פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הצהיר היום (ג') כי הוא חושש מגל תחלואה במגזר החרדי לאחר פורים. "אני מודאג וחושש מפורים", אמר בתדרוך. "אנחנו בונים מתווה תפילה בפורים, אבל העניין הוא להקפיד. כשלא מקפידים על מתווה הוא לא יכול להגן עלינו".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
פרופ' אש ביקש השנה "לשמוח אחרת, תוך שמירה על קדושת החיים. לא צריך לשלם בחיי אדם, על השמחה של חודש אדר. כל אחד צריך לשמור על עצמו, על משפחתו ועל חבריו ולא לנהוג בחוסר אחריות. כולנו זוכרים את גל התחלואה אחרי פורים בשנה שעברה. הקהילה החרדית ידועה בערבות הדדית, ואני מקווה שזה מה שילווה אותו בחודש אדר ובפורים בפרט".
אש, העומד בראש מערך "מגן ישראל", הבהיר כי אחוז הבדיקות החיוביות ביישובים החרדיים גבוה מאוד: "למרות ירידה בתחלואה במגזר ואף שמקדם הדבקה נמוך מעט יותר מאשר הממוצע הארצי, שיעור הבדיקות החיוביות ביישובים חרדיים קרוב ל-20%". לדבריו, יש עדיין תחלואה גבוהה במגזר. אנחנו אמנם רואים בתקופה האחרונה את הירידה במגזר, אבל היא עדיין מדאיגה והיא עומדת על כ-22% מהתחלואה, כפול מהיחס באוכלוסייה - 11%.

"בחודשים הקרובים - אישורי חיסון לבני 12"

למרות שיותר משני מיליון כבר קיבלו את מנת החיסון השנייה ועוד 1.4 מיליון קיבלו את המנה ראשונה, מספר החולים קשה נשאר גבוה, ועומד על למעלה מאלף מאושפזים. פרופ' אש תולה את הסיבה במוטציה הבריטית. "במגזר הכללי וגם במגזר החרדי כ-90% מהאומתים נדבקו על בסיס הווריאנט הבריטי, לעומת כ-30% בחברה הערבית", אמר. "המוטציה מדבקת יותר, מתפשטת מהר, גורמת למחלה להיות קשה, ורואים את זה גם בחומרת המחלה בקרב צעירים, ובמקבץ נשים בהריון מתקדם שחלו במחלה בצורה קשה".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
פרופ' נחמן אש
הוא הדגיש כי "אם בעבר עיקר התחלואה הייתה בגיל שישים ומעלה, כיום המצב הוא הפוך ו-90% של המחוברים למכשירי האקמו הם מתחת לגיל שישים. על פי מה שאנחנו רואים כיום, גם בילדים עלולה להיות מחלה קשה ותופעות ממושכות כמו עייפות, או בעיות נוירולוגיות, ולכן מי שיכול להתחסן צריך לעשות זאת כמה שיותר מהר, בכדי שנוכל לשוב לשגרה".
אש ציין כי ההערכה היא שבחודשים הקרובים יהיו אישורים לחסן כבר מגיל 12, "ואנחנו נפעל לחסן כמה שיותר מהאוכלוסייה הזאת... הבשורות הטובות הן שהחיסון עובד על הווריאנט הבריטי, וככל שנתחסן יותר מהר, נגן על האוכלוסייה. כמו כן, אנחנו עוצרים בהצלחה את שרשראות ההדבקה בווריאנט הדרום-אפריקאי. איתרנו עשרות מקרים ולא יותר".

"הלוויות שיולידו עוד הלוויות"

פרופ' אש אישר את הפרסום ב-ynet שבו נחשף כי חרדים שעברו חיסון חזרו להתפלל בבתי כנסת. "הדיון על פתיחת בתי הכנסת במתווה 'התו הירוק' עדיין לא הסתיים", אמר. "אנחנו לוקחים בחשבון גם את השאיפה לקיים חתונות במתווה ירוק, אבל גם כאשר המתווה יושלם, יהיו מגבלות ויהיה צורך להקפיד על ריחוק, על מסכות, ובלי התכנסויות בלתי נשלטות במספרים גדולים".
3 צפייה בגלריה
הרב א' מתפלל הבוקר (א') בבית הכנסת
הרב א' מתפלל הבוקר (א') בבית הכנסת
קשישים מחוסנים החלו לחזור השבוע לבתי הכנסת
"אנחנו רואים אור בקצה המנהרה", הוסיף אש, "אבל המנהרה ארוכה, צרה וצפופה וצריך לנהוג בה בזהירות רבה. כל מי שנדבק בימים האחרונים, זה סוג של פספוס, כי הוא יכול היה להיות מחוסן, ולא היה צריך לעבור את המחלה שעלולה להסתבך. אני קורא לציבור החרדי לשמור על עצמו".
בכך התייחס גם להלוויות ההמוניות במגזר החרדי: "הלב כואב מהידיעה שהלוויות כאלו יולידו עוד הלוויות. אני מבין את הצורך ואת החשיבות, אבל צריך לחשוב על התוצאות של המעשים הללו. הציווי של 'ונשמרתם לנפשותיכם' צריך לעמוד לנגד כל אחד".

"מוסד שייפתח בניגוד להנחיות - יועבר לאכיפה"

הרב חיים קנייבסקי, "גדול הדור" החרדי, אותת מוקדם יותר היום כי הסבלנות הולכת ופוקעת, והביע מורת רוח על השבתתה המתארכת של מערכת החינוך כולה, חרדית ושאיננה, על אף שלדברי מקורביו הבטיחה לו הממשלה כי מדובר בסגירת תלמודי תורה "לימים ספורים" בלבד.
3 צפייה בגלריה
 "הלוויות שיולידו עוד הלוויות"
 "הלוויות שיולידו עוד הלוויות"
"הלוויות שיולידו עוד הלוויות"
( צילום: שלו שלום)
פרופ' אש התייחס לטענה כי במגזר החרדי יש ילדים רבים שהחלימו ועל כן יש לאפשר להם ללמוד: "אנחנו דנים בזה ובוחנים את הסוגייה. יש מורכבויות שונות ואני לא פוסל לחלוטין, אבל צריך לתת את הדעת למורכבויות". אש אמר כי "כרגע ההצעה היא לפתוח את מערכת החינוך בערים צהובות וירוקות, ואנחנו בונים דרכים לשקלל את ההתחסנות כדי לאפשר לערים בצבע כתום-בהיר לפתוח. אחרי הפעימה הזו נראה תוצאות ומקווה שנוכל להרחיב פתיחת את הלימודים.
"חשוב להבין שפתיחת מוסדות ביישובים אדומים, עלולה להוביל לתחלואה ומוות, והיא מסכנת חיים. מוסד חינוכי שייפתח בניגוד להנחיות יועבר לאכיפה, אבל לפני כן אני קורא לשתף פעולה עם הצעד שהינו לטובת הציבור".
פרופ' אש הביע תקווה כי "התו הירוק" שאמור לקבל את אישור הממשלה, "ייצר מריצים שיעודדו חיסונים", כדבריו. "היום אנחנו מציגים בממשלה את המתווה בצורה קצת יותר מפורטת, והוא יצא לפועל בשבועות הקרובים, בכפוף להמשך השליטה במצב. המתווה נועד בפעימה הראשונה לקדם פעילויות כמו אירועי ספורט, מלונות וכדומה - ובהמשך גם אירועים כמו חתונות. המרחק בין פעימה לפעימה יהיה של כמה שבועות".
אש הדגיש ואמר כי "גם אם התחלואה תישאר ברמה הגבוהה הנוכחית, נמשיך לפתוח את המשק בהתאם לתו הירוק. בכל מקרה, פתיחת המשק תיעשה בהדרגה. אם נפתח את המשק בצורה שאינה זהירה, תהיה הדבקה רבה מאוד ונגיע לממדי תחלואה גבוהים, על אף שחלק כבר מחוסנים״.

משרד הבריאות בקמפיין חרדי נגד פייק ניוז

מני חדד ואבי בלומנטל מדסק ההסברה החרדי של משרד הבריאות, הודיעו היום על השקת קמפיין הסברה נגד פייק ניוז בנושא קורונה. בין השאר יפורסמו מודעות בלוחות המודעות ויופק עלון שאלות ותשובות בשיתוף עם "עם מכון דוידסון לחינוך מדעי".

פרופ' אש נשאל מדוע משרד הבריאות לא נוקט בצעדים משפטיים נגד מפיצי פייק ניוז בכלל ונגד פייק ניוז על החיסונים בפרט, וציין כי התופעה נפוצה גם במגזר החרדי וגם במגזר הערבי. "זה מטריד מאוד", אמר. "אנחנו נלחמים באמצעים שונים. עדיין לא הגענו לשלב הזה, אבל נשקול האם ישנם צעדים משפטיים שאפשר לנקוט. אנחנו פועלים בנושא בעיקר בפעילות הסברה, אבל אולי לא מספיק טוב".
בעקבות הפרסום ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" אתמול (יום ב'), פנה משרד הבריאות למשרד המשפטים כדי שיפעל להוריד מהרשתות החברתיות את הסרטונים שבהם הרב יובל הכהן אשרוב, שאינו מוסמך ברפואה, קורא לציבור שלא להתחסן.
בעקבות זאת צפויה מחלקת הסייבר במשרד המשפטים לפנות לרשתות החברתיות הגדולות כדי שאכן ימחקו את הסרטונים שהרב נוהג לפרסם בנושא החיסונים, ובהם המלצות שלא להתחסן וקביעות כאילו מי שיקבל את הזריקה נגד הקורונה עלול לחלות, לסבול מעקרות ואף למות. במשרד המשפטים אישרו את הדברים ומסרו: "העניין נבחן".
  • סייעה בהכנת הכתבה: קורין אלבז-אלוש