ברחוב החרדי טענו רבים, בניגוד מוחלט לדעת מומחי מערכת הבריאות, כי ההדבקה ההמונית במגזר - בעיקר של צעירים - מובילה את הציבור כבר כעת לחסינות עדר. בין היתר, נתלו שם בנתוני משרד הבריאות שהצביעו על תמותה נמוכה יחסית, על אף התחלואה הגבוהה. "אנחנו יודעים לשמור על המבוגרים שלנו, ולשמר את אורח חיינו", טענו.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל גם האקסיומה הזו מתפוררת בימים אלה ממש. ראש "דסק החרדים" מטעם משרד הבריאות, אלוף (מיל') רוני נומה, חשף היום (ה') כי אחרי התפילות והארוחות בחגים - מספר הנדבקים החרדים מעל גיל 65 הכפיל את עצמו. "בשבוע האחרון - פי שניים, ובמקומות מסוימים גם פי שניים וחצי". גם בכמות החולים במצב קשה חלה עלייה מדאיגה, לדבריו.
נתוני התחלואה במגזר החרדי עומדים נכון להיום על למעלה מ-30% מכלל החולים הפעילים בישראל: "קצת יותר מ-21 אלף, לכל הפחות, מתוך 69 אלף החולים", לדבריו. מאחר והפילוח הוא לפי יישובי מגורים, כלומר ערים ושכונות חרדיות, מסביר נומה, ייתכן שחרדי המתגורר ברמת גן לא ייספר. "החלק היחסי של חולים קשה היה נמוך מהממוצע הארצי, וגם בפטירה היינו עד לא מזמן מתחת לממוצע הארצי. אבל בגלל העלייה בתחלואה הקשה בציבור החרדי, זה נצמד כרגע לממוצע הארצי".

"נראה שנצטרך לדחות את פתיחת הישיבות"

מתווה הישיבות הוליד כ-3,500 בחורי ישיבה מאומתים, מתוך כ-5,000 הצעירים החרדים עד גיל 24 החולים בנגיף, ונומה אומר כי בימים האחרונים נדגמים "אלפי בחורי ישיבות בשיתוף עם קופות החולים, כדי לאתר את אלה שלא היו במתווה".
1 צפייה בגלריה
סיור בבני ברק
סיור בבני ברק
"התקרבו לממוצע הארצי". נומה בסיור בבני ברק
(צילום: עיריית בני ברק)
"בחורי הישיבות שאותרו נמצאים מחוץ לקהילה, אלה אנשים שהיו במתווה והתגלו כמאומתים ולא הוצאנו אותם הביתה. הם נמצאים בישיבות המשך. היו כאלה שלא היו במתווה, ואנחנו ידענו שהם מאומתים כי היה שיתוף פעולה עם ראשי העיריות בעקבות קריאות של רבנים ואישי ציבור – ואנחנו מכניסים אותם לתוך ישיבות בסיוע לוגיסטי כדי שלא יצאו הביתה".
עם זאת הוא ביקש לתקן את הרושם הציבורי כאילו כישלון המתווה הציף את הריכוזים החרדיים בעשרות-אלפי חולים מאומתים. "התחושה הזאת בציבור כאילו אלפי בחורי ישיבות מסתובבים ומדביקים את עם ישראל, היא לא נכונה חד-משמעית", הוא אומר. "המאומתים, רובם ככולם, נמצאים במלוניות. יכול להיות שיש מספר חולים שלא איתרנו".
אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' חזי לוי, אמר אתמול כי למרות כשלון המתווה יחזרו תלמידי הישיבות ל"זמן חורף" – תחילת הלימודים בראש חודש חשוון – נומה פחות אופטימי, ומבהיר כי חזרת תלמידי הישיבות לא תיערך במנותק ממערכת החינוך הארצית: "יכול להיות שנאלץ לדחות את זה בכמה שבועות", הוא אומר. "זה הכול תוצר של רמת התחלואה בעוד שבועיים, ולכן על מנת להשפיע על זה צריך למצות את הסגר.
"אני ממש רואה מצב כזה שהישיבות לא ייפתחו בחשוון. א' בחשוון (בעוד כשבועיים) זה מאתגר מהרבה בחינות, גם רמת התחלואה, גם בהתארגנות הלוגיסטית... אם מערכת החינוך סגורה והכול סגור ואין לימודים בדגש על ילדים מעל גיל עשר - אז לא יהיו ישיבות".

היה רוצה לראות פרויקטור חרדי

את הברדק של השבועות האחרונים בחלק מן הישיבות, הוא נחוש למנוע: "הדבר הכי חשוב שלמדנו זה שאם אנו מצליחים לגבש מתווה של משרד הבריאות, מי שלא בתוך המתווה לא יכול להתנהל בכללים משלו. אם פותחים את מערכת החינוך, זה חייב להיות במתווה עם שליטה. בהינתן שמערכת החינוך חוזרת לפעול בדגש לכיתות הגבוהות, אנו צריכים מודל ששולט בדברים, כדי שאם חלילה תהיה תחלואה, היא לא תתפשט בקהילה. אני מתקשה לראות איך מערכת החינוך תיפתח".
רוני נומה אומר כי היה רוצה לראות במקומו פרויקטור איש המגזר החרדי. חלקים בחברה המורכבת הזו נוהגים בשיטה אוטונומית ומנותקת מההנחיות: "יש הידברות עם האדמו"רים, לא כולם מקבלים את המתווים, ולא לכולם יש גישה דומה. יש שיח. אני חושב שישראל קבעה כללים איך להתנהל בתקופה הזאת, ואני חושב שצריך לכבד את הערבות ההדדית בין כולנו. זה משהו שצריך לטפל בו עם שיח והידברות, וכשצריך - להפעיל אכיפה בלתי מתפשרת. אי אפשר רק הסברה והידברות".