בשיתוף TOYOTA ישראל
ימים ספורים לפני חג הפסח (16.4) הגיעה לסיומה תחרות Israel Earth Prize, בטקס חגיגי בו הוכרזה הזוכה הגדולה בפרס בסך מיליון שקלים – עמותת 'חברים לרפואה', שהוקמה על ידי יחיאל לנדמן וברוך ליברמן בשנת 2003, במטרה לתווך בין תרופות שאין בהן שימוש לבין חולים הזקוקים להן.
כיום העמותה מעסיקה כמאה עובדים ולמעלה מאלפיים מתנדבים, המסייעים בחלוקת תרופות בחינם לחולים שידם אינה משגת. בנוסף לכך, העמותה פועלת למען המאבק בנזקים הסביבתיים שגורמת התעשייה הפרמצבטית, על ידי איסוף תרופות פגות תוקף ווידוא השמדה ירוקה שלהן.
"אנחנו מתרגשים לזכות בפרס הסביבה של ישראל, בזכותו נוכל להגדיל את הסטארטאפ החברתי שלנו ולהציל עוד חיים", אמר בטקס מייסד העמותה, ברוך ליברמן.
"אם כל אדם יעביר הלאה את התרופות שהוא לא זקוק להן לפני שהן פגות תוקף, אנחנו משערים שנוכל להציל תרופות בהיקף של למעלה מ-700 מיליון שקלים. זה סכום גדול יותר מתקציב סל התרופות השנתי. בסופו של דבר, אנחנו גם מצילים חיים וגם מונעים זיהום סביבתי באפס מאמץ".
4 צפייה בגלריה
אנדרו חורש; זוכי התחרות ושגריר יפן בישראל
אנדרו חורש; זוכי התחרות ושגריר יפן בישראל
אנדרו חורש; זוכי התחרות ושגריר יפן בישראל
(צילום: יח"צ)
זו השנה השנייה שמתקיימת תחרות הסביבה של ישראל, אותה יזמו קבוצת יוניון ו- TOYOTA ישראל. בטקס בירך אנדרו חורש, מנכ"ל יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה בישראל, את הפיינליסטים ואת חברי העמותה הזוכה 'חברים לרפואה': "אנחנו צריכים עוד אנשים כמוכם שיעזרו לנו לשמור על חוסנה של מדינת ישראל. שמנו לעצמנו למטרה לשפר את הסביבה בישראל לדורות הבאים. התחרות נתנה השראה וכוח ללמעלה מ-150 מיזמים חברתיים שהגישו מועמדות לתחרות".
אורח כבוד בטקס הזכייה בפרס היה שגריר יפן בישראל, מיזושימה קואיצ'י, שבירך על הפרויקט: "אני רוצה לשבח את קבוצת יוניון שיזמה את תחרות פרס הסביבה של ישראל, ולברך את הפיינליסטים על ההישג האדיר. אני מאחל לכולנו שהרעיונות החדשניים שלכם יעזרו ליצור עולם טוב יותר". באירוע השתתף גם הקומיקאי אבי נוסבאום שליווה את המשתתפים בסדרת הסרטונים לקראת אירוע הגמר.

משלטי חוצות ממוחזרים ועד עיצוב בית בר קיימא למפונים

מאות עמותות, סטארט אפים, ארגונים ומוסדות אקדמיים, המקדמים עשיה סביבתית משמעותית, הגישו השנה את מועמדותם לפרס הראשון בתחרות בסך מיליון שקלים. ועדה מקצועית עצמאית, שהורכבה מאנשי אקדמיה, ממשל ופעילים למען הסביבה, בחנה את המועמדויות, ומתוכן בחרה חמש יוזמות שהעפילו לגמר.
4 צפייה בגלריה
מרב שוורץ, חנה רדו, ליאת צבי, אלי וורטמן, אנדרו חורש/
מרב שוורץ, חנה רדו, ליאת צבי, אלי וורטמן, אנדרו חורש/
מרב שוורץ, חנה רדו, ליאת צבי, אלי וורטמן, אנדרו חורש/
(צילום: יח"צ)
המועמדים שעלו לגמר הם: חברת +taken, מיזם כלכלה מעגלית המעודד ארגונים וחברות לעשות שימוש חוזר בשלטי החוצות שלהם, באמצעות הפיכתם לתיקים ולארנקים מעוצבים בהזמנה אישית; חברת Firewave, שפיתח מערכת גלאים מבוססת רשת IoT לזיהוי שריפות יער; מיזם חזית הבית, שנולד שבוע לאחר ה-7 באוקטובר במטרה לעצב בסטייל ובחינם את בתי המפונים. מאז שנפתח, המיזם הפך לפרויקט קיימות מרגש ומעורר השראה; הפרויקט החינוכי בונים את דור העתיד של שיקום הסביבה ושמירת הטבע, ששם לו למטרה לעודד תלמידי תיכון לכתוב ולבצע עבודות גמר יישומיות בתחומי הסביבה והאקולוגיה.
הזוכה הגדולה בתחרות לשנת 2024 היא כאמור עמותת חברים לרפואה, אשר מסייעת מידי חודש לכשבעת אלפים חולים לקבל תרופות שידם אינה משגת. מייסד העמותה, ברוך ליברמן, מספר כי מידי שנה נזרקות לפח או למי הביוב תרופות בהיקף של מעל 500 מיליון שקלים שיכולות לשמש ולהציל חולים רבים. העמותה לא רק מסייעת לחולים לקבל את התרופות שלהן הם זקוקים, אלא גם נרתמת למאבק בנזקים הסביבתיים, הנגרמים מהשלכת תרופות באופן לא מבוקר, וזאת היא עושה על ידי השמדה ירוקה של תרופות פגות תוקף.
4 צפייה בגלריה
ברוך ליברמן.
ברוך ליברמן.
ברוך ליברמן.
(צילום: באדיבות עמותת חברים לרפואה)
זכייה בפרס הסביבה של ישראל, אמר ליברמן במעמד קבלת הפרס, תסייע לעמותה לקבל חשיפה גדולה יותר, וגם תגביר את המודעות בקרב הציבור הרחב לנזק הסביבתי הנגרם בעקבות השלכת תרופות.
בנוסף, הוענק פרס הוקרה מיוחד על סך 50 אלף שקלים הוענק ליזמי "חזית הבית" שקם במטרה להלביש את בתי המשפחות שנפגעו בעקבות המלחמה.

עולם ירוק וטוב יותר

TOYOTA העולמית מובילה בשנים האחרונות את חזון ה-Let’s Go Beyond לעולם ירוק וטוב יותר, במטרה להגיע לניטרליות פחמנית מלאה באירופה עד שנת 2040. היעד הוא לא רק להגיע לאפס פליטות, אלא ללכת מעבר. ליצור רכבים בעלי השפעה חיובית, כמו רכבים המונעים במימן שפולטים רק מים ומנקים את האוויר תוך כדי נסיעה.
במסגרת חזון ה-Let’s Go Beyond, השיקה בספטמבר 2022 טיוטה ישראל בשיתוף קבוצת יוניון את פרס הסביבה של ישראל, המקדם ערכים של קיימות, חדשנות ואחריות. הקבוצה התחייבה להעניק לפחות 5 מיליון שקלים במשך חמש שנים, למימון ולקידום פתרונות פורצי דרך לשיפור הסביבה בישראל.
4 צפייה בגלריה
אבי נוסבאום; הדר שלו, סמנכ"ל שיווק של טויוטה; אנדרו חורש מנכל יוניון מוטורס
אבי נוסבאום; הדר שלו, סמנכ"ל שיווק של טויוטה; אנדרו חורש מנכל יוניון מוטורס
אבי נוסבאום; הדר שלו, סמנכ"ל שיווק של טויוטה; אנדרו חורש מנכל יוניון מוטורס
(צילום: יח"צ)
התחרות נפתחה ליוזמות ממגוון רחב של תחומים: הפחתת פליטת פחמן, שימור נכסי טבע, תחבורה מקיימת, התמודדות עם משבר האקלים, כלכלה מעגלית, אופנה מקיימת, קיימות עירונית, מזון מקיים ועוד.
בחודשים הקרובים תיפתח ההרשמה לתחרות השלישית של "פרס הסביבה של ישראל". לפרטים נוספים על הגשת מועמדות, היכנסו >>
בשיתוף TOYOTA ישראל