אילון מאסק, האיש השני הכי עשיר בעולם ולאחרונה גם הבעלים והמנכ"ל של הרשת החברתית המובילה טוויטר, שוב משגע את שוק המטבעות הווירטואליים: לוגו הציפור הכחולה של טוויטר הוחלף היום (ג') בלוגו של כלב מסוג שיבה אינו, סמלו של מטבע הדוג'קוין החביב במיוחד על המולטי-מיליארדר ושל מטבע השיבה אינו שנוצר בעקבותיו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
בתגובה, מטבע הדוג'קוין, לו שווי שוק כולל של כ-13.3 מיליארד דולר, זינק בכ-25% ביממה האחרונה ונסחר כעת סביב 0.096 דולרים. ביממה האחרונה זינקו היקפי המסחר במטבע בלמעלה מ-900%. יחד עם זאת, המטבע עדיין רחוק בכ-87% מהשיא אליו הגיע במאי 2021, אז נסחר סביב 0.7376 דולרים.
1 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
אילון מאסק
(צילומים: EPA, shutterstock)
למעשה, לא מדובר בפעם הראשונה או השנייה שמאסק מצייץ או מתייחס בטלוויזיה אל המטבע, בצעד שרבים כינו בעבר כ"פמפום" של ערכו של המטבע למען רווח אישי ואף הביעו ספקות לגבי חוקיות של התייחסויות מסוג זה ברשת החברתית. יתרה מכך, בשנה שעברה מאסק נתבע בסך 258 מיליארד דולר בטענה כי "ידע לכל אורך הדרך שהמטבע חסר ערך, ניהל הונאת פירמידה לתמיכה בדוג'קוין וכך הרוויח עשרות מיליארד דולרים, בידיעה שערכו של המטבע תלוי רק בשיווק".
בעבר, הביע מאסק את תמיכתו שוב ושוב במטבע הווירטואלי, אשר החל כבדיחת רשת, ופעמים רבות ציוציו יוחסו לתנודות חדות בשווי המטבע. יצויין כי לפי ההערכות בשוק, מאסק מחזיק בעצמו במטבעות דוג'קוין בשווי סכומי עתק ובשל כך גם צפוי להרוויח משמעותית מעלייה בשוויים.
בין האירועים הזכורים ביותר בהקשרי מאסק והמטבע החביב עליו, ניתן למנות את הופעתו של המיליארדר בתוכנית הסאטירה המצליחה סאטרדיי נייט לייב (SNL) לפני כשנתיים, במהלכה כלל כמה וכמה בדיחות על המטבע הווירטואלי, כולל מערכון במסגרתו שואלים אותו שוב ושוב "אבל מה זה דוג'קוין?", עד שלבסוף, לאחר שנתן מספר הסברים, הוא אומר "זו תרמית" (Hustle) וצוחק.
באחד הרגעים בתוכנית הפציעה למסך גם אימו של מאסק, פיי, שאמרה: "אני מתרגשת לקראת מתנת יום האם שלי, אני רק מקווה שזה לא דוג'קוין", ועל כך הגיב מאסק: "זה דווקא כן".
לאחר שינוי הלוגו צייץ מאסק מספר ציוצים בנושא, כאשר באחד מהם הציג תגובה של משתמש בטוויטר מלפני כשנה, שהציע לו לקנות את הרשת החברתית ולשנות את הלוגו שלה לכלב הדוג'קוין, וכתב "כפי שהבטחתי". בתגובה אחרת התייחס מאסק לטענות כי הזינוק המשמעותי בשווי המטבע קשורות לשינוי הלוגו וכתב: "הלוואי שהתקשורת תפסיק להחמיא לי כל הזמן... זה קצת יותר מדי חברים" והוסיף אימוג'י מסמיק.

"בדיוק הסיבה שלא אפשרו לו להיות יו"ר טסלה"

בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio טען ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, הבלוקצ'יין וה-Web 3.0, כי "מאסק ידוע בתור מי שמצליח להזיז את המטבעות הדיגיטליים באמצעות ממים (meme) שהוא מעלה. פעם הוא העלה בטוויטר ציוץ שבו הוא מסמן לב שבור עם ביטקוין ושער הביטקוין זז לכיוון אחד, ופעם הוא מעלה את התמונה של הכלב שלו מסוג שיבה אינו ומיד נוצר מטבע דיגיטלי שמתחיל לרוץ בצורה מהירה, אבל צריך להסתכל על זה אך ורק בתור תופעת רשת.
"יכול להיות שיש לו אינטרס לעשות את הדברים האלה. היה לו גם אינטרס לעשות את הדברים האלה בשוק המניות - זו בדיוק הסיבה שרשות ניירות הערך האמריקנית לא אפשרה לו להמשיך להיות יושב הראש של טסלה, בגלל המינפולציה על שערי מניות".
יחד עם זאת, הירשמן טען בתוקף כי הדבר לא מעיד על שוק הקריפטו כולו ואמר כי "אסור 'לשפוך את המים עם התינוק'. ההיסטוריה רצופה באנשים שעשו מניפולציה על מחירים של נכסים, זה לא אומר שצריך להיכנע לדבר הזה. מי שמצפה להיכנס לזה במטרה להתעשרות מהירה - יתאכזב וייפרד מהר מאוד מהכסף שלו. יש לנו טכנולוגיה חדשה שבאה עם הרבה אפשרות לייצר עסקים חדשים ואפליקציות חדשות, אבל גם עם סכנות גדולות מאוד.
"אם המשקיע הקטן בקצה חושב שהוא יהיה יותר חכם מכולם - אז לא. מי שמבצע את המניפלוציה הזאת חשב עליה קודם וסביר להניח שהמשקיע הקטן בקצה יתקל בבעיה. לצד השטויות והבעיות הגדולות של אנשים שמנסים לבצע מניפולציה, אנחנו יודעים שיש כמעט 4,000 איש שעובדים בתעשייה הזאתי בישראל, מפתחים קוד, אבטחה, ארנקים ובעצם את התשתית העולמית שמאפשרת לדבר הזה ולדברים אמיתיים לעבוד ולגדול", אמר הירשמן.