אחת הכוכבות של המלחמה הנוכחית היא אפליקציית המסרים המידיים טלגרם. הישראלים נוהרים אליה בהמוניהם כדי לצרוך חדשות באופן מיידי וגולמי, באופן לא מצונזר. משם, המידע זורם לאולפני החדשות או לרשתות החברתיות האחרות, תופעה שכבר זכתה לכינוי Telegram to Twitter Pipeline.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
אפליקציית טלגרם על רקע מחבלים של חמאס
טלגרם. לא מיהרה לחסום את חמאס
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

טלגרם, שלה יותר מ-700 מיליון משתמשים ברחבי העולם, היא קודם כל אפליקציית תקשורת שדומה מאד לוואטסאפ. אפשר לשלוח שבת שלום לאמא או סרטוני חתולים, וזה למעשה עיקר השימוש בה. אבל בנוסף, טלגרם מאופיינת בקבוצות וערוצים שיכולים להגיע למאות אלפי או מיליוני עוקבים, וזאת ללא צנזורה או "מודרציה" של התכנים.
ארי בן עםארי בן עםארכיון פרטי
ככזו, היא מצטיינת בעיתות משבר. טלגרם היא ה"כוכבת" של המלחמה באוקראינה והפכה לפופולרית גם בישראל בעת הקורונה. מלבד סרטונים, היא משמשת גם להפצת מידע רשמי, כמו הוראות משרד הבריאות בתקופת המגפה או התראות "מרחב מוגן" במערכה הנוכחית. מנגד, בטלגרם פורחים גם ערוצי תעמולה של החמאס, קמפייני דיסאינפורמציה, הדלפות של מידע אישי, תשתיות לתקיפות סייבר וכדומה.
ריפרש
ברוכים הבאים לטלגרם, חמאס כבר כאן / עם עידן רינג
21:29
לכן, במקביל לפופולריות הגואה של טלגרם, עולות קריאות ויוזמות, הן מהשטח והן מהממשלה, להחיל עליה רגולציה יותר מחמירה, שדומה לזו שיש על רשתות חברתיות אחרות. נציגי משרד המשפטים (מחלקת הסייבר בפרקליטות) פועלים להסרת תכנים מהיישום והעידו בכנסת על הקשיים בכך. טלגרם לא ששה לשתף פעולה, לפחות עם הרשויות, אבל כן משתפת פעולה באופן מוגבל עם אפל וגוגל בהקשר של חסימת ערוצים של החמאס, והחמאס כבר מנסה לעקוף את החסימה הזו.
ייתכן שהקריאות להגברת הרגולציה נובעות מחוסר הבנה, אם כי המטרה הטובה מובנת. בניגוד לפלטפורמות חברתיות מסורתיות, לטלגרם אין אלגוריתם ואין פיד. כלומר, המשתמש שנכנס לטלגרם נחשף תחילה לעמוד ריק והוא חייב לחפש באופן יזום תכנים שמעניינים אותו. בטלגרם אין קידום אלגוריתמי של תכנים, אין פיד אוטומטי כמו בפייסבוק, אינסטגרם או טיקטוק. המשתמש בסוף בוחר את מה שהוא רוצה לראות ולהיחשף אליו - ולמה לא. הסיכוי להיחשף לתכנים קשים בטלגרם למי שלא רוצה בכך שואף לאפס.
טלגרם, לפי המייסד פבל דורוב, נוקטת בעמדה של מה שאני מכנה "ניטרליות קיצונית", ועובדים בטלגרם אומרים כי הוא מציג אותה ככלי שהוא Common carrier - שליח, צינור, פלטפורמה ניטרלית כמו חברות הטלפונים והאינטרנט שלא מסננות שיחות או תכנים אלא במקרים קיצוניים למדי. גם מנגנון ההכנסות של טלגרם מבוסס על דמי מינוי או פרסומות "טיפשות", זאת אומרת בלי שום פרסונליזציה. לגבי המלחמה בישראל כתב דורוב לאחרונה: "בניגוד לאפליקציות שבאמצעות אלגוריתמים מקדמות תוכן מזעזע לאנשים שלא רצו בכך, בטלגרם המשתמשים מקבלים רק את התוכן שהם נרשמו אליו באופן ספציפי".
אפשר גם להניח את השאלות המשפטיות בצד לרגע, ולחשוב עם הראש ולא עם הלב: דרישות הסרה או רגולציה פנימית בפלטפורמות אחרות, שחייבו הורדה של תכנים קשים, גרמו לתוצאות שליליות. הדוגמה הבולטת ביותר היא המחיקה של תיעודים וראיות לפשעי מלחמה בסוריה ואוקראינה.
יתרה מזאת, טלגרם משמשת את קהילת המחקר ומודיעין. תארו לעצמכם כמה קשה היה לאתר את מחבלי חמאס שלקחו חלק בטבח בשבת השחורה אם טלגרם הייתה מסירה מיידית את כל הקבוצות והערוצים ששיתפו את התוכן הזה.
דוגמה נוספת: משתמשת בשם נועה מגיד העלתה ל-X (טוויטר לשעבר), לצרכי ארכון ושמירה של ראיות של פשעים נגד האנושות, תכנים קשים מיום הטבח. "טוויטר מחקה 12 ציוצים שלי, אבל לא אשתוק והם לא יצליחו", כתבה - והעלתה את התכנים לערוץ טלגרם ייעודי. ערוצים אחרים המתעדים את השבת השחורה, כמו South First Responders, מנצלים גם הם את הניטרליות הקיצונית של טלגרם.

מיקרוקוסמוס של האינטרנט

לסיכום: טלגרם היא מיקרוקוסמוס של האינטרנט כולו, ומהווה משאב אדיר בערכו לסוגים שונים של משתמשים ושימושים. טלגרם שקופה למדי ביחס לפלטפורמות אחרות - יש לה API (ממשק תכנות יישומים) שהוא ציבורי, קל ונגיש לאיסוף של דאטה (בניגוד לרוב הפלטפורמות) ויש אקוסיסטם שלם של פיתוחים שונים על הרשת. זה חשוב כי בסוף כולנו צריכים לדעת דברים שונים בהקשרים שונים, וטלגרם היא הכלי הכי נוח ויעיל כיום.
חוקרי סייבר, עיתונאים, אנשי ביטחון, אנליסטים פיננסיים - כל אלה זקוקים לדאטה איכותי ורלוונטי. מעטות הפלטפורמות שמאפשרות גישה ב-API או באופן חופשי לדאטה לא מצונזר, ויש לדאטה הזה ערך כביר.
רגולציה על מדיה חברתית היא לא נושא קל לפיצוח, בוודאי בהקשרי מלחמה וטרור. אבל אל לנו להתייחס לטלגרם כפלטפורמה חברתית "רגילה". המבנה הייחודי שלה - היעדר פיד ואלגוריתם קידום - יוצר הרבה סיכונים ואיומים, ובו-זמנית גם פוטנציאל למטרות טובות.
צו השעה הוא לא מחיקה של תכנים ולא רגולציית יתר. אלה אולי יגרמו לנו להרגיש יותר טוב עם עצמנו, אבל במחיר של עיוורון אסטרטגי. כדאי לנו להשקיע בהבנה של הדור החדש של אפליקציות ורשתות חברתיות, שטלגרם היא המייצגת שלו, ולהיערך בהתאם.
ארי בן עם הוא המייסד והמנכ"ל של Telemetry, כלי מחקר, חיפוש ואנליטיקה לדאטה מטלגרם