מתווה חוק הגיוס החדש, שיעלה את גיל הפטור לחרדים ל-35, ממשיך לגרום ללא מעט ביקורות. "פורום העסקים", שמורכב מכ-200 אנשי העסקים המובילים מהמגזר הפרטי, וביניהם מנכ"לים של הבנקים הגדולים בארץ, ובעלי החברות הגדולות והמשפיעות ביותר על המשק, קוראים לעצור את החקיקה שכן היא "עלולה לפורר את המרקם החברתי" במדינה, במכתב שפרסמו.
"הצעת החוק שעולה מחר לדיון בממשלה תחריף את אי השוויון בנשיאה בנטל דווקא בתקופה הקשה ביותר למדינת ישראל באופן שעלול לפורר את המרקם החברתי שמאז 7 באוקטובר כולנו מבינים שהוא יסוד קיומנו כאן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
חרדים בלשכת הגיוס בתל השומר
(צילום: מוטי קמחי)
"חוות הדעת של בכירים במשרד האוצר מבהירות את הנזק הכלכלי, הנוסף לנזק הערכי והביטחוני של ההצעה המוצעת. הנוסח הנוכחי לוקח את הכלכלה הישראלית 20 שנים לאחור ואסור לאפשר זאת. חלקים מרכזיים בציבור החרדי מבינים שמה שהיה לא יכול להמשיך להיות וזו השעה להתעלות מעל שיקולים קצרי טווח ולגבש מתווה המבטיח שוויון אמיתי בנשיאה בנטל.
"אנו קוראים לראש הממשלה להסיר את ההצעה הזו מסדר היום, ויחד עם שר הביטחון והשר גנץ להביא הצעה אשר יוצרת תשתית לנשיאה שוויונית בנטל. למדנו מאירועי השנה החולפת שאסור להגדיל את הקרע בעם, ועל כולנו לשלב ידיים למען הבטחת עתידנו המשותף בארץ הזו".
בין השמות הבולטים שנמנים על פורום העסקים: בעלי פוקס הראל ויזל, בעלת השליטה בעופר השקעות ומליסרון ליאורה עופר, יו"ר תנובה חיים גבריאלי, בלי רשת פתאל דויד פתאל, יו"ר קבוצת עזריאלי דנה עזריאלי, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, יו"ר הראל יאיר המבורגר, מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני, יו"ר וולדו אחזקות איל וולדמן, בעלי חברת אנג'לס מריוס נכט, יו"ר וילי פוד צבי ויליגר, מנכ"ל משותף באלטשולר שחם רן שחם ויו"ר קבוצת XT אודי אנג'ל.
פורום העסקים היה חלק מרכזי בכל הצמתים האחרונים בהם נמצאת מדינת ישראל, והביע את דעתו לא פעם במכתבים שקראו לבטל, למשל, את חקיקת המהפכה המשפטית ולהגיע להסכמות בין הצדדים, ואף הודיע בשלב מסוים על שביתה. כמו כן, הוא התנגד גם להעברת התקציב האחרון, שלטענתו כתוצאה ממנו חברת דירוג האשראי מודי'ס הורידה את הדירוג של ישראל: "הורדת הדירוג והצבת האופק השלילי הן התפתחות שלילית ומסוכנת שלא הייתה 36 שנים - גם במהלך מלחמות קודמות. הודעת מודי'ס היא הוכחה כי הצעת התקציב לשנת 2024 אינה מאוזנת ואינה תומכת בהתאוששות המשק ביום שאחרי המלחמה. עדיין לא מאוחר לשנות את סדרי העדיפויות".
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
(צילום: אביגיל עוזי, רוני בלחסן, עמית שעל, אריאל בשור, רפי דלויה, סיון פרג', יח"צ, אוראל כהן, שלמי מזרחי)
החשש הגדול של פורום העסקים מצטרף לזה שלא מעט גורמים בכירים במדינה, וביניהם גם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, הוציא מכתב בהול בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', ובו הוא מתריע כי במידה שהחוק יעבור, לצד הרצון של צה"ל להגדיל מאוד את כוחו, הדבר יוביל לעלות של 104 מיליארד שקל על המשק במשך עשור.
כפי שפורסם בשבוע שעבר במסמך הכלכלן הראשי באוצר, שמואל אברמזון, האזרחים יאבדו ותק בשוק העבודה, הפגיעה תגיע גם לבני ובנות זוג המשרתים ולעיכוב משמעותי בלימודים האקדמיים של המשרתים.
לכן, מציע גרדוס לגייס את החרדים לצה"ל ולשירות משמעותי למען המדינה ככל האפשר ולקבוע רק מכסות של משוחררים. באוצר, כאמור, מתנגדים בתקיפות להעלאת גיל הפטור ל-35 וקובעים כי מדובר בהחלטה שתהיה מבחינה היסטורית חמורה ביותר למשק הישראלי ושאין להסכים לה בשום מקרה. "המלצתנו היא לפעול על מנת לצמצם את הנטל המושת על המשרתים הקיימים ולבצע את המאמצים הנדרשים להרחבת היקף המשרתים באופן מידי, לצד מיצוי הפוטנציאל הקיים תחת מסגרת השירות הנוכחית", סיכם גרדוס.