המוצר השאפתני ביותר שאפל יצרה אי פעם מגיע היום לחנויות בארה"ב. אחרי שנים ארוכות של מחקר ופיתוח, והשקעה של עשרות מיליארדי דולרים, משקפי המציאות המעורבת Vision Pro יעמדו לראשונה למבחן החשוב ביותר - זה של הקהל. התגובה של הצרכנים תקבע במידה רבה את גורלם של המשקפיים שעולים 3,500 דולר: אם מדובר ביורש פוטנציאלי של האייפון או בכישלון נוסף בנוסח מחשב כף היד ניוטון.
2 צפייה בגלריה
Vision Pro
Vision Pro
Vision Pro. מגיעים סוף-סוף לחנויות - בארה"ב בלבד
(צילום: אפל)
לרוכשים הפוטנציאליים שיבקשו לבחון את ה-Vision Pro בחנויות של אפל בארה"ב - המדינה היחידה שבה ניתן להשיג את המשקפיים בינתיים - מצפה תהליך הרכישה המורכב ביותר בתולדות החברה. בניגוד לטלפון או לטאבלט, משקפי מציאות מעורבת (או "מחשב מרחבי", כמו שאפל מעדיפה לקרוא להם) הם מוצר שלמשתמשים רבים אין כל ניסיון איתו, ומכיוון שמדובר במכשיר ש"לובשים" על הפנים, נדרש תהליך יסודי של התאמתו לממדים הפיזיים של המשתמשים.
בשלב הראשון של התהליך, הפנים של הלקוחות ייסרקו באמצעות אפליקציה. לאחר מכן יתאימו המוכרים את המשקפיים לגופם באמצעות רצועות ראש, כריות פנימיות ואביזרים לחסימת אור. אם מדובר בלקוחות שמרכיבים משקפיים, המוכרים יתאימו להם עדשות מרשם מתוצרת ZEISS שמתחברות באופן מגנטי למשקפיים. לאחר מכן ילמדו אותם כיצד לשלוט בממשק של המשקפיים באמצעות תנועות ידיים ועיניים (בניגוד למוצרים מתחרים, לוויז'ן פרו אין שלטים) וכיצד להשתמש ב"כתר הדיגיטלי" - הכפתור שבאמצעותו ניתן לקבוע את רמת ההיטמעות בתוכן.
ריפרש
יותר הנאה ויותר דיוק: מהפכת ה-VR וה-AR מגיעה לרפואה / פרופ' אמתי זיו
40:34
לאחר מכן יוכלו המשתמשים סוף-סוף להרכיב את המשקפיים בעצמם: אחרי תהליך כיול קצר, שמטרתו לוודא שהמכשיר עוקב כנדרש אחרי תנועות העיניים והידיים שלהם, תצא לדרך הדגמה באורך של 25-20 דקות, שבמהלכה יוצגו למשתמשים בין היתר תמונות אימרסיביות וכן סרטי טבע וספורט בתלת-ממד. בנוסף, ילמדו אותם כיצד ניתן להשתמש במשקפיים כתחליף למחשב או לטאבלט.

מכשיר בידורי. או שבעצם לא?

ה-Vision Pro הם משקפי מציאות מעורבת (MR) - שילוב של מציאות מדומה (VR), שמאפשרת למשתמשים להיטמע לחלוטין בסביבה דיגיטלית, ושל מציאות רבודה (AR), שמאפשרת למשתמשים לשלב אלמנטים דיגיטליים בסביבה הפיזית שלהם. אבל מה המשתמשים אמורים לעשות בפועל עם המשקפיים האלה? נדמה שגם באפל לא בדיוק יודעים.
אפל משווקת את הוויז'ן פרו בעיקר כמכשיר בידורי. גם במצגת שהופיעה בכנס WWDC 2023, שבו הכריזה אפל על המשקפיים, התמקדה החברה בשימוש במסכים וירטואליים לצפייה בתכנים או למטרות עבודה. עם זאת, בשיחות פנימיות מדברים בכירים באפל דווקא על תחומי הבריאות, הכשרת העובדים והחינוך כאזורים פוטנציאליים לצמיחה עבור המשקפיים. המשמעות היא שבאפל מעריכים שהמכשיר יתקבל בזרועות פתוחות יותר בשוק הארגוני מאשר בשוק הצרכני. גם מיקרוסופט ומג'יק ליפ הגיעו למסקנה דומה לגבי משקפי המציאות הרבודה (AR) שלהן.
7 דברים שצריך לדעת על Vision Pro
בשביל להצליח בשוק הצרכני, אפל זקוקה נואשות לקהילת המפתחים, וליתר דיוק לאפליקציות מוצלחות עבור הוויז'ן פרו. מה שעזר להפוך את האייפון ללהיט היה חנות האפליקציות, האפסטור, שהושקה ב-2008 ואפשרה למשתמשים להוריד יישומים שיסייעו להם לנווט ממקום למקום, להזמין מוניות, להאזין למוזיקה בסטרימינג, להוסיף פילטרים לתמונות ועוד ועוד.
הבעיה היא שעם כל הכבוד לאפל, מפתחים רבים לא ששים להשקיע כסף וזמן בפיתוח אפליקציות עבור מכשיר נישתי שעולה 3,500 דולר, ולא ברור כמה אנשים ישתמשו בו. באפל מודעים לבעיה, וניסו לפתור אותה באמצעות מנגנון שמאפשר למפתחים להתאים בקלות אפליקציות אייפון ואייפד לוויז'ן פרו. ואולם, אפליקציות מותאמות כאלה לא ינצלו את היכולות המרחביות של המכשיר החדש, ויש מפתחים שמעדיפים לדלג אפילו על האופציה הקלה הזאת. נטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי, למשל, החליטו שלא להתאים את האפליקציות הקיימות שלהן לוויז'ן פרו. עדיין לא ברור מהן הכוונות של מטא ואם האפליקציות שלה - בהן אינסטגרם, וואטסאפ ופייסבוק - יהיו זמינות ל-Vision Pro.
מאחורי ההחלטה של כל אחת מהחברות האלה לא עומדים קשיים טכניים; מה שמשותף לכולן הוא יריבות ארוכת שנים עם אפל. הן יודעות היטב שענקית הטכנולוגיה זקוקה לאפליקציות שלהן כדי לעודד את המשתמשים לרכוש את המכשיר החדש, ואף אחת מהן לא ששה להעניק רוח גבית ליריבה ותיקה.
"אנחנו צריכים לוודא בזהירות שאנחנו לא משקיעים במקומות שעדיין לא מניבים החזר על ההשקעה, והייתי אומר שנראה לאן דברים מתקדמים עם הוויז'ן פרו", הסביר גרג פיטרס, מנכ"ל משותף של נטפליקס, בריאיון לאתר Stratechery. הוא שיגר עקיצה לעבר אפל כאשר אמר שמדובר במכשיר נישתי ש"לא ממש רלוונטי לרוב המנויים שלנו".

מאות אפליקציות ייעודיות

זה כמובן לא אומר שהקונים הראשונים יקבלו את הוויז'ן פרו ללא היצע כלשהו של אפליקציות: אפל הודיעה כי ביום ההשקה יהיו זמינות יותר מ-600 אפליקציות ייעודיות עבור הוויז'ן פרו, ולצדן יותר ממיליון אפליקציות iOS ו-iPadOS מותאמות. מדובר בין היתר באפליקציות של דיסני פלוס, אמזון פריים וידאו, MAX, פיקוק וטיקטוק. זום הכריזה השבוע שפיתחה אפליקציה שתנצל את היכולות המרחביות של המשקפיים, ותאפשר למשתמשים להשתתף בשיחות וידאו כאווטארים ("פרסונות", בלשון אפל) ולשתף קבצים תלת-ממדיים. גם מיקרוסופט הודיעה כי פיתחה גרסאות של יישומי הפרודוקטיביות שלה - וורד, טימס, אאוטלוק, פאוורפוינט וכו' - עבור המכשיר.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק באירוע ההכרזה על ה-Vision Pro
(צילום: Loren Elliott / Reuters)
עדיין לא ברור כיצד המהלך האחרון של אפל באיחוד האירופי ישפיע על הנכונות של קהילת המפתחים לעבוד איתה על הוויז'ן פרו: בתזמון גרוע למדי, רגע לפני ההשקה של המשקפיים, הודיעה החברה כי תיישר קו עם הרגולציה באירופה ותאפשר למפתחים להשתמש בחנויות אפליקציות ובמערכות תשלום חיצוניות, וכן תוריד את העמלה על תשלומים באפליקציות, בתנאי שיסכימו לשלם חצי אירו בשנה על כל משתמש מעל לרף של מיליון משתמשים. ההכרזה עוררה גל של ביקורת כלפי אפל, והאשמות שמדובר ב"ציות זדוני" לחוק השווקים הדיגיטליים (DMA) של האיחוד האירופי.

חצי מהיחידות כבר נמכרו

לפי אתר MacRumors, אפל מכרה כבר 200 אלף יחידות של הוויז'ן פרו במסגרת המכירה המוקדמת שיצאה לדרך לפני כשבועיים. זוהי מחצית מהכמות שהחברה מתכוונת לייצר השנה לפי הדלפות, אך מדובר בטיפה בים בהשוואה לאייפון, שלפי ההערכות נמכר ב-234 מיליון יחידות בשנה שעברה בלבד.
אפל
התוכנית של אפל היא להמשיך לפתח גרסאות קלות, נוחות ונגישות יותר של המשקפיים, במטרה להגיע בהמשך למוצר בשל שיכול להחליף את הסמארטפון בתור פלטפורמת המחשוב הפופולרית ביותר בעולם - אבל התוכניות האלה יכולות להשתנות אם הדור הראשון של המכשיר יקבל כתף קרה.

"אפל חייבת להצליח"

בתעשיית המציאות המורחבת (XR) - שם כולל לטכנולוגיות מציאות מעורבת (MR), מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) - מחזיקים לאפל אצבעות. אפילו מארק צוקרברג מתפלל בסתר ליבו להצלחת הוויז'ן פרו, שכן היא צפויה להגביר במידה ניכרת את העניין של הצרכנים בקטגוריה. במטא מקווים שצרכנים שאין להם 3,500 דולר פנויים כדי לרכוש את הוויז'ן פרו (ובינינו, לכמה אנשים יש כאלה סכומים פנויים?) יסתפקו במשקפי קווסט 3 של מטא, שעולים 500 דולר בלבד. אפל כבר הראתה בעבר שיש בכוחה להפוך מוצרים ללהיטי ענק ולסחוף אחריה את התעשייה כולה: כך קרה עם האיירפודס, האפל ווטש, האייפד וכמובן עם האייפון.
"אפל חייבת להצליח, זה איך שאני רואה את זה", אמר בחודש שעבר ב"ריפרש", פודקאסט הטכנולוגיה של ynet, טמיר ברלינר, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת Sightful שפיתחה מוצר בשם Spacetop - לפטופ עם משקפי מציאות רבודה (AR) במקום מסך. "אם אפל תיכשל בדומיין הזה, אנחנו נמצאים במצב שבו כל העולם מסתכל (ואומר) 'רגע, אולי זה לא הזמן. בואו נדבר על מחשוב מרחבי עוד חמש שנים'". לדבריו, יש הסכמה גורפת בתחום שצריך לקדם את ויז'ן פרו, מכיוון ש"יהיה מאוד קשה לשכנע אם אפל נכשלה שאנחנו זה מי שיצליח".