שנת 2022 עוד לא נגמרה, אולם עד כה גבתה המדינה מאזרחי ישראל מיסים בסך 355 מיליארד שקל. בעוד מדובר בדבר חיובי במובנים רבים, אשר הוביל בין היתר לגדילה בעודף התקציבי והוריד את החשש ממיתון שהולך ומתגבר במדינות אחרות רבות בעולם, יש לזכור כי קיימת בארץ גם תופעה נרחבת של גביית מיסים יתרה, המוערכת בכמיליארד שקל בכל שנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתחילת סדרת הכתבות הנוכחית עסקנו בין היתר בדרכים החוקיות לשלם כמה שפחות מס הכנסה. אולם, מה קרה אם כבר שילמנו מס מיותר ואנחנו רוצים החזר? באיזה מקרים מגיע לנו אותו ומה ההבדל בין תיאום מס, להחזר מס? ynet עושה סדר כדי שתוכלו לקבל בחזרה את הכסף שמגיע לכם - ולשמור על הכיס.
4 צפייה בגלריה
רשות המיסים
רשות המיסים
רשות המיסים
(ארכיון)

מדוע צריך תיאום או החזר מס?

גובה המס שעל העובדים לשלם נקבע לפי חישוב שנתי, אולם בפועל הוא מנוכה מדי חודש במה שמכונה "ניכוי במקור", ומתבסס על חישוב משוער לגבי ההכנסה השנתית של העובד. מכיוון שאת סך השכר בפועל ניתן לדעת רק בסוף השנה, לעיתים דרך גבייה זו יוצרת פער בין תשלום המס שנלקח מהעובד בכל חודש לבין הסכום שהיה עליו לשלם בפועל.
תיאומי מס מוכרים בעיקר בקרב עובדים עצמאיים, אשר משלמים מקדמות מס לפי הכנסה משוערת ומחויבים להגיש דוח שנתי למס הכנסה (גם שכירים מסוימים מחויבים בהגשת דוח, בהתאם לתנאי רשות המיסים). אולם, מקרים אלו עשויים להיות תקפים גם בקרב שכירים שאינם מחויבים בהגשת דוח שנתי, וכיום כל אדם יכול להגיש באתר רשות המיסים בקשה מקוונת להחזר מס לשנים 2019 ואילך.
דוגמאות למקרים בהן ייתכן שנגבה מהעובד מס גבוה ממה שהיה עליו לשלם בפועל, הן למשל כאשר חל שינוי בשכר של העובד, במקרים בהם העובד לא הגיש בקשה להקלה בחישוב המס בגין ילד שנולד, לימודים אקדמיים וכו', כאשר עובד מפוטר או מתפטר מעבודתו וכאשר עובדים מועסקים בכמה מקומות עבודה ולא עורכים תיאום מס. בנוסף, מי שקיבל דמי אבטלה ולאחר מכן החל או חזר לעבוד באותה שנה צריך לבצע תיאום מס.
שימו לב: כאשר בוחרים "להתעמת" מול רשות המיסים ולבצע תיאום מס על ההכנסות שלכם בפועל, יכול להיות גם מצב הפוך בו רשות המיסים תגלה כי נגבה מכם פחות מס מכפי שהיה אמור על פי חוק. במקרה זה, ככל הנראה תיאלצו להשלים את הסכומים החסרים, ואף ייתכן שגם יידרשו מכם תשלומי קנסות והצמדה. לא בטוחים מה מצבכם? באתר רשות המיסים קיימת מערכת הדמיית מס לשכירים, המסייעת בבדיקת חישוב המס ללא צורך בהזדהות.

מה ההבדל בין תיאום מס להחזר מס?

תיאום מס הוא הליך שנועד למנוע מעובדים ומגמלאים שהכנסתם נובעת מכמה מקורות, אם בשל ריבוי עבודות, בשל החלפת מקום עבודה או בשל כל סיבה אחרת (למשל: קבלת דמי לידה או דמי אבטלה), להימנע מתשלום מס עודף במשך השנה. במהלך הליך זה, העובד מורה למעשה למעסיק כמה מס לגבות בעתיד, בהתחשב בסך הכנסותיו.
מנגד, החזר מס הוא הליך בו העובד מבקש ממס הכנסה החזר על מס שכבר שולם בעבר. את החזר המס ניתן לבצע רק לאחר תום שנת המס שבגינה מבקשים את ההחזר ועד שש שנים לאחריה.
עוד יצוין, כי ניתן לבקש החזר מס גם עבור אדם שנפטר, כאשר במקרה זה רצוי לצרף את צו קיום הצוואה או את צו הירושה על מנת שהכסף יועבר ליורשים.

איך עושים החזר מס?

מי שמחויב בהגשת דוח שנתי למס הכנסה ממלא גם את הבקשה להחזר מס במסגרת הגשת הדוח. אולם, גם מי שלא מחויב בהגשת הדוח יכול כאמור להגיש בקשה מקוונת להחזר מס משנת 2019 ואילך.
על מנת לעשות זאת, יש להיכנס למערכת הממוחשבת של רשות המיסים ולהירשם אליה (או להזדהות, אם כבר נרשמתם בעבר). במערכת יש ללחוץ על "אני רוצה לבקש החזר מס" ולהכין את הטפסים הבאים: טופס סיכום שנתי מהמעסיק (106), טופס סיכום שנתי על הכנסות מהשקעות דרך הבנק וטטופס סיכום שנתי מקרנות פנסיה, ביטוחי חיים וכד'. לתשומת לבכם, מרבית אישורים אלו מתקבלים לקראת חודש אפריל של כל שנה ורק לאחריו ניתן להגיש את הבקשה.
עבור זוגות נשואים, הגשת הדו"ח כרוכה בדיווח על הכנסות שני בני הזוג. זוג שלא מעוניין להגיש את הבקשה יחד, צריך לצרף תצהיר על כך (טופס 4440), החתום על ידי שני בני הזוג בפני עורך דין.
כמו כן, מי שאינו מעוניין להגיש את הבקשה באמצעות המערכת הממוחשבת או מעוניין להגיש בקשה לשנים 2018-2015 (לפני כן מדובר בלמעלה משש שנים, ולכן אין אופציה כלל להגיש בקשה), יכול לעשות זאת בלשכת פקיד השומה אליו הוא משתייך.
לפי אתר "כל זכות", שכירים המגישים בקשה באופן ידני צריכים למלא דוח שנתי מקוצר (טופס 135) ולצרף אליו את המסמכים המפורטים בדברי ההסבר של הטופס, בהם את טופס 106. זאת, בעוד עצמאים ואחרים המחויבים להגיש דוח הוצאות ימלאו טופס 1301 ויצרפו אליו את האישורים המתאימים.
כמו כן, אל בקשת ההחזר יש לצרף כל אישור שמעיד על הקלה בתשלום מס (תשלום לקופות גמל, תרומות, מצב משפחתי אישי או בריאותי, מקום מגורים וכו'), כמו גם צילום המחאה או אסמכתא אחרת לאימות פרטי חשבון הבנק שלכם.
שימו לב: כל עוד לא הסתיימה שנת המס, שכירים שחישוב המס שביצע המעסיק שלהם היה שגוי (למשל אם לא חישב את הזכאות להקלה במס), יכולים לקבל החזר באמצעות המעסיק מבלי שיצטרכו להגיש בקשה להחזר מס. על מנת לעשות זאת, יש לפנות ישירות אל המעסיק ואף ניתן לעשות זאת אם העסקת העובד הסתיימה, אך כאמור רק אם שנת המס טרם הסתיימה.
בנוסף, מי שמבקש החזר מס עבור יותר משנת מס אחת צריך להגיש בקשה נפרדת להחזר עבור כל אחת מהשנים ולצרף אליה את האישורים הרלוונטיים לכל שנת מס.

תוך כמה זמן מקבלים את הכסף?

החזר המס, אליו מתווספים הפרשי הצמדה וריבית של 4% בשנה, מבוצע ישירות לחשבון הבנק של הזכאי, כאשר לשכירים ההחזר יבוצע בתוך שנה מיום שנערכה השומה לאחר הבקשה להחזר או בתוך שנתיים מתום השנה שבה שולם המס - המועד המאוחר מביניהם.
אם מדובר באדם שחייב בהגשת דוח שנתי, ההחזר צפוי להיות מוחזר בתוך 90 יום מיום קבלת הדוח במשרד השומה, או ב-31 ביולי בשנת המס שלאחר השנה שלגביה הוגש הדוח. גם כאן, מדובר במועד המאוחר מביניהם.

איך עושים תיאום מס?

החל מאוקטובר 2021, ניתן לבצע תיאום מס מקוון לכל סוגי ההכנסות וההקלות במס. את תיאום המס ניתן לעשות בכל עת במהלך שנת המס, כל עוד היא לא הסתיימה. לאחר תום שנת המס, אין אפשרות לבצע תיאום ויש לבצע החזר מס בלבד.
למעשה, ניתן לערוך את תיאום המס כבר בתחילת שנת המס ואף לפני קבלת המשכורת הראשונה. עובדים שעשו תיאום מס בשנה הקודמת, יהנו מהמשך זמני שלו בחודשים ינואר-פברואר של השנה החדשה. יחד עם זאת, אם העובדים לא יערכו תיאום מס חדש, בחודש מרץ ינכו כל המעסיקים שלהם מס הכנסה בשיעור מירבי של 47%, לרבות ניכוי בדיעבד של ינואר-פברואר.
את תיאום המס המקוון ניתן לעשות גם כן באמצעות אתר רשות המיסים, כאשר המערכת מציגה למגישים את ההקלות שבאפשרותם לבקש ומסמנת את הרלוונטיות אליהם בהתאם למידע הקיים במאגרים (למשל: נקודות זיכוי עבור ילדים).
במרבית המקרים האישור יתקבל באופן מיידי, ובמקרים בהם נדרש טיפול משרדי האישור יונפק עד חמישה ימי עסקים לאחר מילוי כל הטפסים. את האישור יש להוריד ולהעביר למעסיק הרלוונטי.
אופציה נוספת היא לפנות בכתב אל פקיד השומה ולמלא בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס על ידי פקיד השומה (טופס 116), או לחילופין לפנות באמצעות מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס שיעשה זאת עבורכם.
על מנת לבצע את תיאום המס, תידרשו לרוב לספק פרטים כמו השכר השנתי ברוטו הצפוי מאותו מעסיק עד סוף השנה, את מספר חודשי העבודה במהלך שנת המס ואף לצרף תלוש שכר אחרון מכל אחד ממקומות העבודה בהם אתם מועסקים. עובדים שרק התחילו לעבוד במקום עבודה וטרם קיבלו תלוש, יכולים לפנות לפקיד השומה גם בלעדיו אך עליהם לציין זאת.
שימו לב: כאמור, עובדים שמועסקים ביותר ממקום עבודה אחד ולא יערכו תיאום מס, כל אחד מהמעסיקים ינכו את שיעור המס המירבי בסך 47%. בנוסף, לעובדים שעורכים תיאום מס הכנסה מומלץ לערוך גם תיאום ניכויים מול המוסד לביטוח לאומי, כדי להימנע מגביית דמי ביטוח לאומי גבוהים מהנדרש.

אין לכם כוח להתעסק בזה? יש אפשרויות אחרות

החלטתם שאין לכם כוח להתעסק בזה ואתם מעדיפים לשלם לאיש מקצוע? האופציה הוותיקה והנפוצה ביותר היא שימוש בשירותיו של רואה חשבון. כזה שמכיר את המערכת, מה מגיע לכם, ובעיקר - יודע להתמודד עם הטופסולוגיה הבלתי נגמרת, תחום שרובנו מתקשים בו מאוד.
אולם, אופציה נוספת שהופכת להיות יותר ויותר מקובלת בשנים האחרונות, היא שימוש באמצעים טכנולוגיים שנועדו לזהות החזרי מס שמגיעים לכם ובמקרים מסוימים גם יגישו עבורכם את המסמכים עד לקבלת הכסף בחשבון הבנק. בין החברות הללו בישראל ניתן למנות את פיבו (Fibo), טקסאון (tax:on) ו-פינאפ (Finupp), אשר נקנתה השנה על ידי בית ההשקעות מיטב ד"ש.
שימו לב כי העלויות עשויות להשתנות מאוד בין פלטפורמה לפלטפורמה, בין פלטפורמה לרו"ח אנושי, או בין רו"ח לרו"ח אחר. בנוסף, לעיתים תידרשו לתשלום של עמלה קבועה בגין השירות (בעיקר אצל רו"ח), ואצל חלק גדול מהאפליקציות התשלום שיגבה מכם מחושב לפי החזר המס שתקבלו. לכן, חשוב לבצע השוואה בין התנאים השונים ולהחליט איזה שירות הכי מתאים לכם.