החקלאים הישראלים מוכרים בהפסד אבל ברשתות השיווק המחירים בשמיים: ד"ר אבנר לוי, חקלאי ממושב כמהין, סיפר באולפן ynet כי הוא נאלץ להשמיד הגידולים בגלל המחיר הנמוך שהוא מקבל מהרשתות.
"אני מגדל עגבניות שרי כבר תשע שנים, שאותן אני שולח לשוק הסיטונאי", מספר לוי. "כרגע מה שקורה שהשוק הסיטונאי התמוטט לגמרי, וזה בגלל שאי אפשר לשווק את הסחורה או למכור את הסחורה למלונות שנסגרו, למסעדות שנסגרו, לגופים ממשלתיים שכבר לא לוקחים סחורה מהשוק הסיטונאי ועוד".
2 צפייה בגלריה
שדות תותים במושב גאולים
שדות תותים במושב גאולים
חקלאים מייבשים שדות תותים
(צילום: נדב אבס)
משום שכמעט אין שוק סיטונאי בימים אלה, לחקלאים נותר לשווק רק לרשתות השיווק, במחירים נמוכים. לדבריו, "רשתות השיווק יכולות לעשות מה שהן רוצות כי אין להן את הקונטרה של השוק הסיטונאי, משום שהוא לא קיים יותר. זאת אומרת שהרשתות היום יכולות לקנות את הסחורה במחיר שהוא הזוי.
"סתם לסבר את האוזן", ממשיך לוי, "אני מוכר עדיין קילוגרם של עגבניות שרי במחיר של שלושה שקלים, כאשר עלות הגידול שלי היא בעצם חמישה וחצי שקלים. זאת אומרת שאני מפסיד שניים וחצי שקלים על כל קילוגרם, כלומר לא שווה לי לגדל בעצם עגבניות שרי יותר, אני יכול לסגור את המשק".
זה משהו שאתה שוקל לעשות?
"בוודאי, אין לי ברירה אחרת. פשוט אין לי ברירה אחרת".
לוי אומר שמעבר לכך שרשתות השיווק יכולות לקנות בזול ולמכור ביוקר בעקבות היעדר התחרות, "הן גם מייבאות סחורה סוג ז' מטורקיה, וכך מורידות עוד יותר את מחירי העגבניות.
"בסופו של דבר", ממשיך לוי, "לרשתות השיווק לא טוב שיש שיווק סיטונאי, ומה הם צריכים חקלאים ישראלים? הם יכולים לייבא עגבניות מטורקיה, הרי שם הרבה יותר קל לגדל. כרגע אין לי ברירה אלא להשמיד יבול. ניתקתי את המים ואין מים יותר בחממות".
לדבריו, הפתרון הוא להגביל את העלאת מחירי הירקות והפירות ברשתות: "צריך לא לאפשר לרשתות להרוויח כאלו אחוזים, ברמה של 600 אחוז על הגידולים, זה לא הגיוני; צריך גם לסמן מוצרים כדי שהצרכנים ידעו שהם קונים עגבניות מטורקיה, ואז הם ידעו שהם יכולים לשלם שני שקלים פחות, אבל הם יידעו אם הם קונים תוצרת ישראלית; וכמובן להפסיק את הייבוא, כי בגדול הוא מחסל את השוק החופשי - היבוא בעצם בנוי מהיצע וביקוש, אבל אם נכנס הייבוא לתוך השוק הזה אין שוק חופשי יותר. צריך לבטל את הייבוא ההזוי הזה אלא אם כן המדפים ריקים. אני לא מבין איך הגענו למצב שרשתות השיווק מביאות עכשיו מאות מכולות לארץ כשהמחיר שלנו הוא שלושה שקלים לקילו, זה לא יאומן".

צה"ל ירכוש עודפי ירקות לבסיסים

בתוך כך, צה"ל יסייע לחקלאים שנתקעו עם עודפי ירקות ונאלצים להשמידם. בעקבות סגר הקורונה, שהגדיל את כמות החיילים בבסיסים ואת צריכת המזון בצבא, הורה אבי דדון, ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, לספקית הפירות והירקות של הצבא, חברת ביכורי שדה, לרכוש את הכמויות שנדרשות מהגידול בצריכה מחקלאים שאינם מצליחים למכור סחורה בימים אלה.
2 צפייה בגלריה
ידיעות
ידיעות
עגבניות תוצרת ישראל
החקלאים נפגעו קשות ממשבר הקורונה, משום שחלק גדול מהסחורה שלהם היה מיועד לשווקים שנסגרו ולשוק המוסדי - בתי המלון, המסעדות, בתי הקפה ועוד.
דדון נפגש בשבוע שעבר עם ארגון מגדלי הירקות, ובעקבות הפגישה יצא קול קורא למגדלים לפנות למערכת הביטחון ולהציע למכור את תוצרתם.
בזמנים רגילים צה"ל צורך בשנה פירות וירקות בשווי 90 מיליון שקל, כשמאז המשבר נרשמה עלייה של 20%-25% בצריכה. כלומר, מדובר על תוספת רכש בשווי של כ-20 מיליון שקל במונחים שנתיים.
לדברי אילן שפע, מנכ"ל ובעלי ביכורי שדה, בשבוע רגיל הם מספקים 400 טון פירות וירקות לשבוע, "וכיום זה מגיע ליותר מ-500 טון לשבוע". לדברי דדון, "התחלנו לרכוש את תוספת הכמות מידי מגדלים שלא עבדנו איתם קודם לכן ונתקעו עם תוצרת. אנחנו נותנים כעת רשת ביטחון, גם אם לתקופה קצובה, לחקלאים נוספים".
כמו כן, שפע אומר כי "משרד הביטחון הורה לעבור לעגבניות שרי מאחר שמגדלי השרי נותרו עם עודפים שהיו מיועדים לבתי קפה ולמסעדות". כזכור, מאז החשיפה בממון וב-ynet בנוגע לעגבניות הטורקיות שמסופקות לחיילי צה"ל - הורה משרד הבטחון לחדול לספק לצה"ל עגבניות מיובאות אלא מתוצרת הארץ בלבד, והתאם לכך נחתמו הסכמים קבועים עם מגדלים בעוטף עזה, פיתחת ניצנה ועוד.
פורסם לראשונה: 07:41, 01.04.20