המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב ג'ו ביידן אישר אמש (יום ג') כי בשבוע הבא יכריז מיהי האישה שבה בחר לסגניתו במרוץ לנשיאות, ובמילים אחרות – מי תהיה סגנית נשיא ארה"ב אם ינצח את דונלד טראמפ ב-3 בנובמבר. אלא שפתק שהחזיק ביידן במהלך מסיבת העיתונאים שקיים מגביר את התהייה בתקשורת האמריקנית אם ההחלטה כבר נפלה, ואם המועמדת שנבחרה היא הסנאטורית קמלה האריס.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן פתק קמאלה האריס
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן פתק קמאלה האריס
הרשימה שהחזיק ביידן במסיבת העיתונאים
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן אמש. תשובה בשבוע הבא
(צילום: AP)
ביידן, נזכיר, הכריז כבר בתחילת הפריימריז הדמוקרטיים כי אם ינצח בהם, לתפקיד הסגן שלו יבחר אישה. בעקבות המחאה נגד הגזענות שהוליד רצח העציר השחור ג'ורג' פלויד גבר הלחץ על ביידן לבחור לו סגנית שחורה. האריס, אישה שחורה, מוזכרת כמועמדת המובילה כבר חודשים.
שאלת הסגנית של ביידן מעוררת עניין מיוחד גם בשל גילו המתקדם: אם ביידן ינצח את טראמפ הוא ייכנס לבית הלבן כשהוא בן 78 – האדם המבוגר ביותר שהחל את כהונתו הראשונה כנשיא ארה"ב. נזכיר כי בארה"ב במקרה שנבצר מהנשיא להמשיך למלא את תפקידו, סגנו או סגניתו מחליפים אותו ומשמשים כנשיא או כנשיאה עד לסוף ארבע שנות כהונתו. ביידן הבטיח לבחור לו סגנית שבמקרה הצורך תוכל להחליפו ולשמש כנשיאה כבר מיומו הראשון בתפקיד.
צלם של סוכנות הידיעות AP הצליח לקלוט אמש בעדשת המצלמה שלו את תוכן הפתק שהחזיק ביידן, ועולה ממנו כי הוא היה ערוך ומוכן לדבר עם העיתונאים על מועמדותה של האריס, סנאטורית מקליפורניה. בפתק היה כתוב שמה של האריס, ואחריה הופיעו חמש סוגיות הנוגעות אליה, ושבהן נראה כי הוא מבקש להגן על מועמדותה. וכך נכתב עליה בפתק: "אל תנטרו טינה"; "השתתפה בקמפיין איתי ועם ג'יל" (ג'יל היא רעייתו של ביידן); "מוכשרת"; "עזרה נהדרת לקמפיין"; ו"כבוד רב כלפיה".
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ג'ו ביידן תמיכה מ קמאלה האריס
ארה"ב בחירות פריימריז דמוקרטיים ג'ו ביידן תמיכה מ קמאלה האריס
קמלה האריס. "כבוד רב כלפיה"
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ארה"ב בוחרת 2020 בחירות ג'ו ביידן
ביידן. הסקרים מבשרים לו טובות
(צילום: MCT)
כל הדברים האלה הם דברים שביידן כבר אמר על האריס בעבר, אבל הפעם יש להם משמעות מיוחדת: לאחרונה דיווח האתר "פוליטיקו" כי אחד מידידיו הקרובים ביותר של ביידן ובכיר בקמפיין שלו, הסנאטור מקונטיקט כריס דוד, מודאג מהקו הקשוח למדי שנקטה האריס נגד ביידן באחד העימותים הטלוויזיוניים כשהתמודדה נגדו על המועמדות הדמוקרטית לנשיאות, ומכך שהיא טרם הביעה חרטה על התנהלותה אז. בהופעה ההיא האשימה האריס את ביידן בהתנגדות בשנות ה-70 לתוכנית לשילוב ילדים שחורים ולבנים זה עם זה.
על כל פנים, מאז אותו עימות מערכת היחסים בין ביידן להאריס נעשתה ידידותית בהרבה. ביידן הרבה לשבח את האריס בפומבי, וציין שהוא מעריך מאוד את אישיותה ומקצועיותה. הוא הדגיש במיוחד את קרבתה לבנו המנוח בו ביידן בימים שבהם היא והבן כיהנו שניהם כתובעים הכלליים של מדינותיהם – קליפורניה ודלאוור בהתאמה.
הפתק של ביידן מהלילה מעיד שלכל הפחות הוא מבקש לשכך כל מתח שעלול לעלות סביב יחסיו עם האריס. כפי שצוין בפתק, האריס פעילה מאוד בקמפיין של ביידן, והיא הופיעה איתו באירועי גיוס כספים מקוונים. על כל פנים, בסופו של דבר לא התמודד ביידן עם שאלות על האריס במסיבת העיתונאים.
כעת, ימים לפני ההכרזה על סגניתו, וכשסקרים מעידים כי הוא מוביל על דונלד טראמפ בפער משמעותי במרוץ לבית הלבן, אלה הנשים המובילות שנותרו לפי התקשורת האמריקנית ברשימת המועמדות של ביידן לתפקיד הסגנית.

קמלה האריס

סנאטורית מקליפורניה שכיהנה גם כתובעת הכללית של המדינה. בת 55, בתם של הורים ממוצא ג'מייקני והודי. העובדה שמחאת ג'ורג' פלויד הגבירה את הלחץ על ביידן לבחור לו בסגנית שחורה או בת מיעוטים אחרת מגדילה את סיכוייה. כך או כך, זה חודשים שהיא נחשבת לפייבוריטית במרוץ.
11 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ו קמאלה האריס עימות פריימריז של המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
ג'ו ביידן ו קמאלה האריס עימות פריימריז של המפלגה הדמוקרטית ארה"ב
תקפה ולא התנצלה. האריס מול ביידן בעימות הדמוקרטי
(צילום: רויטרס)
האריס התמודדה תחילה בעצמה בפריימריז הדמוקרטיים, ובמהלכם הפגינה את יכולתה לעלות להתקפה על יריביה – יכולת הנחשבת חיונית למועמדים לתפקיד סגן הנשיא. כבר לאחר פרישתה מהמרוץ הודיעה על תמיכתה בביידן, אבל הצהרותיה בעניין ההתנגדות של ביידן לתוכנית שילוב ילדים שחורים ולבנים בשנות ה-70 עוררה בקרב מקורבים לביידן דאגה בנוגע לשאיפותיה האמיתיות ולנאמנותה.
העובדה שכיהנה בעבר כתובעת הכללית של קליפורניה מעוררת גם דאגה מהאפשרות שתואשם כי תחת כהונתה המשיכו רשויות אכיפת החוק בקליפורניה לתת יחס לא הוגן לבני מיעוטים, ובצל מחאת ג'ורג' פלויד האשמה כזו עלולה לפעול לרעתה.

סוזן רייס

לשעבר שגרירת ארה"ב באו"ם והיועצת לביטחון לאומי. את שני התפקידים מילאה בימי כהונתו של ברק אובמה כנשיא. בימיה כיועצת לביטחון לאומי עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם ביידן בענייני מדיניות החוץ. ביידן היה אז סגן הנשיא של אובמה. כאישה שחורה, גם רייס יכולה לעזור לביידן להניע את הקהילה האפרו-אמריקנית לקלפיות.
11 צפייה בגלריה
רייס. מעולם לא נבחרה לתפקיד
רייס. מעולם לא נבחרה לתפקיד
רייס. מעולם לא נבחרה לתפקיד
(צילום: AP)
עם זאת, לחובתה של רייס זוקפים את העובדה שמעולם לא נבחרה על-ידי הציבור לתפקיד כלשהו. הרפובליקנים ישמחו להזכיר את מעורבותה במחדל-לכאורה שאפשר את הפיגוע בשנת 2012 בקונסוליה האמריקנית בעיר בנגזי שבלוב, שם נרצח השגריר האמריקני.

ואל דמינגס

חברת בית הנבחרים, בת 63. גם היא אפרו-אמריקנית, מפלורידה. ביידן כבר אישר שהיא נמצאת ברשימת המועמדות הסופיות לתפקיד הסגנית. בעבר כיהנה כמפקדת משטרת אורלנדו, ונמנתה עם הדמוקרטים שניהלו את הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. עם זאת, היא נחשבת מוכרת פחות לבוחרים ברחבי ארה"ב.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות 2020 נשיאות ג'ו ביידן מי תהיה סגנית מועמדת ואל דמינגס
ארה"ב בחירות 2020 נשיאות ג'ו ביידן מי תהיה סגנית מועמדת ואל דמינגס
דמינגס. יש שלדים בארון?
שירותה של דמינגס בעבר כבכירה ברשויות אכיפת החוק והחשש שיש לה אולי שלדים בארון מימיה כמפקדת המשטרה עלולים להיות גורמי סיכון מבחינת הקמפיין של ביידן, המבקש לגייס את המצביעים הפרוגרסיביים במפלגה לטובתו.

קארן באס

מועמדת שנוספה לרשימה הסופית רק לאחרונה. חברת בית הנבחרים, בת 66 מדרום קליפורניה, שחורה אף היא. נמנית עם המחנה הפרוגרסיבי, ולפיכך תוכל לקרב אל ביידן בה בעת מצביעים שחורים ומצביעים ממחנה השמאל במפלגה.
לבאס יש עבר עשיר בפעילות למען רפורמה במשטרה, והיא נמנתה עם המובילים של מאמצי החקיקה שהתנהלו בבית הנבחרים בתגובה על רצח ג'ורג' פלויד בחודש מאי. עם זאת, לחובתה נרשמת העובדה שהיא מועמדת מבוגרת יחסית, עובדה שתקשה על ביידן לטעון שיכהן כנשיא-ביניים שיעביר את השרביט מדור ההנהגה המבוגר לדור חדש של מנהיגים צעירים.

תמי דאקוורת'

סנאטורית מאילינוי, בת 52, עם סיפור חיים יוצא דופן, שמועמדותה זכתה לאחרונה לסיקור נרחב. היא טייסת קרב לשעבר שאיבדה את שתי רגליה בהתרסקות כשמסוקה הופל בעיראק ב-2004. בהמשך נבחרה לנכה הראשונה ולאישה הראשונה ממוצא תאילנדי בקונגרס.
11 צפייה בגלריה
דאקוורת'. סיפור חיים יוצא דופן
דאקוורת'. סיפור חיים יוצא דופן
דאקוורת'. סיפור חיים יוצא דופן
(צילום: MCT)
לקמפיין של ביידן תוכל לתרום בכל הקשור לביטחון לאומי, אך היא אינה מביאה איתה פעילות ענפה בתחומי המשפט והצדק האזרחיים כמו האריס, באס ומועמדות אחרות ברשימה.

קיישה לאנס בוטומס

ראש העיר אטלנטה, בת 50. זו כהונתה הראשונה כראש העיר, וכבר בה היה עליה להתמודד עם מחאת ענק בעקבות רצח ג'ורג' פלויד והירי למוות בגבר שחור אחר, ריישרד ברוקס, על-ידי שוטרים בעיר. אטלנטה היא גם מהמוקדים הראשיים של התפרצות הקורונה בארה"ב, ופירוש הדבר שבוטומס מצאה עצמה נאלצת להתמודד עם שני אתגרים אדירים בה בעת.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב ראש העיר אטלנטה קיישה לאנס בוטומס נדבקה קורונה מועמדת להיות סגנית של ג'ו ביידן
ארה"ב ראש העיר אטלנטה קיישה לאנס בוטומס נדבקה קורונה מועמדת להיות סגנית של ג'ו ביידן
ראש העיר אטלנטה. שני אתגרים אדירים
(צילום: AFP)
בוטומס תמכה במועמדותו של ביידן לנשיאות משלב מוקדם, אבל העובדה שאין לה ניסיון פוליטי ברמה הפדרלית עלולה לפגוע בסיכוייה להיבחר.

אליזבת וורן

וורן בת ה-71 היא ממנהיגי מחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית. היא הגיעה למקום השלישי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, אחרי ביידן וברני סנדרס, ואחרי שפרשה מהמרוץ וביידן ניצח היא הביעה תמיכה בו. הסנאטורית ממסצ'וסטס נתפסת כמי שתוכל להיות גורם מגשר בין ביידן לבין מצביעים פרוגרסיבים הנמנים עם תומכי המפלגה הדמוקרטית אך מסתייגים מהתנהלות הממסד המפלגתי ומחנה המרכז המתון שלו.
11 צפייה בגלריה
 דטריוט אליזבת וורן פריימריז ארה"ב סופר טיוזדיי
 דטריוט אליזבת וורן פריימריז ארה"ב סופר טיוזדיי
וורן. הדרך אל לב הפרוגרסיבים
(צילום: רויטרס)
עם זאת, בחירה בוורן עשויה להוביל לטענות מצד קמפיין טראמפ שביידן מאמץ אג'נדה שמאלנית קיצונית, וכך להרחיק ממנו בוחרים מתונים במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות.

מישל לוהאן גרישם

לוהאן גרישם בת ה-60 היא מושלת מדינת ניו מקסיקו. בשנת 2018 הפכה לדמוקרטית הלטינית הראשונה שנבחרת למושלת מדינה בארה"ב. קודם לכן כיהנה שש שנים בקונגרס. על קמפיין ביידן הופעל לחץ לשקול את מועמדותה בטענה שהיא עשויה לחזק את מעמדו בקרב מצביעים לטינים, שעשויים להיות קבוצת המיעוט הגדולה ביותר שתצא לקלפיות בנובמבר.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב מישיגן מושלת גרצ'ן וויטמר נגיף קורונה
ארה"ב מישיגן מושלת גרצ'ן וויטמר נגיף קורונה
המושלת וויטמר. התעמתה עם טראמפ
(צילום: AP)

גרטשן וויטמר

מושלת מישיגן בת ה-48 זכתה לתשומת לב רבה בחודשים האחרונים כשניהלה את ההתמודדות של מדינתה עם נגיף הקורונה והתעמתה עם הנשיא דונלד טראמפ. עם זאת היא גם ספגה ביקורת מצד חלק מתושבי מישיגן, שסברו כי הסגר שהטילה על המדינה היה מוגזם.