ד"ר איימי שאה ידעה שהיא עייפה מדי, עסוקה מדי ועמוסה מדי. באותו זמן היא גידלה שני ילדים והתכוננה למבחני ההסמכה שלה, תוך כדי שהיא מנסה לבנות קליניקה כרופאה אימונולוגית. "הייתי רק בת 32 אבל הייתי מותשת. זו לא הייתה רק בעיה בניהול זמן. זו הייתה בעיה מהותית יותר. למה לעזאזל הייתי כל כך עייפה? הגוף שלי אותת לי שמשהו לא בסדר אצלי. עליתי במשקל בצורה בלתי מוסברת. הייתי עצבנית כל הזמן. הייתי חסרת אנרגיה. לא ידעתי מה קורה לי ולא היה לי כוח לברר זאת".
6 צפייה בגלריה
 כשנגמרת האנרגיה. עייפות כרונית
 כשנגמרת האנרגיה. עייפות כרונית
כשנגמרת האנרגיה. עייפות כרונית
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
בסוף זו הייתה תאונת דרכים בסופו של (עוד) יום לחוץ ועמוס, שגרמה לה לעשות את זה. "ידעתי שהתאונה נגרמה באשמתי, ידעתי שאיבדתי שליטה. ייתכן שזו הייתה מעין קריאת השכמה שנזקקתי לה כדי לבצע שינויים גדולים בחיי", היא מספרת. שאה היא רופאה עם התמחות כפולה, ברפואה פנימית וגם באלרגיה/אימונולוגיה, ילידת נאשיק שבמערב הודו, שבגיל חמש היגרה עם משפחתה לארה"ב.
6 צפייה בגלריה
ד"ר איימי שאה
ד"ר איימי שאה
למה לעזאזל הייתי כל כך עייפה? ד"ר איימי שאה
(צילום: ארכיון פרטי ד"ר שאה)
עשר שנים אחרי התאונה שאה מוציאה את הספר "עייפות כרונית - למה זה קורה לי ואיך יוצאים מזה?" (בהוצאת פוקוס, תרגום: ליאת פלן לברטובסקי), שמבקש להחזיר את האנרגיה שאבדה ואת השליטה בחיים. "הייתי עייפה. ועייפתי גם מהעובדה שהן המחקרים והן הרפואה הקונבנציונלית אינם מקדישים תשומת לב מספקת לנשים. פיתחתי את השיטה הזו כדי לשנות את חיי".
השורה התחתונה של הספר היא שהמערכת ההורמונלית, המערכת החיסונית ומערכת העיכול קשורות קשר הדוק ביניהן, ולעיתים קרובות, הן יוצאות מאיזון. המפתח להעלאת רמת האנרגיה (ולפתרון בעיות בריאות שונות), אומרת שאה, הוא להחזיר לאיזון את שלוש המערכות האלו.
שאה פיתחה תוכנית תזונתית שמטפלת בדלקתיות ובהפרעות הורמונליות בעזרת סוג של צום לסירוגין שמשפר את בריאות מערכת העיכול ומחזק את המערכת החיסונית. "יחד עם שינוי כולל בתזונה שלי, הצבתי בראש סולם העדיפויות שלי את השינה, שיניתי את שגרת הפעילות הגופנית שלי ויישמתי שיטות להפגת מתחים". התוכנית שלה מיועדת למי שסובל מעייפות, הפרעות שינה, תשוקה למזונות מתוקים ומלוחים, צורך מוגבר בחומרים מעוררים כמו קפאין ובעיות עיכול לא ברורות אבל עקשניות. בקיצור, לכולנו.
שאה ממליצה בספרה על תוספת של סיבים תזונתיים והימנעות מצריכת מזונות דלקתיים (סוכר, קמח לבן ומוצרי חלב). היא ממליצה לקחת תוספי תזונה של הוויטמינים D ו-B ולהעדיף שמנים בריאים (קוקוס, אבוקדו, שמן זית) על פני קנולה ושמן סויה. המלצות נוספות כוללות צמצום של צריכת הקפאין, וצריכת צמחים אדפטוגניים (צמחים בעלי יכולת הסתגלות לסביבה ולגורמי לחץ חיצוניים) כגון אשווגנדה, ג'ינסנג ומאקה לחיזוק ולאיזון הגוף.

מה למדתי מהאיורוודה

מעבר לשיפור רמות האנרגיה שלנו באמצעות מזון ודפוסי אכילה מסוימים (את המתכונים ערך בגרסה העברית השף והנטורופת צחי בוקששתר), התוכנית של שאה כוללת גם המלצות שינה ודרכים להפחתת גורמי הלחץ, המסתמכות על איורוודה, הרפואה ההודית המסורתית, שפירושה בסנסקריט "מדע החיים".
"חלק מהתובנות המדעיות העדכניות והמתקדמות ביותר אודות דלקת שאנחנו קוראים עליהן כיום היו מוכרות לרפואה האיורוודית כבר לפני 3,000 שנה. האיורוודה מבוססת על אמונה בחשיבות האיזון בין כל כוחות החיים. כאשר גורם כלשהו יוצא מאיזון, הדבר גורם להתפתחותם של תסמיני דלקת, כמו עייפות, נפיחות, צרבת, כאבי מפרקים או חרדה".
שאה משלבת כמה עקרונות שהן הרפואה האיורוודית והן הרפואה המודרנית מסכימות עליהם, כמו נקיטת גישה הוליסטית לבריאות: "אם יש דבר אחד שלמדתי מהרפואה האיורוודית זה העובדה שבכל יום ויום, אנחנו חייבים לעבוד על הקשר גוף-נפש. בריאות טובה כוללת לא רק את הגוף, אלא גם את הנפש והרוח".
6 צפייה בגלריה
כריכת הספר עייפות כרונית, ד"ר שאה
כריכת הספר עייפות כרונית, ד"ר שאה
כריכת הספר עייפות כרונית, ד"ר איימי שאה
(צילום: פוקוס ספרים לבריאות)
היא מסתמכת בספרה על מחקרים מדעיים שמצאו קשר עצבי בין קליפת המוח לבלוטת האדרנל האחראית לתגובת הלחץ "הילחם או ברח". "הקשר הישיר בין הגוף לנפש גורם לכך שלחץ נפשי, דיכאון ומצבים נפשיים אחרים יכולים להתבטא במחלות ובעיות גופניות. ידוע לנו גם שיש קשר ישיר בין המוח למערכת העיכול שלנו. מדענים גילו את מה שהם מכנים 'המוח השני', או 'מערכת העצבים של מערכת העיכול'. זו הסיבה לכך שכל כך הרבה אנשים הסובלים מחרדה ודיכאון, סובלים גם מתסמונת המעי הרגיש ומבעיות אחרות במערכת העיכול.
"השורה התחתונה היא זו: הכימיה והביולוגיה שלנו משפיעות על מצב הרוח, המחשבות והרגשות שלנו, שבתורם, משפיעים במידה משמעותית על רמות הלחץ, האנרגיה והבריאות הגופנית שלנו".
הנה כמה דרכים שלדבריה עשויות לסייע לכם להפיג מתחים ולהרגיש טוב, מבחינה גופנית ונפשית כאחד:

1. אל תחלקו את האנרגיה שלכם בחינם

הסופרת ההודית-אמריקאית שוברה קרישן כתבה בתמציתיות מדויקת, "הדרך האיורוודית לבריאות נפלאה כוללת שני צעדים פשוטים: 1. לעשות פחות 2. להיות יותר". זה, אומרת שאה, גם המסר של הספר כולו: בואו נעשה כל מה שאפשר כדי לחזק את ההיבטים הרוחניים, הנפשיים והגופניים של הבריאות שלנו. אל תבזבזו אנרגיה על דברים שוליים וחסרי חשיבות. שמרו אותה לאירועים בעלי משמעות ולאנשים שאתם אוהבים.
חשבו על האנרגיה שלכם כעל כסף שיש לכם בבנק. הרי לא הייתם מחלקים את הכסף שלכם ללא תמורה, נכון? אנחנו צריכים לקבל תמורה הולמת עבור כל פעם שאנחנו מוציאים אנרגיה. בכל פעם שאתם מקדישים תשומת לב למחשבה או לאדם כלשהו, אתם משתמשים באנרגיה. ואם מדובר במחשבה שלילית או באדם שלילי, אתם למעשה מרוקנים את חשבון הבנק שלכם.
איך עושים את זה? מתייחסים לאנרגיה כאל משאב שצריך להוקיר ולהגן עליו. שאה מציעה להכין שתי רשימות – "הכנסות" - דברים שמסבים לכם אושר וממלאים אותכם באנרגיה (כמו יוגה, בילוי עם חברים, ספר), ו"הוצאות" - דברים שמרוקנים אותכם מאנרגיה (קניות בסופר ואנשים רעילים למשל)
שימו לב למה שמרוקן אתכם מאנרגיה ועשו כל מאמץ לעצור את הדליפה. למדו להצמיד תג מחיר גבוה לאנרגיה שלכם.
ה"משיכות" מחשבון האנרגיה שלנו נחלקות לארבעה סוגים עיקריים:
שואבי אנרגיה #1: אנשים שליליים כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שמרוקן אותו מאנרגיה. ייתכן שמדובר בחבר ילדות או בקרוב משפחה עצבני. או אולי זה בכלל עמית לעבודה שרק מתלונן כל הזמן ולא מרוצה משום דבר. הם מדברים על הבעיות שלהם, ואז מציפים אותנו בהן, בצורה שלא מותירה לנו מספיק זמן לדבר על הבעיות והלחצים שלנו.
חשבו על חוג החברים שלכם, עמיתיכם לעבודה ובני המשפחה שלכם. מי שואב מכם אנרגיה? הגנו על עצמכם והימנעו ממפגשים עם אנשים כאלה, או לפחות צמצמו אותם ככל האפשר.
מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מראה שאנחנו מגיעים ל-226 החלטות ביום רק לגבי מזון. מחקרים אחרים הצביעו על כ-35,000 החלטות ביום. מכיוון שאנחנו ישנים במשך שליש מהיום, מדובר בקרוב ל-2,000 החלטות בשעה. זה מטורף!
שואבי אנרגיה #2: מחשבות שליליות בעולם הווירטואלי, אנחנו נפגשים עם אנשים שליליים, עם רעיונות שליליים ועם חדשות שליליות שהעיסוק בהם סוחט מאיתנו אנרגיה רגשית חיונית. עשו את מה שהסופר המצליח טים פריס עשה. הוא הכריז על "צום" מכל הרשתות החברתיות, שלדבריו, הפך אותו למאושר ורגוע יותר. פעם בשבוע לפחות, הוא נמנע מכל הרשתות החברתיות, ואת השבתות שלו הוא מעביר ללא מסכים. הייתי מוסיפה לעצתו גם "צום" מטלוויזיה.
שואבי אנרגיה #3: מזונות הבחירות התזונתיות שלנו יכולות לעזור לנו לשמר את מאגרי האנרגיה. מזונות מעובדים מכילים שמנים עם חומצות שומן מסוג אומגה 6, סוכר וגם קפאין - כולם שואבים מאיתנו אנרגיה. המירו אותם במזונות טריים ובריאים, כמו ירקות פרה-ביוטיים, אגוזים וזרעים, וגם מזונות מותססים.
שואבי אנרגיה #4: החלטות מתישות האם אתם מרגישים שאתם עושים הכול נכון במשך היום, כשאתם בעבודה, אבל כשאתם מגיעים הביתה, כל הכוונות הטובות שלכם נדחקות לטובת אוכל לא-בריא וצפייה חוזרת בפרק של "חברים"? כשאנחנו עייפים, אנחנו בעצם מפעילים את "הטייס האוטומטי" שלנו ונוטים לחזור לדפוסי חשיבה ישנים. אנחנו בוחרים במה שנוח לנו, כמו מזונות מנחמים.
אנחנו מגיעים לעשרות החלטות מדי יום. למעשה, יותר מעשרות. מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מראה שאנחנו מגיעים ל-226 החלטות ביום רק לגבי מזון. מחקרים אחרים הצביעו על כ-35,000 החלטות ביום. מכיוון שאנחנו ישנים במשך שליש מהיום, מדובר בקרוב ל-2,000 החלטות בשעה. זה מטורף!
6 צפייה בגלריה
מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מראה שאנחנו מגיעים ל-226 החלטות ביום רק לגבי מזון
מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מראה שאנחנו מגיעים ל-226 החלטות ביום רק לגבי מזון
מחקר שנערך באוניברסיטת קורנל מראה שאנחנו מגיעים ל-226 החלטות ביום רק לגבי מזון
(צילום: shutterstock)
ההחלטות האלו עוסקות הן בעניינים יומיומיים, כמו מה ללבוש, והן בנושאים כבדי משקל הקשורים בעבודה שלנו. מוטב שתשמרו את האנרגיה שלכם לצורך חשיבה מורכבת אודות החלטות חשובות. חסכו אנרגיה כדי שתוכלו לכתוב את המצגת החשובה שלכם, ואל תחשבו יותר מדי על מה שאתם עומדים ללבוש או מה אנשים יחשבו על ההרצאה. הקדישו את מרבית האנרגיה שלכם להחלטות שיובילו את חייכם קדימה. הגיעו להחלטות האלו בשעות הבוקר, כשמאגרי האנרגיה שלכם מלאים והחשיבה הביקורתית שלכם במיטבה.

2. הקפידו להפקיד בחשבון האנרגיה

השקיעו במשפרי אנרגיה: הקיפו את עצמכם באנשים ובבעלי חיים שמטעינים אתכם באנרגיה חיובית. הם טובים בשבילכם, ואתם טובים בשבילם. הטעינו את עצמכם באנרגיה לפחות במשך שעה אחת ביום: בצעו פעילות גופנית, קראו, בשלו או עשו כל דבר אחר שממלא את המצברים שלכם.
המזונות הנכונים והאימונים הנכונים השילוב בין דפוסי אכילה טובים לדפוסים רצויים של שינה ופעילות גופנית הוא השקעה משתלמת. אם אתם עוסקים ביוגה או מדיטציה, אתם בוודאי כבר מכירים את ההשפעה המשמעותית של האימונים על הקשר בין הגוף לנפש ויודעים ששילובם בחיי היומיום עשוי להוביל לתוצאות דרמטיות.
דמיון מודרך ומיינדפולנס ממצאים מדעיים רבים מצביעים על כך שדמיון מודרך יכול להשפיע על תהליכים בריאותיים, כמו ירידה במשקל, ולהעלות את רמת האנרגיה. מחקר שנערך לאחרונה בקרב משתתפים שניסו לרדת במשקל, מצא ששימוש בדמיון מודרך הוביל לירידה גדולה פי חמישה במשקל, בהשוואה למשתתפים שטופלו רק בשיחות. משתתפים שדמיינו את התחושה, הקול, הריח והמראה שלהם בעקבות ירידה במשקל הצליחו לרזות יותר ממשתפים אחרים. זו שיטה נהדרת שיכולה לשמש אתכם בשעת לחץ כשאתם רוצים להירגע מעט ולהחזיר לעצמכם את האנרגיה שאבדה לכם.
יש אינספור אתרי אינטרנט עם מאמרים וסרטוני הדרכה שתוכלו להיעזר בהם. ואם כבר נכנסתם לאינטרנט, חפשו אתרים והסכתים בנושא מיינדפולנס. תרגול מודעות לא שיפוטית למה שקורה כאן ועכשיו יכול לסייע משמעותית להורדת רמות הלחץ ולחידוש מאגרי האנרגיה.
סאונה סאונות ומרחצאות מוכרים זה אלפי שנים במגוון תרבויות כדרך לטיהור וריפוי. מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שחשיפות קצרות לחום משפרות את הבריאות. אחד המחקרים עקב אחרי 2,300 גברים בגיל העמידה ממזרח פינלנד ומצא קשר הדוק בין שימוש בסאונה לשיעורים נמוכים יותר של תחלואה ותמותה. מחקר אחר גילה ששימוש בסאונה בשילוב עם פעילות אירובית עשוי להניב יתרונות בריאותיים רבים אף יותר.
6 צפייה בגלריה
סאונה
סאונה
מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו שחשיפות קצרות לחום משפרות את הבריאות
(צילום: shutterstock)
מספר מחקרים הוכיחו ששימוש תכוף בסאונה מקטין במחצית את הסיכון למחלת לב קטלנית, וכן את הסיכון לשבץ מוחי וליתר לחץ דם. אפילו שהייה חד-פעמית בסאונה עשויה להוריד את לחץ הדם ולשפר את קצב הלב וגמישות העורקים. עדיין לא השתכנעתם? מחקרים מצאו קשר בין שימוש תכוף בסאונה לבין ירידה של 40% בתמותה ושל 60% בסיכון למחלת אלצהיימר.
אם אין לכם סאונה זמינה, גם תרגול יוגה בחום או אימון אחר שגורם לעלייה בטמפרטורת הגוף יכולים לתת אפקט דומה.
טבע האיורוודה מעודדת אותנו לחיות בהרמוניה מוחלטת, הן עם הטבע והן עם עצמנו. שאה ממליצה להיחשף מעט לטבע מדי יום – בין שמדובר בכמה דקות של חשיפה לשמש בבוקר, בהליכה קצרה או בפתיחת חלון המכונית בדרך לעבודה.
במסגרת מחקר שנערך באוניברסיטת אילינוי ב-1989, החוקרים גילו שיציאה לטבע עשויה להטעין אותנו באנרגיה גופנית ונפשית. אל תשכחו שחשיפה לטבע מעלה את רמות הסרוטונין והמלטונין ומעודדת יצרנות ויצירתיות.
התבוננות פנימה
התבוננות פנימה אינה דורשת מאיתנו שעות של מדיטציה או יוגה. מספיק שנתרגל אותה אפילו מספר דקות ביום. עשו תרגילי נשימה מרגיעים במשך שתי דקות, פעמיים ביום. העניקו לעצמכם הפסקה מכל מה שאתם עושים. נשמו נשימות איטיות ועמוקות ואפשרו לעצמכם להתרכז במה שאתם מרגישים באותו רגע. הרגישו את גופכם והקשיבו למה שהוא אומר לכם, במקום להתעלם ממנו. האטו את קצב הנשימה שלכם. נשמו נשימות רגועות וסדירות יותר.
6 צפייה בגלריה
מדיטציה מיינדפולנס
מדיטציה מיינדפולנס
תרגול מודעות לא שיפוטית למה שקורה כאן ועכשיו יכול לסייע משמעותית להורדת רמות הלחץ
(צילום: shutterstock)
אם תצליחו לעשות זאת פעמיים ביום (ורצוי פעם אחת לפחות בחיק הטבע), אתם בדרך הנכונה לשיפור הקשר בין הגוף לנפש. השיפור המיוחל יוביל גם לירידה ברמת הציטוקינים הדלקתיים ולעלייה ברמת החומרים הכימיים המרגיעים שישתחררו לזרם הדם שלכם.
צרו לעצמכם מקום בטוח חשבו על כך – ביתכם הוא מבצרכם, המקום שאליו אתם הולכים כדי להירגע, נכון? בשל רמות הלחץ הגבוהות כיום, מקום המפלט הזה חשוב מאי פעם, אך דברים פשוטים ומפתיעים שמצויים סביבכם עלולים לגרום למקום המפלט שלכם להיות קצת פחות מרגיע. בעזרת העצות הבאות תוכלו להכניס אנרגיה טובה לביתכם:
אור - האם חשבתם על האור שמגיע לביתכם מפנסי הרחוב או מבתיהם של השכנים? או על הספרות הזוהרות שעל השעון המעורר שלכם? חשבו על התאורה שמקיפה אתכם ונסו כמיטב יכולתכם להיחשף לאור טבעי במשך היום. בלילה, השתמשו בווילונות או בתריסי הצללה כדי שתוכלו ליהנות משנת הלילה הטובה שאתם כל כך זקוקים לה.
ריחות, צלילים ועיצובים מרגיעים - אתם אוהבים לבנדר? מחקרים הוכיחו שיש לו השפעה מרגיעה. גם צלילים שקטים עשויים להרגיע אותנו. יש אנשים שטוענים שכשצלילי מוזיקה מתנגנים ברקע – בין שמדובר במוזיקת ג'אז, במוזיקה קלאסית או במוזיקה אלקטרונית שקטה – הריכוז שלהם משתפר משמעותית.
אתם מתכוונים לקנות רהיטים חדשים? אם כן, בחרו צבעים רגועים ומרגיעים והתרחקו מזוויות חדות. מחקרים הוכיחו שזוויות חדות מפעילות את האזור המוחי שקשור לפחד לא מודע. ייתכן שהדבר נובע מכך שהמוח שלנו מורה לנו להיזהר מסכנה שאורבת לנו (בדיוק כפי שהוא היה עושה אילו היינו רואים סכין חד). הכניסו לביתכם גם הרבה צמחים ירוקים. אלו ידועים כמפחיתים חרדה ומרעננים את האוויר.
היפטרו מהבלגן - בין שאתם אוהבים את מארי קונדו ובין שאתם שונאים אותה, היא צודקת בכל הנוגע להשפעה החיובית של בית מסודר. מחקרים שנערכו לאחרונה הצביעו על הקשר בין אי סדר בבית לבין לחץ וחרדה. לכן, במידת האפשר, שמרו על הסדר והניקיון במרחב הסובב אתכם. סדרו את המיטה שלכם, כמו שכתב אדמירל ויליאם מקרייבן בספרו רב המכר שנקרא בשם זה, ועשו זאת מדי בוקר. זה נשמע כל כך פשוט, אבל אם תעשו זאת, אני בטוחה שתרגישו מאורגנים, מלאי אנרגיה ומוכנים להתמודד עם אתגרי היום שלפניכם.