeo Air 2
RayNeo Air 2
RayNeo Air 2
(צילום: יח"צ)
קטגוריית המוצרים הזו הופכת אט-אט למעניינת יותר: משקל המשקפיים יורד, איכות המקרן בתוכם עולה, הסאונד משתפר ונעלמים חבלי לידה כמו רשימה מאוד מצומצמת של מכשירים שאליהם המשקפיים יכולים להתחבר, אם כי בנקודה הזו עדיין יש לא מעט בעיות (במיוחד עם מכשירים של אפל).
אם אתם שוקלים לרכוש משקפיים מהסוג הזה, זכרו שהעשרת העולם שסביבכם אינה המטרה. לא תוכלו, למשל, להגיד למשקפיים להצמיד מסך לקיר ספציפי ואז ללכת סביבו. כשהראש שלכם זז, גם המסך זז.

מג'יק ליפ 2 / הולולנס 2

מג'יק ליפ אומנם הלהיבה את כולנו עם סרטוני מציאות רבודה לפני כמעט עשור, אבל אחרי הכישלון של המשקפיים הראשונים שלה, החברה זנחה את השוק הצרכני. המשקפיים שלה ממותגים כמוצר ארגוני, עם תג מחיר של 3,299 דולר.
6 צפייה בגלריה
מג'יק ליפ 2
מג'יק ליפ 2
מג'יק ליפ 2
(צילום: AFP)
מסלול דומה עברה מיקרוסופט, שחשבה על הולולנס כמוצר שבסופו של יום אולי יהיה צרכני ואז עשתה סיבוב פרסה לשוק הארגוני. כבר יותר משנה יש שמועות על כך שמיקרוסופט מאוכזבת משוק המציאות המדומה והרבודה, אך החברה עדיין טוענת כי היא תמשיך לתמוך בהולולנס 2 בעתיד הנראה לעין. את התמיכה של ווינדוס במוצרי מציאות מדומה, אגב, מיקרוסופט כן עומדת לסיים בקרוב.

Spacetop

החברה הישראלית Sightful השיקה בקיץ הקודם את Spacetop, מחשב ללא מסך שמשתמש במשקפי XReal בשילוב עם חומרה משלה שמאפשרת יצירת מציאות רבודה "אמיתית" - כולל מסך שנשאר במקום כשאתם זזים סביבו. ניסינו את המוצר ודיברנו לאחרונה עם מנכ"ל החברה, שעושה דברים מאוד מעניינים בתחום המציאות הרבודה.
6 צפייה בגלריה
Spacetop של Sightful
Spacetop של Sightful
Spacetop של Sightful
(צילום: Sightful)
אך כפי שימהרו גם ב-Sightful עצמה להגיד לכם, המחשב הראשון שלהם זו רק תחילת הדרך. מדובר במוצר מבוסס אנדרואיד שמתאים ליישומים משרדיים וגלישה באינטרנט אך לא באמת מאפשר לכם לשחק או להריץ יישומי ווינדוס. ומספר החוויות שמותאמות ליכולות שלו עדיין מוגבל למדי. יחד עם המחיר הגבוה - מעל 2,000 דולר - אפשר לומר שיש כאן אומנם פוטנציאל, אבל הוא טרם הבשיל לבשורה צרכנית.

Playstation VR 2

6 צפייה בגלריה
PSVR2
PSVR2
PSVR2
(צילום: רועי האן)
לקסדת המציאות המדומה של סוני אין יישומי מציאות מעורבת, למקרה שתהיתם. וזה לא מחוסר יכולת - יש לה כוח עיבוד וגם חיישנים שמסתכלים על הסביבה. אז למה המציאות שהמשקפיים האלה מראים לא יכולה להיות זו שבה אנחנו חיים? נראה שסוני, כמו שאר חברות המשחקים, טרם פיצחה את הנוסחה למשחק AR מנצח, במיוחד כשמדובר במשקפיים שמחוברים בכבל לקונסולה נייחת.