הרגליים שלכם קרות בחורף? ואולי זה בני הזוג, שלמרות הפוך העבה, כל מגע עם כפות הרגליים שלכם מייצר תחושה של מפגש עם קרחון? "רגליים קפואות זו תופעה שכיחה ויש לה כמה סיבות מרכזיות: אחת מהן זו זרימת דם לקויה. סיבה שנייה היא חוסר בברזל, בייחוד אצל נשים צעירות או צמחוניות/טבעוניות שלא מודעות לכמות הברזל הנחוצה בתזונה", מסבירה לשרון כידון וישי שנרב ב-radio ynet, הנטורופתית נאוה בויום.
קראו עוד:
אומנם זה נורמלי ונפוץ לסבול מרגליים קרות מדי פעם, אך במרכז הרפואי הוותיק קליבלנד קליניק שבארה"ב מציינים שקור בכפות הרגליים שכיח יותר במצבים אוטואימוניים, מחלות לב, בבעיות של זרימת דם לקויה, בשל חסימות עורקים או כלי דם מכווצים, וכן כתוצאה משינויים הורמונליים ובעיות במערכת העצבים.
מעבר לתחושת הקור, התסמינים יכולים לכלול גם כאב קל ופועם בכפות הרגליים והבהונות, וגוון שונה (חיוור, אדום, כחול או סגול) של כפות הרגליים. כן יש נטייה לחוות רגליים קרות בשעות מסוימות של היממה, כמו בלילה.
גם תרופות מסוימות עלולות לגרום לכפות רגליים קרות כתופעת לוואי, למשל חוסמי בטא ליתר לחץ דם, ארגוטמין לכאבי ראש ופסאודואפדרין (סינופד) להפחתת גודש באף ובאוזניים.
בעיה נוספת שעליה מצביעה בויום מתרחשת אצל אנשים מבוגרים יותר, "עם חסימות והתפרצויות שמפריעות לזרימת הדם, אנשים שלא זזים מספיק. חסר בברזל גורם לירידה בתנועה של תאי הדם האדומים, ולהפחתה בכמות החמצן שמגיעה לרקמות אצל בנות או אצל אנשים מבוגרים שסובלים מחסר של המוגלובין. גם עישון גורם לזרימת דם לקויה, וסוכרת לא מאוזנת גורמת לנזק במערכת העצבים. וישנו הנושא המרכזי שבו אנו מטפלים - שזה חוסר במינרלים".
איך נעשות הבדיקות? "אנחנו שולחים את המטופלים לעשות בדיקת דופלר גפיים תחתונות - בדיקה שניתן לעשות בכל קופת חולים. לפעמים אנחנו גם מזהים היצרות של עורקים או נוירופתיה - נזק במערכת העצבים ההיקפית.
2 צפייה בגלריה
איך לחמם רגליים קרות
איך לחמם רגליים קרות
כשהפוך והחימום לא עוזרים: איך לחמם רגליים קרות
(צילום: shutterstock)
"למי שמגיע לטיפול ברפואה המשלימה, אנחנו עורכים בדיקת מינרלים, שבה אפשר לזהות את כמות המינרלים שנספגים בגוף, ברקמות, כי חשוב לדעת מה נספג ברקמות, לא רק מה שקורה בדם. למשל, יכול להיות מצב שמישהי אוכלת מספיק ברזל והיא לא טבעונית, אבל הברזל לא נספג אצלה בתאים, או שהרגליים קפואות בלילה ויש חסר במגנזיום, למרות שאת אוכלת אגוזים או לוקחת תוסף מגנזיום".
רגליים קרות יכולות להעיד גם על מצב של או תת פעילות בלוטת התריס, אשר עלול לגרום לתסמינים רבים ושונים, כולל רגישות לקור.
2 צפייה בגלריה
פפריקה וג'ינג'ר
פפריקה וג'ינג'ר
לפני השינה פזרו בתוך הגרביים: פפריקה וג'ינג'ר
(צילום: shutterstock)

קיבלתם רגליים קרות? כך תחממו אותם

  1. צמחים מחממים: הכינו תה צמחים עם הל, קינמון וג'ינג'ר.
  2. תוספי תזונה מזרימי דם ואנרגיה כמו זרעי ענבים או מניפיקה, תוסף תזונה מתמצית פטריות יפניות, לסיוע למערכת החיסון ומערכת הלימפה.
  3. בדקו את מאגרי הברזל, ומצב ויטמין B12 בגופכם. במקרה של ערכים נמוכים - בדקו עם הרופא אפשרות לקבלת תוספים.
  4. סובלים מהקור בעיקר בלילה? לפני שאתם הולכים לישון שימו בגרביים מעט פפריקה חריפה או תבלין ג'ינג'ר - כך הרגליים יישארו חמות.
  5. הימנעות מקפאין ועישון ושמירה על שגרת אימונים – מציינים במרכז הרפואי קליבלנד קליניק – יעזרו למנוע את הישנות התופעה או לצמצם אותה.
  6. הקפידו על שתייה מרובה ועל תזונה בריאה ומאוזנת.
  7. במצב ישיבה או שכיבה - הגביהו את כפות הרגליים בעזרת כרית.
  8. וכמובן - לא ללכת יחפים כשקר.