כ-20 אלף ישראלים צפוים לשהות באומן בראש השנה שיחול בשבוע הבא, ורבים מהם כבר הגיעו לעיר האוקראינית בחודש האחרון. אך במשרד הבריאות – חשש גבוה מהנעשה שם כרגע ומהיום שאחרי אומן. ליתר דיוק, מהשבוע שאחרי, בתפילות יום כיפור. "יש כבר הדבקות שם, והלילה היה פינוי של חולה קשה מאומן לישראל בהטסה מיוחדת", אמר היום (ה') ד"ר אשי (אשר) שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

בדיון מיוחד בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, הוסיף כי "בעבר ראינו חולים יוצאים מהארץ ומדביקים רבים אחרים שחוזרים ארצה חולים". את התפילות ליד קברו של רבי נחמן מברסלב, כינה: "אירועים צפופים עם מעט יכולת לייצר ריחוק חברתי". לדבריו, כ-7,000 איש כבר יצאו מישראל לאומן, אך מנתונים שפורסמו בשבועות האחרונים עולה כי במקום שוהים כבר למעלה מעשרת אלפים ישראלים, חלקם – באופן יוצא דופן מהמקובל בשנים עברו – הגיעו בהרכב משפחתי מלא, וצפויים לשוב ארצה מיד אחרי ראש השנה, ימים ספורים לפני יום הכיפורים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
בתיעוד שהגיע לידי ynet, נראים עשרות מאמינים העומדים בצפיפות ב"קלויז" - בית הכנסת המרכזי באומן, ללא מסכות. ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה הבוקר את בקשת הממשלה לבצע תיקון רטרואקטיבי לתקנות, ולפיו כל היוצאים לאוקראינה מה-29 באוגוסט ועד ה-6 בספטמבר, בהם גם מחלימים ומחוסנים, יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית שנערכה 72 שעות לפני ההמראה. עוד אושר היום, כי חברת תעופה או נוסע שיפרו את התקנה, וינסו לצאת ללא בדיקה שלילית, צפויים לקנס בסך 2,500 שקלים. מי שהחלים לאחרונה ותוצאת הבדיקה שלו עדיין חיובית, יוכל לפנות לוועדת החריגים ולקבל פטור מההוראה החדשה.
נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, אמרה בדיון כי למיטב ידיעתה, אוקראינה לא מחייבת מחלימים או מחוסנים להציג בדיקה שלילית בכניסה אליה. לדבריה, באומן צפויות התקהלויות למשך שעות ארוכות, ואם ייצאו לשם חולים, הם ידביקו אחרים שיחזרו ארצה חולים, ולכן המטרה היא לצמצם אפשרות של הדבקה גם שם. עו"ד פוקס אף הוסיפה כי הדבר לא יימנע הדבקה במאה אחוז.

"בתי הכנסת מהווים סכנה"

גורם במשרד הבריאות אמר היום ל-ynet כי "החשש הגדול שלנו הוא שהחוזרים מאומן יהיו בבתי כנסת ביום כיפור, לאור ההחלטה של הממשלה בשבוע שעבר לפטור מבידוד את מי שקיבלו חיסון שלישי, או קיבלו לאחרונה חיסון ראשון".
4 צפייה בגלריה
מרפאת אומן
מרפאת אומן
חמישה מאומתים, המבודדים בדירה. מרפאת אומן
לדברי הגורם, "למרות שרוב החוזרים מאומן מחוסנים, צריך לזכור שבחודש אוגוסט, מתוך 559 נפטרי קורונה בני יותר מ-60, 195 היו לא מחוסנים, אבל 364 היו מחוסנים. לכן כאשר יש בתי כנסת שבהם לא מקפידים על מסכות, ונמצאים יום שלם עם חלונות סגורים ומזגן שמערבל את האוויר ואת הרסס הטיפתי, יש בהחלט סכנה".
הסכנה, אגב, רחבה בהרבה מסיפור אומן, שכן השנה - על אף התחלואה המרובה - יהיו בתי הכנסת פתוחים לפי מתווה התו הירוק, ללא הגבלת מתפללים. "אנחנו ממליצים לציבור להעדיף תפילה בשטח הפתוח", אמר היום פרויקטור הקורונה, ואולם מדובר בהמלצה בלבד שלא מחייבת איש.
אבי בלומנטל, איש מטה ההסברה החרדי של משרד הבריאות, מספר כי "הופק קמפיין מיוחד שבו הושם דגש על חובת ביצוע הבדיקות ביציאה מישראל וטרם החזרה אליה. משרד הבריאות עודד מבצע התחסנות במנה שלישית בתוך ברסלב, בכדי לאפשר את קיצור הבידוד בחזור, ואנו פועלים במגוון כלים הסברתיים בכדי למנוע תחלואה והדבקה".

מתגברים צוותים רפואיים

אלכסנדר סקיצ'קו, מושל מחוז צ'ארקסי שבאוקראינה (שאליו משתייכת אומן), ביקר הבוקר ב"מרפאת אומן" שליד קברו של רבי נחמן, וקיבל הסבר על ההיערכות במקום. "המושל הביע שביעות רצון מההכנות שלנו", מספר נחי קליין, מנהל המרפאה מזה 20 שנה. "השנה תגברנו את הצוותים הרפואיים. במסגרת תקציב המרפאה שעומד על 180 אלף דולר, הבאנו 10 רופאים מישראל שעובדים במשמרות, 20 פארמדיקים, 300 חובשים, וגם הכנו 20 מחוללי חמצן. בנוסף, לדרישת חברת 'פספורטקארד', שמבטחת את הנוסעים לאומן, הקמנו מלונית קורונה ובה 200 מיטות".
4 צפייה בגלריה
( צילום: אדוארד דוקס)
קליין טוען כי כרגע ישנם חמישה מאומתים בקרב המאמינים שהגיעו לאומן. "הם נמצאים בדירה ולא יוצאים ממנה. יש פה בדיקות קורונה שהן חובה", הוא מבהיר. "החולה שהוטס הלילה לארץ במצב קשה, לקה בדלקת ריאות ויצא שלילי בבדיקה לקורונה. גם הירושלמי שנפטר אתמול מדום לב, נבדק ולא היה חולה".
תיירים ישראלים השוהים בעיר טוענים להתנכלויות מצד הרשויות המקומיות. כשבוע לאחר הפרסום ב-ynet על "רדיפה אנטישמית" של יהודים המציפים את העיירה, כדברי רבה הראשי של אומן, יעקב ג'אן – הבוקר הוא אומר כי בעיר מתקיימת אלימות קשה של שוטרים כלפי חסידים, ובפרט כלפי ילדים. "לא ייתכן שעשרות שוטרים רעולי פנים עומדים בכיכר, ומכים ילדים עם אלות", אמר. "זה מזעזע". בסרטונים שהגיעו לידי ynet נראים שוטרים העוצרים אנשים ברחוב פושקינה - לב האזור היהודי - מבקשים דרכון ולטענת הרב, לא מוכנים להחזיר אותו עד שלא יקבלו 500 דולר.
ממשטרת אומן נמסר בתגובה: "בהתאם לדרישות החוק האוקראיני, מתקיימת בדיקת מסמכים של אזרחים זרים בנוגע לשהותם כחוק באוקראינה. מתחילת ההגעה ההמונית של העולים לרגל גילתה המשטרה, בשיתוף שירות הגבולות ושירות ההגירה, שלושה אזרחים ישראלים ואזרח בריטי ששהו שלא כחוק במדינה והפרו את חוק ההגירה, וכן הוגבלה שהייה של שני עולים לרגל בשל בריונות".
עוד מוסרת נטליה מלניק, דוברת המשטרה: "שוטרי משטרת אוקראינה פועלים במסגרת החוק, ומשרתים 24 שעות ביממה, כדי להבטיח את קיום האירועים ההמוניים בבטחה, באזורי שהייה של המתפללים. אשר לפעולות שנוגדות את החוק, לא חושבת שמקרים כאלה קרו. במידה ויש אירועים מאושרים, יש לפנות לטלפון 102 כדי שנוכל לחקור את הטענות בהתאם לחוק".
גם הרב הרב הלל כהן, מרבני קייב ומנהל "איחוד הצלה אוקראינה", סבור כי "99% מבאי אומן הם אנשים יקרים מאוד. אבל אותו אחוז יחידי קולני שמפר חוק גורם נזק לכולם. הקהילה היהודית לא תגן עליהם". לדבריו, "השלטונות כאן מקבלים אותנו תמיד בברכה ומשתדלים לעזור ככל האפשר. עלינו לזכור תמיד שאנחנו אורחים במדינה הזאת ולשמור על חוקיה".

שלוחה רבנית באומן

השנה יופעל מוקד רפואי מרחוק בשיתוף עם "מרפאת אומן", על ידי חברת מדאסיס הטסות רפואיות וסיוע רפואי בינלאומי, שייתן אפשרות לייעוץ טלפוני וחזותי מתקדם על ידי בכירי הרופאים בישראל בתחומי הטראומה טיפול נמרץ, נוירולוגיה, קרדיולוגיה, אורתופדיה ורפואה דחופה. במקרה והמוקד יזהה צורך לפנות חולים אל מחוץ לאומן, הרב הלל כהן, ממנהלי מרפאת אומן, יהיה אחראי לכך.
4 צפייה בגלריה
מימין הרב הלל כהן מרבני קייב מנהל איחוד הצלה אוקראינה וממנהלי מרפאת אומן משמאל נחי קליין מנהל מרפאת אומן
מימין הרב הלל כהן מרבני קייב מנהל איחוד הצלה אוקראינה וממנהלי מרפאת אומן משמאל נחי קליין מנהל מרפאת אומן
הרב הלל כהן (מימין), מרבני קייב ומנהל "איחוד הצלה" אוקראינה - עם נחי קליין, מנהל מרפאת אומן
"אם בכל שנה אנו מטפלים במאות חולים עם פציעות ובעיות שונות, השנה אנו נערכים לטיפול בחולים לצד נגיף הקורונה, דבר שדורש מרפאה ייחודית וצוות מקצועי ומנוסה", אומר קליין.
הרב הראשי לאוקראינה, משה ראובן אסמן, פתח משרד באומן כדי לפתור את הבעיות הרבות של החסידים. ״חסידי ברסלב פונים אלינו עם כל הצרות שיש להם. אז מעכשיו באומן יש משרד עם הנציג שלנו שאליו אפשר לפנות", אמר. המשרד ממקומם במלון "אומן", מול העירייה.