שבועיים ימים חלפו מאז ראש השנה, ומימדי ההידבקות בתפילות שנערכו בחללים סגורים - חלקן המוניות - מתחילים להתברר: ל-ynet נודע כי לא פחות מ-1,500 תלמידי ישיבות של חסידות גור שהתעקשו לשהות בימות החג במבנה בית המדרש המרכזי של החצר בירושלים על מנת להתפלל בהם לצד רבם, האדמו"ר, אותרו עד עתה כחולי קורונה. הם מהווים כמעט 70% מכלל התלמידים שנכחו במקום.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
המתווה לקיום מנייני תפילה בראש השנה וביום הכיפורים קבע כי ניתן להתקהל בבתי כנסת סגורים בקבוצות נפרדות של 25 איש, כאשר מספר הקבוצות המורשה נקבע בהתאם לשטח המבנה ולמספר פתחי הכניסה והיציאה שבו. גור, החסידות הגדולה בישראל, הייתה אחת הנהנות העיקריות של ההנחיה, שכן בית המדרש החדש שלה בבירה פרוס על פני עשרות-אלפי מטרים רבועים ורשאי היה לאכלס אלפי חסידים.
אלא שעסקני החצר לא הסתפקו בכך, ודרשו כי תתאפשר הגעתם למקום של כ-2,200 נערים, תלמידי ישיבות שפעלו בשבועות האחרונים על פי "מתווה הקפסולות". אף שהעיקרון המרכזי במתווה הוא שהתלמידים יהיו מבודדים בקבוצות נפרדות ובמתחמים סטריליים בתוך הישיבות, בגור התעקשו כי ניתן יהיה להסיעם לירושלים - כל אחד מישיבתו האחרת - ולמזגם לקפסולה גדולה ומרכזית שתפעל בבית המדרש הענק מראש השנה ועד לאחר יום הכיפורים.
במשרד הבריאות סירבו לאפשר זאת, ובמיוחד בשעה שאזרחי ישראל כולם נמצאים תחת סגר, וכאשר מתווה הישיבות עצמו, אף במתכונתו הרגילה, מעלה תהיות רבות וזוכה לביקורת ציבורית קשה. ראשי החצר, מצדם, טענו כי הדבר סוכם מראש והובטח להם עוד בתחילת הלימודים, ולמעשה התפילה לצד האדמו"ר הייתה התכלית של ההגבלות החמורות שהתלמידים קיבלו על עצמם, כולל "עוצר יציאות" מהמוסדות לבתים במשך כחודש וחצי.
3 צפייה בגלריה
 בית המדרש הענק של גור מלא, לפני שנה
 בית המדרש הענק של גור מלא, לפני שנה
בית המדרש הענק של גור מלא, לפני שנה
גורמי המקצוע התקשו לאפשר זאת, למרות הסיכום המוקדם, בשל שינוי הנסיבות, ואולם בגור הפעילו לחץ כבד – ולבסוף, שעות ספורות לפני ראש השנה, משרד הבריאות הסכים בשתיקה ובאופן לא רשמי לתפילה ההמונית. בשני ימי החג לא אכפו בה הרשויות את החוק, אף שככל הידוע מדובר בהתקהלות הרחבה ביותר שהייתה באותו זמן בארץ, וגורמי האכיפה ידעו על קיומה.

בגור אומרים: הפקנו לקחים

כעת, כאמור, מתבררות תוצאותיה, כאשר כ-1,500 מבין התלמידים שהשתתפו בה כבר נמצאו חיוביים לנגיף. הנתון הזה מצטרף לדיווח של פרויקטור הקורונה במגזר החרדי, אלוף (מיל') רוני נומה, לפיו בשבוע האחרון זינק מספר החולים המאומתים המבוגרים במגזר, בני 65 ומעלה, עד שהכפיל עצמו ואף יותר מכך – ככל הנראה בעקבות התפילות והסעודות שנערכו בראש השנה ויום הכיפורים.
3 צפייה בגלריה
  עשרות-אלפי מטרים. בית המדרש של חסידות גור
  עשרות-אלפי מטרים. בית המדרש של חסידות גור
עשרות-אלפי מטרים. בית המדרש של חסידות גור
גורם בכיר בגור אישר את הנתונים שנחשפים כעת ב-ynet על ההתפרצות בחצר, ואמר בלאקוניות כי ראשיה הפיקו לקחים מהאירוע והוא לא יישנה.
בתוך כך נראה כי על רקע הזינוק בתחלואה הגבירו מנהיגי הציבור החרדי את הניסיון להשליט על הציבור את ההנחיות למניעת התפשטות הנגיף. ביומיים האחרונים נרשמו כמה שיתופי פעולה בין הרבנים הבכירים בזרם הליטאי למטה ההסברה החרדי של משרד הבריאות, ששיאם בקריאה משותפת של הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין להימנע מאירוח בסוכה של אנשים שאינם מבני המשפחה, ולקיים מנייני תפילה בשטחים הפתוחים.
בנוסף, קבע הרב קניבסקי – רק יממה לפני שנודע כי אובחן בעצמו כחולה בקורונה - כי אם אדם נדרש לבדיקת קורונה, חובה עליו לבצעה אף בימי חול המועד, שבהם נהוג בדרך כלל להימנע מכל עיסוק בענייני חולין הסובלים דיחוי.
3 צפייה בגלריה
  ניסו לשמור על קפסולות בבית המדרש. זה לא הצליח
  ניסו לשמור על קפסולות בבית המדרש. זה לא הצליח
ניסו לשמור על קפסולות בבית המדרש. זה לא הצליח
ועם זאת, שני הרבנים הבכירים סירבו לקרוא במפורש לסגירתם המוחלטת של בתי הכנסת כפי שמחייבות ההנחיות, והסתפקו בקריאה לגבאים לעשות זאת "ככל האפשר". ל-ynet נודע כי לפרסום מכתבם קדם משא ומתן מול משרד הבריאות על הנוסח המדויק שלו, כאשר מטרת הצדדים היא מצד אחד לשדר לחרדים אווירת חירום המצריכה היצמדות להוראות - ומצד שני לא לאלץ את הרבנים להתבטא באופן גורף על סגירת בתי תפילה, דבר שאינו בא בחשבון מבחינתם, כמנהיגים רוחניים. התוצאה היא קריאת כיוון ברורה אך לא חד-משמעית, והיא עלולה לשחק לידי מי שמבקש להתחכם עם ההנחיות.

בחסידויות הקיצוניות: מחשבים מסלול מחדש

גם בפלגים הקיצוניים מגלים, לראשונה, נכונות להתפשר ולצמצם את אירועי שמחת בית השואבה ההמוניים שתכננו לקיים - בעיקר בשכונת מאה שערים בירושלים. עשרות-אלפי שקלים כבר הושקעו בהפקת האירועים ובהקמת סוכות ענק, טריבונות ומערכות הגברה - ושינוי התוכניות המסתמן לא נובע במקרה זה מהפנמה של חובת הציות להנחיות, אלא מחשש כי המשטרה תפשוט על האירועים ותביא לביטולם.

גורם בכיר בחסידות תולדות אברהם יצחק סיפר ל-ynet כי מפקדים במשטרת ירושלים העבירו בימים האחרונים בכמה הזדמנויות מסרים ברורים לראשי החצרות המרכזיות בשכונה, לפיהם לא יאפשרו את קיום אירועי החג ההמוניים. חלק מאותן קהילות, שבימים שבשגרה אינן מכירות במדינה ובמוסדותיה ולא נשמעות להוראותיה, נוטות הפעם דווקא לקבל כמה מדרישות המשטרה.
"זו לא התקפלות או משהו", הבהיר הגורם. "העניין הוא שבאירוע הזה אנחנו לא מחפשים הפגנות ועימותים, אלא רוצים רק לשמוח בחג. אם אנחנו מבינים שזה לא יתאפשר – אנחנו צריכים לחשב מסלול מחדש".
הוא העריך כי בשונה מהתוכנית המקורית, מספר האירועים יוקטן והם יתקיימו בתוך בית המדרש ולא בשטחים ציבוריים, במתכונת מצומצמת וללא אורחים מחוץ לקהילה. "זה אמנם מסוכן ומדבק יותר", אמר, "אבל כך יהיו פחות משתתפים, וגם לשם המשטרה בחיים לא תעז לפרוץ, כי מדובר בבית כנסת".
עם זאת, הדגיש הבכיר כי האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק עצמו טרם נתן את הסכמתו לשינוי, והדברים יוכרעו ככל הנראה בסמוך לאירועים עצמם.