בתי חולים כבר בעומס כבד. העומסים הללו נובעים הן ממחלות החורף שהחלו לתת את אותותיהן בשבועות האחרונים, אף שעדיין חם בחוץ, והן בשל מגפת הקורונה, שעדיין איתנו.
על עומסים בבתי חולים בשנים קודמות:
על פי נתוני משרד הבריאות, נכון להשבוע התפוסה במחלקות הפנימיות של בית חולים בילינסון מגיעה ל-130%, בשיבא 122%, בהדסה 119%, בלניאדו 110%, בנהריה ורמב"ם 104%, ובבתי החולים קפלן, הלל יפה, שמואל הרופא ומאיר - כ-103%. תפוסה שעולה על 100%, פירושה חולים שמאושפזים במסדרונות ובחדרי אוכל, וצוותים רפואיים שמתקשים לתת מענה מלא ויעיל לכלל החולים.
"בשבועות האחרונים נרשמת עלייה בתחלואת הקורונה ובמספר המאושפזים במספר מדינות באירופה, בהן גרמניה, בריטניה, הולנד ואוסטריה", אמר ל-ynet פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא. "אנחנו עוקבים אחר הנתונים וערוכים לעלייה אפשרית בתחלואה בישראל, הן בשל הקורונה והן בשל השפעת".
אז איך תוכלו להימנע מביקור במיון ומאשפוז? אספנו עבורכם טיפים חשובים שעשויים לשמור עליכם.
3 צפייה בגלריה
עומסים במחלקות הפנימיות בבית החולים רמב"ם
עומסים במחלקות הפנימיות בבית החולים רמב"ם
עומס במחלקה פנימית בצפון, חורף 2019
(צילום: שמיר אלבז)

הקפידו להתחסן

זני הקורונה השליטים כיום בעולם, ממשפחת האומיקרון, שונים מאלו ששלטו בתחילת המגפה. לפיכך, גם אם חליתם בעבר בקורונה או שקיבלתם את החיסונים הישנים, אינכם מוגנים. חשוב לקבל את החיסון המעודכן ("בוסטר", מנת דחף) שנמצא בקופות החולים זה כחודש. הוא חשוב במיוחד לאוכלוסיות בסיכון: מבוגרים, נשים בהיריון או אחרי לידה ואנשים בעלי מחלות רקע כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות כרוניות והשמנת יתר.

השתמשו במוקדי הקופות

כל הקופות מקיימות שירותי ייעוץ אחיות 24/7. בכל התלבטות או בעיה, תוכלו להיוועץ באחות שקיבלה הרשאות להפנות אתכם במידת הצורך לחדר מיון או למוקד רפואי. במידה שהיא לא תדע כיצד לסייע, היא תעביר את השיחה לרופא אונליין.
קופות החולים מכבי וכללית מקיימות שירותי רופא אונליין בשעות הערב והלילה בשלל תחומים: רפואת ילדים, רפואת משפחה, פנימית, עור, גינקולוגיה ועוד. הרופאים יכולים לשדר מרשמים והפניות ולבדוק אתכם או את ילדיכם עם מכשיר הטייטו המהפכני, המאפשר לבדוק מרחוק אוזניים, לוע, חום, דופק, ריאות, לב, בטן ועוד. בעזרתו יוכל הרופא להגיע לאבחנה ולטיפול המתאים לכם.

גשו להיבדק לקורונה

אם הופיעו אצלכם או אצל ילדיכם אחד התסמינים הבאים: חום של 38 מעלות ומעלה, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון חזקים, שלשולים או הקאות – בצעו בדיקת קורונה, גם אם אתם מחוסנים.
3 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקת קורונה ב רומא איטליה
בדיקה בדיקת קורונה ב רומא איטליה
יש לכם חום גבוה? בצעו מיד בדיקת קורונה
(צילום: רויטרס)

אל תדחו חיסונים אחרים

מגפת הקורונה גרמה לישראלים רבים לפספס את שאר החיסונים והטיפולים, החל מחיסוני טיפת חלב ועד חיסונים בבית ספר, אף שהם מגינים ממחלות קשות, שחלקן מדבקות לא פחות מהקורונה. הקפידו לוודא שקיבלתם את כל חיסוני השגרה של ישראל, ואם אינכם בטוחים – הגיעו לאחות המרפאה. החיסונים שלמבוגרים חשוב במיוחד לקבל בחורף, הם נגד פנאומוקוק, שאותו יש לקבל מגיל 60 כל חמש שנים, והחיסון השנתי נגד שפעת.

הכינו ציוד רפואי ביתי

בנו לכם בבית ארון קטן לציוד רפואי, שבו תוכלו לשמור מד חום, מד לחץ דם, מד סטורציה ודופק ומד סוכר. שמרו בו גם תרופות בסיסיות לשיכוך כאבים ולהורדת חום, טיפות אוזניים, תמיסת מינרלים למניעת התייבשות, תכשירים לנזלת וציוד חבישה. ודאו שיש לכם מספיק תרופות קבועות.

נצלו ביקורי רופא היברידיים

כל הקופות מאפשרות להמשיך בביקורים אצל הרופאים המומחים גם מהבית – בטלפון, בזום, או במכשיר טייטו לבדיקה מרחוק. כעת, בכל ביקור באפליקציה, באתר או במוקד הטלפוני של הקופה, תוכלו לבחור ביעוץ טלפוני, והמרפאה תקשר ביניכם לבין הרופא על פי שעה שקבעתם מראש.

השתמשו בשירות תרופות עד הבית

כל קופות החולים מקיימות כיום שירות תרופות עד הבית. אל תזניחו את נטילת התרופות, בדקו היטב מה המלאי כרגע, האם התרופות בתוקף, ואם אינן – הזמינו כבר עכשיו תרופה מהמשלוח הבא. עלות השליחות עומדת על כ-30 שקל, ולקשישים השירות ניתן חינם.

אל תדביקו אחרים

כפי שלא הייתם רוצים להידבק בעצמכם מחבריכם לעבודה, וכפי שלא הייתם רוצים שילדיכם יידבקו מילדים חולים בגן ובבית הספר, הקפידו גם אתם שלא ללכת לעבודה אם אתם סובלים מחום ומתסמינים משמעותיים, ואל תשלחו את ילדיכם למוסד החינוכי אם הם חולים. בתוך כך, אותן המלצות שהורגלנו להן בתחילת הקורונה, תקפות גם היום: התעטשו למרפק או לממחטה ולא באוויר או לכף היד, והשתדלו מעת לעת לחטא ידיים, במיוחד לפני אוכל ואחרי ביקור בשירותים.

טפלו בחום גבוה

במקרה של חום כשהמצב הכללי תקין, ניתן להיעזר בתרופות מורידות חום דוגמת אקמול ונובימול כל ארבע שעות, או בתרופות נורופן, אדוויל או אייבו כל שמונה שעות (מגיל ארבעה חודשים ומעלה). ניתן לשלב שתי תרופות במקביל. כל מקרה של חום גבוה מחייב בדיקת קורונה.
3 צפייה בגלריה
במקרה של חום כשהמצב הכללי תקין, ניתן להיעזר בתרופות מורידות חום
במקרה של חום כשהמצב הכללי תקין, ניתן להיעזר בתרופות מורידות חום
במקרה של חום כשהמצב הכללי תקין, ניתן להיעזר בתרופות מורידות חום
(צילום: shutterstock)

טפלו בשיעול ובקוצר נשימה

להקלה על קוצר נשימה, ניתן לבצע אינהלציות של מי מלח סטריליים מסוג סליין בריכוז של 3%, בתדירות של עד כל חצי שעה עד שעה. אם אין שיפור בתוך יומיים, עשוי הרופא להמליץ בטלפון על ניסיון טיפול באינהלציות ונטולין ובודיקורט, אף שבמכשיר האינהלציה אסור להשתמש בבתי חולים ומרפאות, מחשש שהרסיסים הנפלטים מהמכשיר יכילו את הנגיף וידביקו אחרים – חשש שעדיין לא הוכח.

טפלו בהקאות ובשלשולים

גם מצבים אלו דורשים בדיקת קורונה. כדי לא להגיע למצב של התייבשות, יש להצטייד בתמיסת מינרלים מסוג אלקטרורייס או מינרלי במטרה להחזיר לגוף את הסוכרים ואת המלחים שאבדו, ולהתאושש. נסו לשתות כמויות קטנות לאורך זמן. אם אין שיפור, ואין מתן שתן יותר משמונה שעות, או שיש ירידה במצב ההכרה, הקאות מרובות או שלשולים דמיים – יש לגשת למיון.

אל תהססו לפנות לחדר מיון במצבי חירום

אם יש מקרה חירום, חובה להגיע מיד לחדר מיון. הקפידו לקבל הפניה לכך דרך מוקד האחיות בקופה שלכם, הזמין 24 שעות ביממה. אלו חלק מהמצבים הרפואיים שתמיד מחייבים בדיקת רופא:
  • חום: מעל 38.5 מעלות, יותר משלושה ימים.
  • זיהום: הופעת דימומים תת-עוריים (פטכיות).
  • קוצר נשימה: נשימות מהירות (מעל 20 במבוגר ומעל 40 בתינוק לדקה), צלעות בולטות, נחיריים רחבים או חוסר יכולת להשלים משפט בשל קוצר נשימה.
  • התייבשות: יותר משלוש הקאות, אי-מתן שתן יותר מעשר שעות, שלשול דמי.
  • בעיה נוירולוגית: ירידה במצב ההכרה, חולשה או שיתוק בצד אחד של הפנים או הגוף, כאבי ראש חריגים בעוצמתם או כאלה שמעירים מהשינה.
  • טראומה: חבלת ראש, חשד לשבר או לפריקה, צליעה, דימומים.
  • הפרעות ראייה: טשטוש, צמצום שדה הראייה, כפל ראייה, סינוור מאור, סגירת עפעף (פטוזיס), חוסר יכולת להניע את אחד מגלגלי העין.