תקווה לטיפול בסרטן העור: חברת מודרנה דיווחה אמש (יום ד') על תוצאות חיוביות ממחקר של החיסון החדש שפיתחה ביחד חברת התרופות מרק נגד סרטן העור, בטכנולוגיית ה-mRNA. הממצאים מהשלב השני במחקר קליני (ניסוי מבוקר), הראו שהתרכיב שניתן יחד עם תרופה ביולוגית מפחית את הסיכון להישנות המחלה או לתמותה ממנה בעשרות אחוזים.
עוד בנושא זה:
מודרנה היא חלוצת מפתחי חיסוני ה-mRNA: היא החלה כבר לפני 13 שנה בניסויים ראשונים שהראו עוצמה גבוהה של יעילות החיסונים במגוון מחלות זיהומיות. במרוצת השנים החלה החברה לפתח חיסונים גם נגד סרטן, כשבבסיס הטכנולוגיה – החיסון מחדיר לגוף חלקיק חלבוני ש"מטעה" את מערכת החיסון החושבת שמדובר באויב עצמו, וגורמת לה לתקוף את הפולש הזר לכאורה. כך לומדת מערכת החיסון להשמיד לא רק וירוסים אלא גם גידולים סרטניים.
החיסון החדש גורם לגוף ליצור תאי T, חלק ממערכת החיסון שאמון על השמדת התאים הסרטניים. התרופה הביולוגית קיטרודה, הניתנת במקביל, משביתה את פעילות החלבון שמסייע לגידולים הסרטניים להתחמק ממערכת החיסון
המחקר של החיסון החדש נגד סרטן העור הקטלני ביותר - מלנומה - עבר עד כה את שלב הניסוי הראשון, הוא שלב הבטיחות, ונמשך לשלב קליני שני בבני אדם, עם 157 חולים שקיבלו את החיסון בשילוב התרופה הביולוגית קיטרודה, כשקבוצת הביקורת טופלה בתרופה הביולוגית בלבד. החולים קיבלו עד תשע מנות של החיסון המותאם לסרטן, טופלו ונוטרו במשך שנתיים לפחות. הממצאים הראו שהתרופה הפחיתה את הסיכון להישנות המחלה או למוות ב-44%.
"המפתח להצלחת החיסון שלנו הוא בכך שהוא מותאם לגידול של כל חולה", הסביר נשיא מודרנה, ד"ר סטיבן הוגה, בחודש דצמבר האחרון, עת דיווחה החברה על התוצאות הראשוניות בניסוי, "מה שמאפשר לכל חולה לקבל תגובה מדויקת וממוקדת לסרטן שלו. הגמישות של טכנולוגיית ה-mRNA מאפשרת זאת, כפי שהוכיחו חיסוני הקורונה"
כעת נערכת החברה לשלב שלישי ואחרון של הניסוי, בהיקף נרחב יותר, שיכלול מעל אלף חולים ביותר מ-25 מדינות. החברה בודקת את החיסון בחולי מלנומה שהגידולים שלהם הוסרו בניתוח, לפני שהחלו טיפול כלשהו, וחולים ראשונים כבר נרשמו לניסוי באוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
סרטן העור מלנומה
סרטן העור מלנומה
בשנת 2022 אובחנו כ-2,000 נשים וגברים עם מלנומה ממאירה של העור
(צילום: shutterstock)
החיסון החדש גורם לגוף ליצור תאי T, חלק ממערכת החיסון שאמונים להשמיד את התאים הסרטניים. התרופה הביולוגית קיטרודה הניתנת במקביל, פוגעת בחלבון הנקרא PD-1, חלבון זה מסייע לגידולים הסרטניים להתחמק ממערכת החיסון והקיטרודה כאמור משביתה את פעילותו. בשלב השלישי של המחקר תיבדק משך השפעת החיסון, וכמה זמן חיים המטופלים מבלי שהסרטן חוזר אל גופם.

סרטן העור: כ-200 מתים בשנה מהמחלה

על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2022 אובחנו כ-2,000 נשים וגברים עם מלנומה ממאירה של העור. כ-60% מהם גברים וכ-40% נשים. מנתוני משרד הבריאות, 192 בני אדם נפטרו מסרטן העור בשנת הנתונים האחרונה - 2020. ברוב המוחלט של המקרים מופיעה מלנומה בעור ורק באחוז ורבע מהם מעורבות רקמות אחרות (מוח, מערכת העצבים המרכזית, העין ועוד). גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינה על-סגולית שמקורה בעיקר בקרינת השמש או ממתקני שיזוף מלאכותיים, היסטוריה של כוויות שמש, עור בהיר, היסטוריה משפחתית למחלה וריבוי שומות.
שני סוגי המלנומה העיקריים הם: מלנומה חודרנית של העור - גידול שחרג מעבר לשכבות האפידרמיס ברקמת העור ובעל פוטנציאל התפשטות. ככל שגילוי הגידול מוקדם יותר, כך גדל סיכוי ההחלמה. מלנומה ממוקדת היא גידול בשלב מוקדם מאוד שעדיין לא חרג משכבת האפידרמיס ברקמת העור. גם במקרה זה, אבחון מוקדם של מלנומה ממוקדת משפר את סיכויי ההחלמה.
4 צפייה בגלריה
שיזוף משתזפת חוף ים קיץ שמש
שיזוף משתזפת חוף ים קיץ שמש
הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00
(צילום: shutterstock)

ארבעת הגימלים: צורות השומה החשודה

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לשים לב לארבעה סימנים מחשידים המכונים "ארבעת הגימלים". אם מצאתם שומה שתיאורה מתאים לאחד מהבאים, גשו מיד לרופא לבדיקה:
  • גדילה לא סימטרית: השומה הסרטנית לרוב תגדל באופן לא סימטרי, כשחציה האחד אינו שווה לחציה השני.
  • גבול: שומה שגבולה אינה ברור ומוגדר (כולל מפרצים, זיגזגים, הפסקות וכו') חשודה כגידול סרטני.
  • גוון: יש לשים לב לשומה שצבעה אינו אחיד, והיא מורכבת ממספר גוונים, כגון חום, שחור, ורוד וכחול.
  • גודל: שומה שקוטרה עולה על 5 מילימטרים (קוטר של עיפרון) אף היא מוגדרת כחשודה ודורשת בדיקת רופא.
4 צפייה בגלריה
סרטן העור מלנומה
סרטן העור מלנומה
לא סימטרי, גבולות לא ברורים, גוון משתנה וקוטר גדול מעיפרון. סימנים מחשידים למנלומה
(צילום: shutterstock)
כדי להפחית את הסיכון לסרטן העור, מומלץ להקפיד על הכללים הבאים:
  1. הימנעו מחשיפה לשמש בין השעות 16:00-10:00.
  2. בעת השהייה בשמש כסו את הגוף וחבשו כובע שיגן על הפנים והעורף.
  3. קרחים חשופים להתפתחות גידולים ממאירים בקרקפת, וזקוקים לכיסוי ראש בעת חשיפה לשמש.
  4. הרכיבו משקפי שמש עם מסנן קרינה.
  5. מרחו על העור שנותר גלוי לשמש שכבה נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה של 15 ומעלה.
  6. מומלץ לבדוק את הגוף מלפנים ומאחור בחדר מואר היטב. חשוב להתבונן בכל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף, בין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת והגב יש צורך להיעזר באחרים.
  7. שומות חשודות מומלץ להיבדק אצל רופא העור אחת לשנה לאיתור שומות חדשות בעלות צורה חשודה. בהירי עור, אנשים שכבר נמצאו אצלם שומות חשודות, ובעלי היסטוריה משפחתית לסרטן העור - יצטרכו מעקב הדוק יותר.

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך ב-1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.