בעוד תסמינים של סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים) לרוב מופיעים בתוך שבועות ממועד פרוץ המחלה, בסוכרת מסוג 2 התפתחות התסמינים האופייניים למחלה יכולה להימשך מספר שנים. לסוכרת יש תסמינים אופייניים, כמו רעב וצמא מוגברים והטלת שתן מרובה, אך ישנם גם תסמינים חריגים יותר של סוכרת, שמוכרים פחות כמקושרים למחלה, כמו מחלות חניכיים, כתמי עור, עלייה בזיהומים ושינויים בשמיעה.
עוד על סוכרת:
ככל שהאבחנה למחלה נעשית מוקדם יותר, כך ניתן לנהל את הסוכרת מוקדם יותר, ולהפחית את הסיכונים לסיבוכי המחלה. מכיוון שתסמיני סוכרת חריגים עשויים להיות סימני אזהרה למחלה, חשוב להכיר אותם. ברבי סרבוני, דיאטנית מומחית לסוכרת וד"ר אנה מ. קאוסל, רופאה מצוות המומחים של אתר הבריאות Health, מציינות את הבולטים שבהם.

1. דלקת חניכיים כרונית (פריודונטיטיס)

פריודונטיטיס, הנקראת גם דלקת מסב-השן, היא צורה חמורה של מחלת חניכיים שבה החניכיים מתרחקות מהשן, והיא עלולה לגרום להתרופפות או לאובדן של שיניים.
5 צפייה בגלריה
רופא שיניים
רופא שיניים
הקשר הוא דו-סטרי: בעוד סוכרת עלולה להחמיר דלקת חניכיים, דלקת חניכיים יכולה להוות גורם סיכון לרמת סוכר גבוהה בדם
(צילום: shutterstock)
נמצא כי דלקת חניכיים שכיחה פי שניים עד שלושה יותר בקרב חולי סוכרת. מחלת החניכיים לא רק שכיחה יותר אצלם, אלא גם צפויה להתקדם מהר יותר ולהיות חמורה יותר. דלקת כרונית היא המאפיין המרכזי בהתקדמות של סוכרת ומחלות חניכיים כאחד. לאנשים עם סוכרת ודלקת חניכיים יש סמנים דלקתיים גבוהים יותר. הדלקת בסוכרת עשויה להיות גורם תורם להרס העצמות התומכות בשיניים, כשאובדן עצם זה מסמן את השלב החמור ביותר של דלקת חניכיים.
נראה שהקשר הוא דו-סטרי: בעוד סוכרת עלולה להחמיר דלקת חניכיים, דלקת חניכיים יכולה להוות גורם סיכון לרמת סוכר גבוהה בדם (היפרגליקמיה), גורם מכריע במחלת הסוכרת. למעשה, דלקת חניכיים נמצאה כקשורה לרמות גבוהות יותר של ערכי חלבון מסוכרר - ממוצע ערכי הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים.

2. שינויים בעור

מצבי עור מסוימים יכולים להיות הסימן הראשון לסוכרת. דוגמה אחת היא אקנתוזיס-ניגריקנס (Acanthosis nigricans) - כתם עור קטיפתי כהה, ולעתים קרובות עבה, המתפתח בדרך כלל באזורים שבם יש קפלי עור, כמו העורף, בית השחי והמפשעה. כתמים אלה יכולים להופיע גם על הידיים, הרגליים, המרפקים והברכיים.
כתמי אקנתוזיס-ניגריקנס עשויים להופיע בשל עלייה ברמות האינסולין, שהיא גם אינדיקציה לתנגודת לאינסולין, המהווה תסמין לטרום סוכרת וסוכרת מסוג 2.
5 צפייה בגלריה
תסמינים מקדימים לסוכרת
תסמינים מקדימים לסוכרת
כתמי אקנתוזיס-ניגריקנס עשויים להופיע בשל עלייה ברמות האינסולין
(צילום: shutterstock)

3. סוגים נוספים של מחלות עור, שעשויות להוות סימן אזהרה לסוכרת:

טרשת (digital sclerosis): מופיעה ככתמי עור עבים שגורמים לתחושה נוקשה בעור. לרוב, מתפתחת על גב כף היד, אבל יכולה להופיע גם על המצח, הרגליים והאצבעות. כשליש מחולי הסוכרת מסוג 1 סובלים ממנה.
קסנטומטוזיס מתפרץ: בליטות מוצקות, צהובות ודמויות אפונה עם הילה אדומה, שלעתים קרובות מופיעות על כפות הרגליים, הזרועות, הישבן וגב כף היד, ועלולות להיות מגרדות. המחלה שכיחה בקרב גברים עם סוכרת מסוג 1.
שלפוחיות סוכרתיות: נדירות ונראות כמו שלפוחית של כוויה, אך לרוב אינן גורמות לכאב. השלפוחיות יכולות להתפתח על האצבעות, הידיים, הבהונות, הרגליים, ולפעמים גם האמות. הם מתבהרים תוך מספר שבועות, בדרך כלל ללא צלקות.
ניקרוביוזיס ליפואידיקה (Necrobiosis lipoidica diabeticorum): פצעים גדולים, עמוקים, כואבים ומגרדים. הם מתחילים כגוש אדום קטן ומורם שיכול להתחיל להופיע כמו צלקת מבריקה בעלת גבולות סגולים. המחלה – שנגרמת כתוצאה משינויים בכלי הדם – נדירה למדי, כאשר נשים בוגרות עם סוכרת בסיכון הגבוה ביותר לפתח אותה.

4. זיהומים תכופים

חולי סוכרת נמצאים בסיכון מוגבר לפתח זיהומים. אלו יכולים להיות זיהומים חיידקיים, כמו אלה שמסביב לציפורניים או בזקיקי השיער, וכן להתבטא בדלקות בעפעפיים. זיהומים תכופים עלולים להתרחש עקב שילוב של רמות סוכר גבוהות בדם היוצרות סביבה לשגשוג של חיידקים והחלשת התגובה החיסונית.
5 צפייה בגלריה
סובלת מפטרייה בנרתיק? יש מה לעשות
סובלת מפטרייה בנרתיק? יש מה לעשות
גם זיהומים פטרייתיים יכולים להיות נפוצים יותר בקרב חולים בסוכרת
(shutterstock)
גם זיהומים פטרייתיים יכולים להיות נפוצים יותר בקרב חולים בסוכרת. לרוב, זיהומים אלו נגרמים על ידי פטריית הקנדידה ויכולים להופיע כחככת (שפשפת), גזזת, זיהום בנרתיק ופטרת בכף הרגל (תסמונת "רגל האתלט").
אחד המקומות הנפוצים ביותר לזיהום בסוכרת הוא דרכי השתן. זאת, בשל הפגיעה של הסוכרת במערכת החיסון או כאשר הסוכרת פוגעת בעצבים, כך שהשלפוחית כבר לא מתרוקנת לגמרי.

5. שינויים בראייה

גם שינויים מסוימים בראייה יכולים להיות סימן לרמת סוכר גבוהה בדם. עודף סוכר עלול לפגוע בכלים הקטנים בעין ולגרום לשינויים בנוזל, המשפיעים על בהירות הראייה. חלק משינויי הראייה המוקדמים ביותר יכולים לכלול ראייה מטושטשת או קושי לקרוא או לראות חפצים רחוקים. בהיעדר טיפול, השינויים בראייה עלולים להחמיר ולכלול כתמים או פסים כהים.
5 צפייה בגלריה
גלאוקומה  בדיקת עיניים
גלאוקומה  בדיקת עיניים
חלק משינויי הראייה המוקדמים ביותר יכולים לכלול ראייה מטושטשת או קושי לקרוא מרחוק
(צילום: shutterstock)

6. שינויים בשמיעה

אנשים עם סוכרת נמצאים גם בסיכון מוגבר לאובדן שמיעה. למעשה, סוכרת מכפילה את הסיכון לאובדן שמיעה. הדבר נובע מנזק עצבי באוזניים שעלול להיגרם מערכי סוכר גבוהים או נמוכים בדם. סוכר גבוה בטווח ארוך עלול לפגוע בכלי דם קטנים ובעצבים באוזן הפנימית. ערכים נמוכים של סוכר בדם לאורך זמן עלולים לפגוע באופן שבו אותות עצביים נשלחים מהאוזן הפנימית למוח.

7. הרטבת לילה אצל ילדים

ילדים שכבר נגמלו מחיתולים ומסוגלים לישון לילה שלם ללא "תאונות", עשויים להתחיל להרטיב את המיטה כמה פעמים בשבוע. מצב זה, הידוע כהרטבת לילה, יכול להיות סימן לסוכרת מסוג 1. מכיוון שהופעת תסמיני סוכרת מסוג 1 בילדים ונוער יכולה להיות פתאומית, ואם לא מטופלת בהקדם, עלולה להפוך למצב חירום רפואי - זהו סימפטום שחשוב לשים לב אליו. העלייה במתן שתן מלווה בדרך כלל בצמא ורעב מוגברים וכן בירידה במשקל.
5 צפייה בגלריה
יכול להיות סימן לסוכרת מסוג 1
יכול להיות סימן לסוכרת מסוג 1
יכול להיות סימן לסוכרת מסוג 1
(צילום: shutterstock)
השורה התחתונה: אם אתם חווה תסמינים כלשהם של סוכרת - במיוחד אם אתם בסיכון גבוה יותר למחלה – פנו לרופא המשפחה בהקדם. גילוי וטיפול מוקדמים חשובים לשיפור איכות החיים, להפחתת הסיכון לסיבוכים ולמניעת התקדמות הסוכרת.