דבריו של יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יצחק פינדרוס, שפורסמו לראשונה ב-ynet - הותירו ביום שאחרי אלפי חיילים שעברו את תהליך הגיור בצה"ל כשהם פגועים ומבולבלים. "אני הייתי בטוחה שהגיור הוא אורתודוכסי, והיה חשוב לי לעבור את הגיור בצבא", אומרת נוי קרן, שהתגיירה במהלך שירותה הצבאי, בריאיון לאולפן ynet. "זה היה תהליך מדהים, ואני ממש שמחה שהייתה לי הזכות לעבור אותו", היא מוסיפה, אך תוהה: "אני מנסה להבין, הגיור הזה תקף או לא תקף".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שנה שלמה בילתה קרן בהכנה אינטנסיבית לכניסה לעם היהודי, תוך כדי שירותה הצבאי. האמירה שהפכה את התהליך שלה לכלום, ל"גיור חפיפניקי", פגעה בה עד עמקי נשמתה. "במהלך תהליך הגיור מקבלים תכנים יהודיים וציוניים על כל גווניהם", קרן מספרת. "מקבלים באמת תמונה רחבה ומעמיקה. זה לא היה תהליך קל, ואני אומרת את זה עכשיו אחרי עשר שנים שאני עדיין בתוך התהליך. התגיירתי אמנם, אבל אני המשכתי לשמור מצוות, ויש לי בן זוג שבא מבית דתי".
קרן היא דומה חיה לעיוות התפיסתי של מי שרואים בגיור הצה"לי "פייק גיור", כפי שמתבטאים רבנים חרדים רבים. בניגוד לטענות שהם משמיעים, קרן לא פרשה מאורח החיים הדתי לאחר הגיור. "זה חשוב לי", היא מדגישה. "הגיור זה לא משהו שפשוט עשיתי וחולף. אני לא חושבת שיש מה להטיל בזה דופי. זה תהליך רציני לכל דבר ועניין. הדרישות מאוד גבוהות עד לתהליך הסופי מול שלושה דיינים, ואחר כך גם הטבילה במקווה, זה תהליך מורכב תוכנית ורגשית".

"היה לי קשה לשמוע את זה"

היא לא מקבלת את מה שהוצג כ"התנצלות" מצד פינדרוס, שלא חזר בו מדבריו הקשים שהציגו את קרן וחברותיה החיילות כ"שיקסע" – אך ניסה לרככם נוכח הסערה הציבורית שחוללו. "אני רוצה לשמוע התנצלות נוספת", היא אומרת. "דיברתי גם עם אחותי שאף היא התגיירה בצבא, ועם חברות שעברו את התהליך. הרבה נפגעו מזה... הרבה שנים לא שמעתי התבטאויות כאלה פוגעניות".
2 צפייה בגלריה
נוי קרן, כחיילת בזמן הגיור - וח"כ יצחק פינדרוס
נוי קרן, כחיילת בזמן הגיור - וח"כ יצחק פינדרוס
נוי קרן, כחיילת בזמן הגיור - וח"כ יצחק פינדרוס
(צילום: יריב כ"ץ)
על רקע ההכרה ההיסטורית של בג"ץ בגיורים הרפורמיים, אמר יו"ר סיעת יהדות התורה כי הוא איננו מכיר ביהדותם של בוגרי בתי הדין בצה"ל, אף שהרבנות אישרה אותם, וכדי להוכיח רצינות הוא אף מוכן להשתמש בהם כ"גויים של שבת": "אם מישהו מתחתן עם אחת כזאת - אבא שלו צריך להגיד קדיש".
בתיעוד שהגיע לידי ynet אמר פינדרוס כי חיילת שהתגיירה במסגרת השירות בבית דין צבאי, היא בעיניו "שיקסע" - אף שהרבנות הראשית לישראל מכירה בה כיהודייה: "אני לא מוכן להתפשר אפילו על שיקסע אחת וגוי אחד שייכנסו לכרם ישראל, רק כי אני רוצה להיות נחמד ולהאהיב את היהדות ולהיות פלורליסט. זה לא יקרה".
"היה לי קשה לשמוע את זה", אומרת קרן. "היה בצורת הביטוי הזו גם משהו קצת אלים הייתי רוצה להאמין שלא הרבה חושבים כך, וגם אם כן, אז גם לשמוע גינויים זה מעודד".

"בג"ץ תיקן את האנומליה"

לפני יומיים הטיל בג"ץ פצצה, לאחר 15 שנות סחבת, כשקבע כי יש להכיר בגיורים לא-אורתודוכסיים שנערכו בישראל לצורך חוק השבות. דבריו של ח"כ פינדרוס הגיעו בהמשך – והיום התפוצץ "קמפיין הכלבים" של מפלגת יהדות התורה, שהשווה את המתגיירים הרפורמים לכלבים בסרטון בחירות, וחולל זעם ואף טענות לאנטישמיות במערכת הפוליטית ובתנועות הליברליות.

"בתנועה הרפורמית מתגיירים בארץ מידי שנה 250 גברים, נשים וילדים", אומרת הרבה הרפורמית גליה סדן, אם בתי הדין של התנועה, בריאיון לאולפן ynet. "זה די הרבה בהתחשב בכך שרק בעשור האחרון התחלנו לקבל תקציבים מהמדינה למערך הגיור שלנו, והוא ממומן באופן צנוע".
"מה שבג"ץ עשה השבוע, זה לתקן את האנומליה, שיש יהודים במדינה שהם לא אזרחי מדינת ישראל. הפסיקה באה לתקן את המצב הזה", היא מדגישה, ואומרת כי היחס של התנועות האורתודוכסיות לא מוכיח דבר לגבי אמיתות יהדותם של המתגיירים. "אני רוצה לברך את בג"ץ שאתמול הוסיף נדבך נוסף לאמירה הברורה של מדינת ישראל, שאין לזרם האורתודוכסי מונופול על היהדות, על הגיור ועל פניה היהודיים של מדינת ישראל".
"אני עוסקת בגיור רפורמי כבר קרוב ל-20 שנה, ובשנתיים האחרונות אני מכהנת כראש בית הדין של מועצת הרבנות הרפורמית בישראל. כל יום שבו אני פוקחת את העיניים ומסייעת לגברים, נשים וילדים להיות חלק מהתרבות והעם שלנו, זה זכות גדולה מבחינתי, וזה קורה עשרות פעמים ביום כל יום. לא כל היהודים לא נוסעים בשבת, ולא כל היהודים מגדלים זקן. יש מגוון שלם בתוך העולם היהודי, ואני חושבת שאנחנו צריכים לחגוג את המגוון הזה וכדאי לאפשר לכל אדם לחגוג אותו".

"להתגייר היה החלום שלי"

אלחנדרו טובר-אוספינה התחיל את תהליך הגיור דרך התנועה הרפורמית בסוף שנת 2011, וסיים אותו בתחילת שנת 2013. "זה היה החלום שלי", הוא אומר. "עשר שנים חיכיתי עם ההחלטה הזאת, ואין לי מילים להסביר את מה שאני מרגיש עכשיו".
אנשים חושבים שהגיור הרפורמי זה חפיף. "הייתי צריך לפגוש את הרב שלי כמה פעמים בשבוע, ובסוף השבוע הייתי צריך ללכת לבית כנסת... הייתי צריך ללמוד הרבה, היו לי כמה מבחנים, אז כן, זה היה תהליך ארוך. בוא נגיד שזה לא קל, והייתי צריך ללמוד הרבה".
הרב שאול פרבר, יו"ר ארגון "עתים" וממייסדי בתי הדין "גיור כהלכה" הגיב לדברי ח״כ פינדרוס: ״לא נוכל לעבור לסדר היום על פגיעה בגרי צדק, שמשרתים בצה"ל ופועלים למען עם ישראל.
"הדברים של ח"כ פינדרוס מוכיחים שהמפלגות החרדיות לא חוששות מגיור לא אורתודוכסי, אלא מאובדן השליטה שלהן בממסד הדתי ובמערך הגיור. חזון קיבוץ הגלויות דורש מכולנו להתייצב לצד אלו שבאים בשערי היהדות ולא לאפשר את הפיכתם לשק חבטות בשיח הפוליטי. נמשיך לפעול למען גיור הלכתי, מכיל ומכבד, שפותח את הדלת בפני המתגיירים, מאמץ אותם באהבה ומקרב אותם אל היהדות".