חובת הבידוד שהוטלה, בוטלה וחודשה, התחבורה הציבורית שתושבת בלילות אך תתוגבר בימים - והאזרחים שישלמו על כך את המחיר: תקנות הסגר הלילי בשעות 05:00-20:30, שייכנס לתוקף כבר הערב (חמישי) ויימשך עד סוף השבוע, אושרו אמש (רביעי) בממשלה פחות מיממה לפני כניסתן. בין היתר, במהלך הסגר הלילי לא יהיה ניתן לצאת מהבית למרחק של יותר מקילומטר או לשהות בבתים אחרים.
מוקדם יותר הצליחו מאמצי הממשלה בכנסת להביא להשבת הבידוד במלוניות עבור השבים מחו"ל - ובין אלה שיושפעו מכך נמצאים עשרות ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה ארצה מגרמניה, והטיסה שלהם שלשום המריאה בלעדיהם בשל תקנת עוצר הנחיתות כאן בשעות הלילה. הם היו יכולים לעבור את ימי הבידוד בבתיהם, היות שחובת בידוד זו פגה בלילה שבין שני לשלישי - מועד הטיסה המקורי שלהם - אך כעת כשחובת הבידוד במלוניות חודשה עד 2 במרץ, הם ייאלצו להתפנות למתחמים הללו בניגוד לרצונם.
6 צפייה בגלריה
עוצר לילי בפורים
עוצר לילי בפורים
עוצר לילי בפורים
(צילום: דוברות המשטרה)
שובה של חובת הבידוד במלוניות התקבלה אמש בוועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), לאחר שבתחילת השבוע היא אישרה להאריך חובה זו ב-24 שעות בלבד לשם "מציאת פתרונות בידוד חלופיים".
מאז שחובת הבידוד פגה בלילה שבין שני לשלישי ישראלים רבים שנחתו בנתב"ג חזרו הישר לבתיהם. לעומתם, כ-80 נוסעי טיסת החילוץ של לופטהנזה שכאמור היו אמורים לנחות שלשום בישראל ולהמשיך לאחר הנחיתה ישירות לבידוד ביתי, המריאו רק אמש לישראל אחרי שעות ארוכות שבהן שהו בשער העלייה למטוס בנמל התעופה בפרנקפורט.
הטיסה המקורית שלהם, נזכיר, המריאה תוך כדי שהנוסעים נערכו לעלות עליה. בחברת התעופה הגרמנית טענו כי במידה שהם לא היו ממריאים באופן מיידי לנתב"ג, הטיסה הייתה מתבטלת לגמרי היות שהמטוס היה נוחת כאן בזמן עוצר הנחיתות בשעות הלילה. יש לציין כי בנתב"ג העוצר הלילי תקף על מטוסים ממריאים בלבד.
6 צפייה בגלריה
הישראלים תקועים בפרנקפורט
הישראלים תקועים בפרנקפורט
נתקעו בפרנקפורט - וייאלצו לשוב למלוניות בידוד
(צילום: קבוצת "חו"ל מהודר")
6 צפייה בגלריה
הישראלים תקועים בפרנקפורט
הישראלים תקועים בפרנקפורט
בלי אוכל, בלי שתייה: הישראלים בגרמניה
(צילום: קבוצת "חו"ל מהודר")
ליאב בן טולילה, אחד הנוסעים שהמריאו לישראל, זעם על כך שבשל התנהלות חברת התעופה הוא ונוסעים נוספים ייאלצו להילקח בכפייה למלוניות בידוד. "לפחות היו מחריגים את הטיסה הזאת, שהייתה אמורה להמריא בתנאים אחרים", הוא אמר, "לא אמרו לנו שם דבר על שינוי המדיניות, אבל כולם פה בגייט מדברים על זה".
נוסעים אחרים אמרו כי בעקבות דחיית הטיסה ב-24 שעות, פג תוקף בדיקות הקורונה שהם ערכו לפני החזרה לארץ - אך בשל הנסיבות החריגות אושר להם לעלות על הטיסה. "איך מתכוונים לקחת את כולם עכשיו למלוניות?", מחה נוסע נוסף, "לא הגיוני שיארגנו את זה כל כך מהר מעכשיו לעכשיו. זה פשוט ביזיון".
הטיסה המדוברת עלתה במהלך דיוני ועדת חוקה בכנסת, אולם מאחר שלא ניתן היה להחריגה מהתקנות שאושרו, גורמים במשרד הבריאות אמרו כי ינסו להקל על הנוסעים במידה שיעמדו בקריטריונים המאפשרים בידוד ביתי.
6 צפייה בגלריה
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת מבודדים במלונית בירושלים
(צילום: שלו שלום)
הישראלים לא יכלו לצאת מאזור שער העלייה למטוס בפרנקפורט, שכן הם הגיעו מטיסות המשך ממקומות אחרים בעולם - ללא ויזה לגרמניה, והם נותרו ללא מזון או שתייה. בהתערבות הדדית של מנכ"ל ישראייר אורי סרקיס, מנהל קבוצת "חול מהודר" דודי רובינשטיין ועמותות "רפואה ושמחה" ו"המשביע", הועמסו ארגזי ציוד על המטוס הישר אל הנוסעים.

בתוך כך, 178 ישראלים שנתקעו שבועות ארוכים ברוסיה יגיעו היום לארץ בטיסת חילוץ מיוחדת של ישראייר, ביוזמת חבר הכנסת יואל רזבוזוב (יש עתיד) שסיפר: "אני אספתי אותם אחד אחד, זה היה מורט עצבים, עד שקיבלנו את כל האישורים".
הנוסעים הללו קיבלו היתר מוועדת החריגים לשוב לארץ, אך קיומה של הטיסה עמד בספק לאחר שהתברר שישראייר הייתה צריכה לקבל היתר מיוחד לרשות התעופה האזרחית ברוסיה - ומלא פחות מחמש חברות תעופה. לפי חובת הבידוד שחודשה, עם הגעתם הם יפונו למלוניות פיקוד העורף.

הסגר הלילי לא ייאכף ביישובים ערביים

השרים אישרו אמש את ההגבלות שיחולו כבר הערב כדי למנוע התקהלויות המוניות בחג הפורים - אך עוד לפני המשאל הטלפוני נשלחו אליהם התקנות המעודכנות, שמהן עולה כי ההנחיות לא יחולו על יישובים ללא רוב יהודי, קרי ערביים. "כל המגבלות הקשורות לחג פורים לא יחולו ביישובים שמרבית תושביהם אינם יהודיים ובאזור מזרח ירושלים", נכתב במסמך לשרים.
בנוסף, למרות החגיגות המסורתיות בבירה מדי שנה - הסגר לא יחול בלילה שבין ראשון לשני, בחגיגות שושן פורים.
6 צפייה בגלריה
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים
פריסת המחסומים במועדי הסגר הלילי בפורים
(צילום: דוברות המשטרה )


האוטובוסים הבינעירוניים יושבתו בלילה - ויתוגברו ביום

אף שהממשלה הורתה על סגר לילי, שאמור לכלול גם את השבתת התחבורה הציבורית בקווים בינעירוניים, ל-ynet נודע כי משרד התחבורה הנחה את החברות המפעילות להיצמד לתוכנית שנקבעה לחג פורים ביום ראשון, שושן פורים, שבמסגרתה מאות קווי אוטובוס יתוגברו לירושלים, בני ברק וערים נוספות שבהן צפויות חגיגות.
במשרד התחבורה, בדומה להיערכות טרם הכניסה לסגר השלישי, עדיין לא פרסמו כיצד תפעל התחבורה הציבורית בימי החג - ונוסעים שייצאו היום בבוקר לעבודה יעשו זאת מבלי שיידעו כיצד הם ישובו לבתיהם. בנוסף, מסתמן שתחנות הרכבת שגם כך לא פועלות בערבים ובסופי השבוע ב-150 הימים האחרונים - ייסגרו היום כבר בשעה 20:00.
"יותר גרוע מלקבל החלטה שפוגעת בציבור הנוסעים, היא לא לקבל החלטה עד שנייה לפני הרגע האחרון. פורים מתקיים בכל שנה באותם התאריכים בדיוק, ולכן לא ברור מדוע נבחרי הציבור שלנו חיכו לרגע האחרון", התקוממה שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות.
פורסם לראשונה: 22:27, 24.02.21