השר לא נמצא היום: ל-ynet נודע כי בכל שבוע, בימי חמישי, שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ' צפוי להיעדר יום שלם ממשרד האוצר בירושלים ולשהות במקום במשרד הביטחון בתל אביב מתוקף כהונתו גם כשר במשרד הביטחון, לצידו של שר הביטחון יואב גלנט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
גורם בכיר באוצר ציין כי לראשונה נוצר מצב שבו שר אוצר לא מכהן במשרד במשרה מלאה וצפוי להיעדר ממנו לפחות למשך יום עבודה שלם בכל שבוע. הגורם אמר כי למצב הזה אין תקדים וניתן רק לקוות שהעובדה ששר האוצר מכהן כשר במשרד נוסף לא תזיק לעבודת המשרד.
1 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על אף היעדרו מהמשרד היום (ה'), השר סמוטריץ' הורה לבכירי האוצר להתחיל בהכנת שתי תוכניות כלכליות: האחת מיידית ומטרתה להפחית את ההתייקרויות במשק, והאחרת רחבה שמטרתה להיכלל בתקציב המדינה ובחוק ההסדרים לשנים 2024-2023. בנוסף, השר פנה לנציב שירות המדינה בבקשה להאריך את כהונת הכלכלנית הראשית באוצר שהייתה אמורה להסתיים במוצאי שבת הקרובה, שירה גרינברג, בחצי שנה.
בתוך כך, שר האוצר החדש הורה לבכירי משרדו להכין הצעה כיצד ניתן לבטל לחלוטין או להפחית בשיעור משמעותי את התייקרות מחירי החשמל שעלו החודש בשיעור של 8.2%. כמו כן, השר הורה להציג לו תוכנית למיתון ההתייקרות בשיעור של 3.5% במחיר המים ולהכין הצעה לסיוע לרשויות המקומיות כדי לאפשר את ביטול העלאת מיסי הארנונה בשיעור של 1.4% החל מחודש ינואר. התוכנית אמורה להיות מוצגת כבר בימים הקרובים לראש הממשלה ואם תזכה לאישורו היא תוצג לציבור.
במקביל, תקציב המדינה לשנים 2024-2023 צפוי לגדול בהיקף גבוה בשל האינפלציה הגבוהה ובשל אי-ביצוע תוכניות שהופסקו ב-2022 בשל פיזור הכנסת באמצע השנה. התקציב צפוי להסתכם בכחצי טריליון (500 מיליארד) שקל.
יצוין שבשנים האחרונות היו יחסים מתוחים בין ראשי משרדי האוצר והביטחון, בעיקר סביב דרישת האוצר ליתר שקיפות, התייעלות בהוצאות הביטחון וסביב שינוי מתווה תשלום הפנסיות לגמלאי צה"ל. יצוין שהמתווה שעליו הוחלט לפני שנתיים טרם הוצא אל הפועל, חרף הוראת בג"ץ, וארבע פעמים ביקשה הממשלה מבג"ץ הארכה של מספר חודשים עד לכניסתו לתוקף. כעת ייתכן שהמתווה ישונה בטרם יובא שוב בפני בג"ץ והפעלתו תחל. לפי שעה, הדחייה בהפעלתו הפכה למעשה אוטומטית למשך שלושה חודשים מיום הקמת הממשלה החדשה.