יולי היה חודש חיובי במיוחד עבור שוק הקריפטו: הביטקוין זינק בכ-20%, אתריום בלמעלה מ-50%, XRP בכ-19%, סולנה בכ-23%, קרדנו בכ-10% ואפילו מטבע המם שיבה אינו קפץ בכ-17%. למעשה, זה היה חודש הטוב ביותר עבור הביטקוין מאז אוקטובר 2021 ועבור האת'ריום הייתה זו העלייה החודשית החדה ביותר מאז ינואר אשתקד. בסך הכל, שוק המטבעות הווירטואליים גדל בכ-30% בחודש שעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ואולם, השוק עדיין נמצא בשפל אדיר ביחס לאיפה שהיה רק לפני פחות משנה. כך למשל, הביטקוין והאתריום נסחרים כיום בירידה של כ-67% מהשיא שלהם בנובמבר אשתקד.
1 צפייה בגלריה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
מטבעות וירטואליים. אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
זוהי לא הפעם הראשונה ששוק המטבעות הווירטואליים רושם ירידות חדות מסוג זה. למעשה, במסגרת כמה מהירידות החדות ביותר שחווה השוק איבד הביטקוין למעלה מ-80% מערכו בין 2013 ל-2015, שוב פעם ב-2018 ובאמצע 2021 איבד המטבע כ-50% מערכו.
בין הסיבות המשוערות לגל הירידות האחרונות בשוק, ניתן למנות שרשרת אירועים שהחלה בקריסה של המטבע ה"יציב" טרה בחודש מאי האחרון, אשר הובילה לקריסה של חברות ענק בהן צלזיוס הישראלית וקרן הגידור Three Arrows Capital (או "3AC") מסינגפור, ואף הסתיימה בחלק מהמקרים בפיטורי ענק של חברות קריפטו שונות ברחבי העולם.

המתאם בין ביטקוין לנאסד"ק כמעט מושלם

אולם, הסבר נוסף שאין להמעיט בערכו הוא הקשר בין שוק הקריפטו לשוק ההון המסורתי, אשר נמצא גם הוא ברצף שלילי במיוחד מתחילת השנה בצל האינפלציה המשתוללת, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומהלך העלאות הריבית שבנקים מרכזיים בעולם ממשיכים לקדם בניסיון להתמודד עם המצב.
לפי רויטרס, המתאם בין הביטקוין למדד נאסד"ק נמצא כעת על 0.90 לעומת 0.41 בינואר (בחישוב של 40 יום אחורה), כאשר 1 מסמן מתאם מושלם בין השניים ומינוס 1 מסמן מתאם הפוך. כלומר, הביטקוין זז כעת כמעט בתיאום מושלם עם מגזר ההייטק והטכנולוגיה בארה"ב.
בהתאם לכך, ניתן לשייך גם את העליות האחרונות בשוק המטבעות הווירטואליים למגמה דומה שנרשמה בשוק ההון המסורתי: מדד נאסד"ק עלה בחודש ביולי ב-11%, S&P 500 בכ-8% ודאו ג'ונס הוסיף כ-5.5%.
יחד עם זאת, אין לדעת אם וכמה זמן המגמה הזו תימשך. למעשה, בכל הנוגע לגזרת המטבעות הווירטואליים לפחות, השוק פתח את חודש אוגוסט דווקא בירידות שערים: הביטקוין נופל היום (ג') בכ-2% והאתריום בכ-6%.