42 חודשים לאחר שדנה לאחרונה בפרקים מחוק ההסדרים, תחל היום (ב') בבוקר ועדת הכספים של הכנסת לדון באישור החוקה לקריאה שנייה ושלישית. זאת הפעם הראשונה בעשרים השנים האחרונות שבראש הוועדה יעמוד אלכס קושניר, חבר כנסת שהוא מאותה מפלגה של שר האוצר, אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), מצב שיסייע מאוד לממשלה לנסות ולהעביר את חוקי התקציב וההסדרים עם שינויים מינוריים בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הרוב המכריע של פרקי חוק ההסדרים יובאו לאישור ועדת הכספים ורק מיעוטם, כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, יידונו בוועדות אחרות של הכנסת. זאת, בכפוף לסיום הליך פיצול החוק על ידי ועדת הכנסת.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
ועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת הכספים תחל כאמור לדון בחוק ההסדרים, ששמו הרשמי הוא "חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2022-2021", כאשר תקיים ישיבה ראשונה שבה יידונו בפרק ה' בהצעת החוק - הבטחת היציבות בתשואות קרנות הפנסיה. זאת, בכפוף לסיום הליך הפיצול בוועדת הכנסת ומליאת הכנסת, והעברת ההצעה לוועדת הכספים באופן סופי הערב.
הפרק עוסק בהצעת החוק הקובעת כי המדינה תפסיק להנפיק אג"ח מיועדות בשיעור של 30% מנכסי הפנסיות הוותיקות והחדשות, כאשר שיעור זהה של כספי החוסכים יושקע בשוק ההון, וככל שהתשואה השנתית שהושגה בנוגע לסכומים אלה, תהיה נמוכה מ-5%, המדינה תשלים לקרנות הפנסיה את ההפרש, וככל שהתשואה שהושגה תהיה גבוהה מ-5% הקרנות יעבירו את ההפרש לקרן שתוקם לשם להבטחת תשואה.
עיקרי הפרקים בחוק ההסדרים הצפויים עדיין להתנגדויות או לשינויים מסויימים, גם מטעמם של חברי קואליציה, הם הרפורמה בחקלאות, הפעלת אגרות הגודש והעלאת גיל הפרישה לנשים. גם ייקור דמי החניה ברשויות המקומיות וסעיפים בחוקים שישפיעו על מדיניות הדיור בארץ צפויים להתנגדויות ואולי גם לשינויים.
תקציב המדינה, בסכום כולל של 438 מיליארד שקל לשנת 2021 ו-463 מיליארד שקל לשנת 2022, וחוק ההסדרים לשנתיים הללו, יובאו לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ב-10 בנובמבר. אם הקואליציה לא תצליח להשיג לתקציב רוב בכנסת עד ל-14 בנובמבר בחצות - הכנסת תתפזר ויוכרז על בחירות חדשות בתוך 90 יום.
יצוין, כי לצד חוק ההסדרים, בהמשך יובאו לאישור בנפרד גם חוק המטרו שהוצא מהחוק ועוד ארבעה פרקים בתחום המיסים, ששלושה מהם ייכנסו לתוקף כבר בנובמבר השנה: הטלת מס חדש על משקאות ממותקים וכלים כלים חד-פעמיים, חובה להתקין דלקן במכונית כדי לדרוש החזרי מס על הדלק והחוק להפחתת התשלום המותר במזומן במשק מ-11 אלף שקל ל-6,000 שקל (שייכנס לתוקף מאמצע שנת 2022).
פורסם לראשונה: 19:12, 12.09.21