עד לפני שבועות אחדים פחדנו להידבק בנגיף הקורונה, ששינה את חיינו בן רגע והכניס רבים מאיתנו למתח שהוביל לאכילה מופרזת. בקושי הספקנו להשיל מעצמנו את הקילוגרמים שאגרנו בגלל המתח של הקורונה – והנה, שוב אנחנו מתמודדים עם קשיים המסכנים את חיינו ומכניסים אותנו למתח (סטרס) נוסף.
קראו עוד:
המתח עצמו הוא מצב המשלב נפש וגוף ומורכב מהערכה של איום מסוים ומתגובה מיידית. מנגנון ההפעלה שלו נובע מהדרך שבה הפרט תופס את הסכנה, ולא בהכרח מאופי הסכנה ומעוצמתה. כל אדם מתמודד עם סטרס בצורה שונה, בהתאם לעוצמת הגירויים שהוא חווה בעבר, לאופן שבו הוא מתייחס לאיום וליכולת ההסתגלות האישית. יש אנשים שבעיתות מצוקה פונים לאכילת מזון כמקור לנחמה ולעידוד, ויש שחווים ירידה בתיאבון.
ככל שנרבה בצריכה של מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח, כמו גם מזונות מעובדים, נגדיל את הסיכוי ליצור או להחמיר מתחים, שיגרמו לנו לצרוך יותר מזונות לא בריאים – וחוזר חלילה
אין ספק שהתזונה היא פתרון שיכול לחזק את הגוף שלנו: שינויים קטנים בה יפרישו את ההורמונים הנכונים שישרו רגיעה על הגוף. תזונה מאוזנת ונכונה תבטיח לגופנו אספקת מגוון רחב של חומרים מזינים שימלאו את המאגרים, יסייעו בהתמודדות עם הסטרס ונזקיו ואף יגבירו את תחושת החיוניות. כל זה קיים בדיאטה הים-תיכונית, שכדאי לאמץ אותה כבסיס לתפריט היומי גם בעיתות שגרה ובוודאי בתקופות מתוחות.

אז איך עושים את זה?

הדיאטה הים-תיכונית נמצאה קשורה לרמות נמוכות של סטרס ודיכאון מכיוון שהיא עשירה במגנזיום, באבץ, באנטיאוקסידנטים כמו ויטמין C, ויטמין E ו-ויטמין B וברכיבים נוספים שחשובים לבריאות ומשפיעים על רמות הסטרס. מזונות העשירים בוויטמינים C ו-B, באבץ, באומגה 3 ובנוגדי חמצון יקלו על ההתמודדות.
להלן רשימת מזונות העשירים בחומרים החיוניים האלו.
מקבוצת הפחמימות: שיבולת שועל, לחם שיפון מלא, גריסים, קטניות.
מקבוצת הירקות, הפירות והגרעינים: פלפל אדום, ברוקולי, גרעיני דלעת, פירות יער, פירות בצבעים שונים ובמיוחד פירות הדר וירקות עליים.
מקבוצת החלבונים: מומלצים דגי ים, במיוחד אלו העשירים באומגה 3 כגון סלמון, בקלה, בורי, סרדינים, פורל, לברק ודניס.
מקבוצת השמנים: אגוזי מלך וגרעיני דלעת.
2 צפייה בגלריה
סלמון וברוקולי: שניהם מהווים חלק מהדיאטה הים-תיכונית
סלמון וברוקולי: שניהם מהווים חלק מהדיאטה הים-תיכונית
סלמון וברוקולי: שניהם מהווים חלק מהדיאטה הים-תיכונית
(צילום: shutterstock)

ומה לא כדאי?

יש הפונים בתקופות של מתח נפשי להרגלים לא בריאים כמו עישון מוגבר ושתיית קפה מופרזת. חשוב לדעת שצריכה מוגברת של קפאין וניקוטין וכן של אלכוהול, סוכרים פשוטים, מזון מעובד וחומרים משמרים יכולה להחמיר את ההשפעות החמורות של הסטרס.
תזונה של אוכל מהיר, עוגות וממתקים – גם אם תשפר את מצב הרוח באופן מיידי, תהפוך את הסיטואציה למורכבת יותר, ובסופו של דבר לא תאפשר ניהול נכון של מצבי הרוח. קיים קשר בין דיכאון לבין צריכת מזונות עתירי סוכר ומלח כמו ממתקים וחטיפים, וקיימת חשיבות קריטית, במיוחד בתקופות מורכבות, לזמינות ולנגישות של המזון. קיים גם קשר בין סטרס לבחירת מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך: לרוב, אנשים שדיווחו על יכולת נמוכה להתמודד עם סטרס, צרכו יותר קפה, משקאות אנרגיה ומזונות מעובדים.
קיים קשר בין סטרס לבחירת מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך: לרוב, אנשים שדיווחו על יכולת נמוכה להתמודד עם סטרס, צרכו יותר קפה, משקאות אנרגיה ומזונות מעובדים
המשמעות: ככל שנרבה בצריכה של מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח, כמו גם מזונות מעובדים, נגדיל את הסיכוי ליצור או להחמיר מתחים, שיגרמו לנו לצרוך יותר מזונות לא בריאים – וחוזר חלילה. יצרנו פה למעשה מעגל סגור שמזין את עצמו.
חשוב להקפיד על כך בימים אלו. אם נהיה רגועים, גם ילדינו יצליחו להתמודד טוב יותר עם המציאות הקשה. זה הזמן לבצע שינוי תזונתי לטובת כולנו ולהוסיף לכך פעילות גופנית סדירה שמגבירה הפרשה של חומרים מרגיעים ומפחיתה את הנזקים הבריאותיים של הסטרס. מומלץ לבצע פעילות גופנית יומיומית המשלבת לפחות 30 דקות אירובי וכן תרגילי כוח.
ונקווה שיגיעו ימים רגועים יותר.
הכותבת היא תזונאית ראשית ב"לאומית שירותי בריאות"