גלי החום הקיצוניים שפוקדים את ישראל, לצד מדינות רבות בעולם, ושיאי טמפרטורה שנשברים שוב ושוב, גורמים לרבים מאיתנו להפעיל את המזגן כמעט מסביב לשעון. אבל יש גם כאלה שנמנעים מכך, מחשש למחלות שונות, הצטננות, שפעת ועד כאבי גב וזיהומים. אז מה נכון יותר, לישון עם מזגן או מאוורר? ועל כמה מעלות לכוון את המזגן בלילה?
לד"ר אורי אלקן, מומחה אף אוזן גרון ורופא שינה בבית החולים בילינסון, יש תשובה ברורה: "הטמפרטורה הנכונה לשינה היא קצת יותר מ-20 מעלות", הוא מסביר, "כשבודקים את מבנה השינה התקין, מוצאים במחקרים ובמעבדות שינה שהיא נשמרת עם הכי פחות יקיצות סביב 21 עד 22 מעלות".
2 צפייה בגלריה
מיזוג אוויר בלילה
מיזוג אוויר בלילה
"מזגן זו אכן ברכה לשינה"
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא:
ככלל, שינה בחדר ממוזג אינה בעייתית, ואף יותר מזה: הוכח שאחד התנאים ההכרחיים לשינה טובה, הכוללת גם את שלב השינה העמוקה, היא טמפרטורה תקינה ואף קרירה בחדר. טמפרטורה חמה מדי פוגמת בשינה העמוקה. התוצאה היא לא רק הזעה, קשיי הירדמות ונדודי שינה, אלא גם שינה שטחית שמובילה לעייפות בשעות היום. הפרעות בשינה פוגעות לא רק בריכוז ביום המחרת, אלא גם מגבירות את הסיכון לעליית לחץ דם ולתאונות קטלניות.
יש החוששים מהקור שמפיץ המזגן, ומשוכנעים שהוא גורם להצטננות, לעליית חום או לתסמיני שפעת. אבל האמת היא שהקור אינו גורם למחלה, ושפעת או הצטננות נגרמות מנגיפים ולא מטמפרטורה נמוכה. לראייה - תושבי החלק הצפוני של כדור הארץ אינם חולים יותר ממי שחיים באזורים חמים.
האם שינה במזגן עלולה לגרום לכאבי גב? אין מחקרים מדעיים המעידים על כך שקור מגביר את הסיכון לפגיעה בשרירים או בשלד. עם זאת ידוע שחימום רקמות מגביר את זרימת הדם ועשוי להקל בכאבי שרירים.
ד"ר אורי אלקן: "מי שישן טוב עם מאוורר, נוח לו עם החום, לא מקיץ בלילה פעמים רבות, וקם לבוקר עירני בבריאות טובה, לא צריך לעשות שינוי בהרגלים. מי שסובל מהחום הגבוה, מתקשה להירדם, ומתעורר פעמים רבות בלילה - כדאי שיקפיד על טמפרטורה סביב 22-20 מעלות צלזיוס"
למה קיים המיתוס שמזגן גורם לתסמינים דמויי שפעת? המיתוס צץ לראשונה, כל הנראה, כבר בשנת 1976, כשבאי כינוס "ארגון הלגיון האמריקני", לקו במחלה זיהומית בבית מלון בפילדלפיה, והמחלה קיבלה את הכינוי "מחלת הלגיונרים". התפרצות המחלה נגרמת מלגיונלה פנאומופיליה, חיידק הגדל במים חמים ובמערכות קירור ומיזוג אוויר.
החיידק גורם לתסמינים דמויי שפעת, בהם חום גבוה, שיעול, כאבי ראש וכאבי שרירים, עייפות, חוסר תיאבון, שלשול, הקאות ואף בלבול ואיבוד הזיכרון. בארצות הברית לבדה יש אלפי מקרי הדבקה מדי שנה, כשהטיפול האנטיביוטי יעיל בהשמדתו.
אולם זיהום בחיידק הוא נדיר ביותר, והאמת היא שהמזגן הביתי, גם אם הוא מזגן מרכזי, לא אמור לגרום לכם ללקות במחלה, כל עוד אתם מנקים את המסננים לפי המלצות היצרן וכל זמן שהמזגן פועל באופן תקין.
אורי אלקןד"ר אורי אלקןצילום: דוברות בילינסון
ומה עם מיזוג בחדרי הילדים? מזגנים הפועלים באופן תקין אינם גורמים למחלות - וגם לא הקור שנפלט מהם. גם בחדרי תינוקות וילדים מותר ואף כדאי להפעיל מזגן אם טמפרטורת החדר עולה על הטווח המומלץ, שהוא 21-20 מעלות.
"מזגן זו אכן ברכה לשינה", אומר ד"ר אורי אלקן מבילינסון, מצד שני יש רבים שעדיין מסתפקים במאוורר במהלך הלילה כך שהעדפת הטמפרטורה היא גם אישית: מי שחש שישן היטב בלי מזגן, בלי יקיצות ובלי עייפות במהלך הלילה, גם כשהטמפרטורה גבוהה יותר, לא צריך לשנות מאומה".
2 צפייה בגלריה
מזגנים
מזגנים
מזגן מפחית את אחוזי הלחות בחדר, ועלול לגרום ליובש בפה ובאף ועמו ליקיצות מרובות
(צילום: shutterstock)
עם זאת, ד"ר אלקן מודה שהפעלת מזגן כל הלילה, אף שמקלה על ההירדמות, עלולה לגרום לאי-נוחות במהלך השינה ובבוקר: "מזגן מפחית את אחוזי הלחות בחדר, ועלול לגרום ליובש בפה ובאף ועמו ליקיצות מרובות. הדרך הנכונה היא לנשום דרך האף, שאמור למלא לחות שחסרה באוויר. אבל כשאנחנו שוכבים, האף נוטה להיות גדוש יותר, ולכן עוברים לנשום דרך הפה, מה שגורם ליובש, לשבירת השינה העמוקה וליקיצות, גם אם לא מבחינים בהן.
ד"ר אלקן: "מזגן מפחית את אחוזי הלחות בחדר, ועלול לגרום ליובש בפה ובאף ועמו ליקיצות מרובות. הדרך הנכונה היא לנשום דרך האף, שאמור למלא לחות שחסרה באוויר. אבל כשאנחנו שוכבים, האף גדוש יותר, ולכן עוברים לנשום דרך הפה, מה שגורם ליובש"
"הטמפרטורה הקרה עלולה, על פי כמה דיווחים בספרות, גם לגרום ל'ציליות' – אותן שערות מזעריות באף שמנקות את האוויר, לעבוד פחות טוב ולתרום לגודש באף, מה שיגרום גם כן לשינה דרך הפה ולאותו יובש. הקור עלול לגרום גם להפחתה בהפרשת ההורמון ADH ולהגברת הצטברות השתן, מה שעלול גם הוא לגרום לנו ליקיצה כדי להתפנות".
מה עדיף - מזגן או מאוורר בלילה? "התשובה לכך אינדיווידואלית", מסכם ד"ר אלקן, "מי שישן טוב עם מאוורר, נוח לו עם החום, לא מקיץ בלילה פעמים רבות, וקם לבוקר עירני בבריאות טובה, לא צריך לעשות שינוי בהרגלים. מי שסובל מהחום הגבוה, מתקשה להירדם, ומתעורר פעמים רבות בלילה - כדאי שיקפיד על טמפרטורה סביב 22-20 מעלות צלזיוס.
"אם המזגן גורם ליובש משמעותי, ליקיצות רבות ולאי-נוחות, כדאי לבחור בטמפרטורה האידיאלית עבורכם, שהיא לא חמה מדי ולא קרה מדי, ואם אתם לא בטוחים איך אתם ישנים, וחשים עייפות גם אחרי שינה בת שבע-שמונה שעות, פנו לרופא המשפחה שיפנה אתכם לבדיקת מעבדת שינה, לקבלת אינדיקציה לאיכות השינה שלכם".