מחלת הסרטן, למרבה הצער, היא כבר מזמן חלק מהסיפור האנושי. כעת, מחקר חדש מראה שמאז 1990, מספר המבוגרים מתחת לגיל 50 שלקו במחלת הסרטן, גדל באופן דרמטי ברחבי העולם. מה שמדאיג הוא, שהעלייה בתחלואה מוקדמת בסרטן לא מאטה - ונראה שגם שיפורים טכנולוגיים בטיפול במחלה, לא יכולים לשנות את המגמה לבדם.
"מצאנו שהסיכון הזה הולך וגדל בכל דור", אומר אחד ממחברי המחקר שפורסם בכתב העת Nature Reviews Clinical Oncology, שוג'י אוג'ינו, פתולוג ואפידמיולוג בבית החולים בריגהאם אנד וימנ'ס, שהוא גם מוסד מחקר רפואי ומדעי גדול בעיר בוסטון בארצות הברית. "לדוגמה, אנשים שנולדו ב-1960 חוו סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן לפני שמלאו להם 50 לעומת אנשים שנולדו ב-1950 ואנו צופים שרמת הסיכון הזו תמשיך לטפס בדורות הבאים ברציפות".
קראו עוד:
למעשה, אין חידוש מדעי גדול בעובדה שהתחלואה בסרטן נמצאת במגמת עלייה בחברה המודרנית. החוקרים מודעים לכך שמאז שנות ה-40 וה-50 חלה עלייה בקרב אנשים שחולים בסרטן בשלב מאוחר יחסית בחייהם, כלומר לוקים במחלה לאחר גיל 50. אבל מה שהצוות בבריגהאם אנד וימנ'ס רצה לברר היה, האם תחלואת הסרטן מתחילה מוקדם - או ששיעור התחלואה בסרטן בקרב אנשים מתחת לגיל 50 - גדל גם הוא.
"אנשים שנולדו ב-1960 חוו סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן לפני שמלאו להם 50 לעומת אנשים שנולדו ב-1950 ואנו צופים שרמת הסיכון הזו תמשיך לטפס בדורות הבאים ברציפות"
כדי לעשות זאת, החוקרים בדקו אנשים שנולדו בשנות ה-50 וה-60 של המאה הקודמת, אך חקרו בנוסף את שיעור התחלואה שלהם בסרטן משנות ה-90 ואילך. הסקירה בחנה נתונים של 14 סוגי סרטן: סרטן השד, המעי הגס, רירית הרחם, הוושט, דרכי המרה, כיס המרה, ראש וצוואר, כליות, כבד, מח עצם, לבלב, ערמונית, קיבה ובלוטת התריס. כל סוגי הסרטן הללו נמצאים בעלייה בקרב מבוגרים מתחת לגיל 50 בין השנים 2000 ל-2012.
2 צפייה בגלריה
 התחלואה מתחילה מוקדם יותר
 התחלואה מתחילה מוקדם יותר
התחלואה מתחילה מוקדם יותר
(צילום: shutterstock)
אבל החוקרים לקחו את הדברים צעד אחד קדימה וסקרו כל מחקר זמין שיכול היה לשפוך אור על גורמי סיכון אפשריים לסוגי סרטן אלה. הם גם חיפשו בספרות המדעית רמזים המתארים כל מאפיינים קליניים וביולוגיים ייחודיים של גידולים של סרטן מוקדם, בהשוואה לאלו של סרטן מאוחר, המאובחנים לאחר גיל 50, זאת כדי להשיב על השאלה: האם סרטן מוקדם הוא מגיפה עולמית בהתהוות?
"בין 14 סוגי הסרטן שחקרנו ונמצאים בעלייה, שמונה היו קשורים למערכת העיכול. המזון שאנו אוכלים מזין את המיקרואורגניזמים במעיים שלנו. התזונה משפיעה ישירות על הרכב המיקרוביום ובסופו של דבר, שינויים אלו יכולים להשפיע על הסיכון והתוצאות של המחלה"
תוצאות המחקר לא היו מעודדות והראו שזה אכן המצב מאז שנות ה-90. "השכיחות של סרטן המעי הגס למשל, שהופיע מאוחר יותר (אצל אלו שנולדו בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20), החלה לעלות בשנות ה-50 ואילו השכיחות של אותו הסוג, שהופיע מוקדם (אצל אלו שנולדו באמצע המאה ה-20) לא הראתה עלייה עד תחילת שנות ה-90", כך לדברי החוקרים.

הקשר למזון מעובד ויושבנות

בנקודה זו נשאלה השאלה מה השתנה כדי שאותם אנשים שהגיעו לגיל 50 אחרי שנות ה-90 ניצבו בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן מוקדם? אחד השינויים הגדולים ביותר הוא הגברת בדיקות הסקר בקרב הציבור, אשר ללא ספק תרמו לעלייה בשיעורי הגילוי של סרטן מוקדם. יחד עם זאת, צוות המחקר מציין שנראה כי בפני עצמו הדבר אינו יכול להסביר את השינוי במלואו - במיוחד מכיוון שחלק ממחלות הסרטן המוקדמות נמצאות במגמת עלייה אפילו במדינות שלא מבצעות את אותן בדיקות סקר שמטרתן לזהות אנשים באוכלוסייה בריאה לכאורה, כך שניתן יהיה להציע להם טיפול או התערבות מוקדמת ובכך להפחית את השכיחות והתמותה בקרב האוכלוסייה. נוסף על היותם טובים יותר במציאת סרטן מוקדם בימינו, העדויות מצביעות על כך שהשינוי בשיעורי התחלואה בסרטן התרחש למעשה קודם לכן, כאשר אלה שנמצאים כעת בגיל העמידה (גיל 60-40) היו ילדים, כלומר בסביבות אמצע המאה הקודמת.
זה לא סוד שהחיים שלנו השתנו מאוד מאז - במיוחד מאז עלייתם של מזונות אולטרה-מעובדים. "בין 14 סוגי הסרטן שחקרנו ונמצאים בעלייה, שמונה היו קשורים למערכת העיכול", הסביר האפידמיולוג טומוטאקה אוגאי מבית הספר לרפואה של הרווארד. "המזון שאנו אוכלים מזין את המיקרואורגניזמים במעיים שלנו. התזונה משפיעה ישירות על הרכב המיקרוביום ובסופו של דבר, שינויים אלו יכולים להשפיע על הסיכון והתוצאות של המחלה".
2 צפייה בגלריה
מלחמה בתחלואה
מלחמה בתחלואה
בין 14 סוגי הסרטן שנחקרו ונמצאים בעלייה, שמונה היו קשורים למערכת העיכול
(צילום: Shutterstock)
גורמי סיכון נוספים שעלולים להביא לעליית התחלואה כוללים משקאות ממותקים, סוכרת מסוג 2, השמנת יתר, אורח חיים שכולל ישיבה ממושכת (יושבנות) וחוסר בפעילות גופנית וכן צריכת אלכוהול מוגזמת - כל אלה עלו משמעותית מאז שנות ה-50.
"התקווה ארוכת הטווח היא שנוכל לחנך אנשים לנהל אורח חיים בריא יותר בשנותיהם הראשונות לחיים, כדי להפחית את הסיכון לסרטן מוקדם"
מעניין לציין כי בעוד משך השינה של מבוגרים לא השתנה באופן קיצוני במהלך העשורים האחרונים, ילדים ישנים פחות באופן משמעותי ממה שהיה נהוג לפני עשרות שנים, מציינים בצוות המחקר. "העלייה של התחלואה בסרטן מוקדם עלולה לבלוט בעיקר במקומות שבהם גרה אוכלוסייה בעלת הכנסה כלכלית נמוכה ובינונית, מה שעלול להוביל למגפה של ממש".
כעת, הצוות ימשיך בעבודתו, בתקווה שיוכל לערוך בעתיד מחקרים שמטרתם תהיה מעקב אחר ילדים צעירים במשך כמה עשורים. "ללא מחקרים כאלה, קשה יהיה לזהות מה אדם חולה בסרטן עשה לפני עשרות שנים או כשהיה ילד. התקווה ארוכת הטווח היא שנוכל לחנך אנשים לנהל אורח חיים בריא יותר בשנותיהם הראשונות לחיים, כדי להפחית את הסיכון לסרטן מוקדם. אבל יש עוד הרבה עבודה לעשות כדי להבין היטב איך הגענו למצב הזה, וכיצד עלינו להמשיך מכאן", מסכם אוגאי.