נפילות חדות נרשמו היום (שבת) בשעות הבוקר המוקדמות בשוק הקריפטו: הביטקוין איבד כ-9,000 דולר משוויו בתוך פחות משעה ואז התאושש מעט. כעת הוא נסחר סביב 47,500 דולר, נפילה של למעלה מ-16% בתוך שעות ספורות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במקביל, כל המטבעות המובילים בשוק נסחרים במגמת ירידה חדה של למעלה מ-10%: האית'ריום נופל ב-14% לשווי של כ-3,930 דולר; סולנה יורד ב-19%; XRP ב-20%; דוג'קוין - החביב במיוחד על המיליארדר ומנכ"ל טסלה אילון מאסק - נופל גם הוא בלמעלה מ-22% לשווי של כ-0.162 דולרים; שיבה אינו, מטבע נוסף מבוסס מם ששיגע את השוק בעליות חדות בחודשים האחרונים, נופל בכ-17% לשווי של 0.000035 דולרים.
2 צפייה בגלריה
 מטבעות וירטואליים
 מטבעות וירטואליים
מטבעות וירטואליים
(צילום: shutterstock)

מה הסיבה לירידות?

הירידות בשווי המטבעות ככל הנראה הושפעו בין היתר ממכירה או ממספר מכירות מתוכננות וגדולות במיוחד של מטבעות, אשר הפעילו תגובת שרשרת, בין היתר בשל פקודות מכירה אוטומטיות שנועדו לצמצם הפסדים למשקיעים ולמכור את אחזקותיהם ברגע שהמטבע יורד למחיר מסוים.
לדברי לאורנט קסיס, מומחה למסחר בקריפטו והמנהל של חברת ההשקעות CEC Capital: "מה שדחף את השוק למטה היה מכירה של למעלה מ-4,000 מטבעות ביטקוין. למעשה, 1,500 מטבעות ביטקוין נמכרו בתוך פחות מדקה בעת הנפילות".
יחד עם זאת, ייתכן כי הנפילות הושפעו לפחות בחלקן מאמירות של כלכלנים בכירים בעולם שיצאו לא פעם נגד השוק התנודתי במיוחד, אותו רבים מהם מכנים ספקולציה ותו לא, לצד צעדים אקטיביים של ממשלות נגד התחום - בראשן סין.
כך למשל, צ'רלי מאנגר, שותפו בן ה-97 של איל ההשקעות וורן באפט אשר ידוע בסלידתו העזה מתחום המטבעות הווירטואליים, אמר בריאיון אמש כי "חבל שהמציאו את מטבעות הקריפטו" וצידד בהחלטה של סין לאסור באופן גורף על פעילות בתחום.
בנוסף, ייתכן כי הנפילות החדות שנרשמו בשווקים העולמיים בשבוע האחרון בצל התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה (ראו בהמשך), השפיעו גם הן על שוק המטבעות הווירטואליים ותרמו לירידות.
על אף הנפילות, נראה כי יש חובבי ביטקוין שלא איבדו את אמונתם, אלא להיפך - ניצלו את הרגע על מנת להצטייד במטבעות נוספים ב"מחיר מבצע". כך למשל, נשיא אל סלבדור השנוי במחלוקת, נאיב בוקלה, צייץ הבוקר כי מדינתנו ניצלה את הנפילה כדי לקנות עוד 150 מטבעות ביטקוין במחיר של 48,670 דולר למטבע.
זאת, לאחר שאל סלבדור הייתה למדינה הראשונה בעולם שהפכה את הביטקוין למטבע רשמי שלה ואף הבטיחה 30 דולר למי שישתמש באפליקציית הארנק הדיגיטלי שלה, אולם לא הצליחה לעמוד בביקוש ביום ההשקה והארנק הושבת. "כמו כל החידושים, גם לביטקוין באל סלבדור יש עקומת למידה. לא משיגים הכל ביום אחד, או בחודש", כתב אז הנשיא בוקלה בחשבון הטוויטר שלו.

מגמת הירידה בוול סטריט נמשכת

במקביל, החשש מהתפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה ממשיך להפיל את השווקים העולמיים ואת וול סטריט בפרט. נאסד"ק ירד אתמול בלילה ב-1.92%, לאחר שאיבד קרוב ל-3% במהלך יום המסחר; S&P 500 ירד ב-0.84% ודאו ג'ונס נפל ב-0.2%. בסיכום שבועי: דאו ירד ב-0.9% ורשם ירידה זה השבוע הרביעי ברצף; S&P 500 ירד השבוע ב-1.2% ונאסד"ק השלים ירידה שבועית של 2.6%.
2 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
וול סטריט בורסה בורסות מניה מניות מסחר ירידות מפולת קורונה
עוד יום של נפילות בוול סטריט
(צילום: AP)
הנפט הגולמי מסוג WT המשיך גם הוא את מגמת הירידה של השבוע האחרון ונפל אתמול ב-0.4% (24 סנט) ל-66.3 דולר לחבית. בסיכום השבוע, איבד הנפט 2.8% מערכו.
ברקע לנפילות אמש הייתה הודעה של ארגון הבריאות העולמי, לפיה זן האומיקרון מדבק יותר מהצפוי וכבר התפשט ל-38 מדינות. בנוסף, פורסם דו"ח תעסוקה חודשי בארה"ב עם נתונים מאכזבים, לפיו נוספו בנובמבר 210 אלף משרות לעומת התחזיות לתוספת של 573 אלף. זאת, למרות ששיעור האבטלה ממשיך להשתפר וירד מ-4.6% באוקטובר ל-4.2% בנובמבר.
גורם נוסף לירידות החדות היה אמירותיו של יו"ר הבנק המרכזי בארה"ב (הפד), ג'רום פאוול, על כך שקצב צמצום רכישות האג"ח של ארה"ב יהיה מהיר מהמתוכנן בשל נתוני האינפלציה החזקים מול ההתאוששות הכלכלית של המדינה. יצויין כי סיום תוכנית רכישות האג"ח היא תנאי מקדים לכל מהלך עתידי של העלאת ריבית בארה"ב.
"בנקודת הזמן הזו, הכלכלה חזקה מאוד והלחצים האינפלצוניים הם חזקים יותר, ומכאן שיהיה נכון לדעתי לשקול לסיים את תוכנית הרכישות, אולי כמה חודשים מוקדם יותר", אמר פאוול והפך לאחד מהגורמים המרכזיים לירידות בשווקים במהלך שבוע המסחר האחרון.
פורסם לראשונה: 08:46, 04.12.21