יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן העריך היום (שני) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי בבחירות הקרובות תושג הכרעה ותוקם ממשלה בלי בנימין נתניהו, ובלי המפלגות החרדיות. עם זאת, בניגוד למה שאמר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד באותה הוועידה, התחייב ליברמן שלא יסכים להקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"אין לי משהו אישי נגד נתניהו". ליברמן בוועידה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מר ליברמן, אנחנו עומדים בפני סבב בחירות רביעי, אתה מנעת הקמת ממשלת ימין בסבב בחירות א'... "לא ממשלת ימין, ממשלה משיחית הזויה, ממשלת הלכה".
אז האם לדעתך אחרי ארבעה סבבים של בחירות תהיה ממשלה למדינת ישראל, או שחלילה נצטרך להתגלגל למערכת בחירות נוספת? "אתה יודע למי ניתנה הנבואה, אבל הפעם הולכים להכרעה".
שהיא מה? "שאני מקווה שנקים קואליציה ציונית וליברלית, בלי ליצמן, בלי דרעי, בלי נתניהו".
מי יעמוד ברשות הממשלה? "מי שמביא את מרב המנדטים יהיה ראש הממשלה".
יאיר לפיד יכול להיות רה"מ? "מי שמביא מרב המנדטים הוא המועמד שלי לראשות ממשלה".
אז זה יאיר לפיד כרגע. "כרגע".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
"אני לא עוסק בנקמות". ליברמן עם המראיינים יובל קרני ודנה ספקטור
(צילום: אלכס קולומויסקי)
באינסטינקט, הפעם נתניהו הולך? "אני אומר שהפעם נתניהו הולך".
אני רוצה לשאול אותך על הקול הערבי. נתניהו מנהל מגעים עם הציבור הערבי ואפילו על פי הפרסום הבוקר גם הפלסטינים ברמלה דרך פטין מולא. אולי זה מה שצריך לעשות? לקרב את המגזר הערבי אלינו? "נתניהו מוכיח פעם נוספת שאין לו קווים אדומים. מצד אחד הוא מכשיר את איתמר בן-גביר, מצד שני משתף פעולה עם התנועה האיסלאמית ומתחנן לרשות פלסטינית".
נתניהו מכחיש את הפרסום. "הוא יכול להכחיש גם את התיאום עם מנסור עבס (יו"ר מפלגת רע"מ). הוא הכחיש את בן-גביר, ובסוף הכול יוצא. בסופו של דבר, לנתניהו אין שום אידאולוגיה. הוא לא שמאל, הוא לא ימין, לא מפא"י".
מתי הבנת שאתה לא סומך עליו יותר? קרה לכם משהו עמוק. "אני חושב שמשרד הביטחון, מול הסיכומים שהיו גרמו...".
אני שואלת אישית, מהלב שלך, מה הכי פגע בך? הרי זה הכול אישי. "שום דבר לא אישי, שום דבר לא אישי. ברגע שהוא הלך לכניעה, החליט על מדיניות כניעה לחמאס, קמתי ועזבתי. מה שקרה זה מדינית ההסדרה. בפועל זה חופש מוחלט לחמאס להתעצם. כרגע פשוט באין מפרע חמאס מתעצם".
"אני איש ימין מלידה. נולדתי בבית בית"רי. אני גר ביישוב נוקדים. אבל אני באמת חושב שמדינת ישראל ראויה להיות קודם כל מדינה ליברלית"
אבל כשאתה מדבר עליו אני מרגישה משהו אישי עליו, שאתה לא סומך עליו כבן אדם. "אנחנו לא מפלגת 'רק לא ביבי', אין שום טעם להחליף את נתניהו בפלוני אלמוני אם דרעי ממשיך במשרד הפנים ומנהל את מינהל האוכלוסין. אין סיבה להצטרף לממשלה עם פלוני אם גפני ממשיך לשבת על הברז של הקופה הציבורית וליצמן במשרד השיכון".
אני רוצה לסגור פינה על ערביי ישראל. ישב פה לפיד ואמר שהוא יקים ממשלה עם הרשימה המשותפת, וזה הולך להיות רה"מ שאתה ממליץ עליו. "אני דיברתי על ממשלה ציונית, ועד כמה שידוע לי הרשימה המשותפת..."
אבל תמיכה מבחוץ. אם נתניהו יכול להיעזר במנסור עבאס, מה הבעיה שלך לקבל עזרה מבחוץ של הרשימה המשותפת? "לכן אני לא נתניהו, והמטרה לא מצדיקה את האמצעים. אנחנו לא מתעסקים עם הרשימה המשותפת - לא מבחוץ ולא מבפנים".
גם אם זה יפיל את נתניהו? "זאת רשימה של תומכי טרור".
לא כולם. "כל הרשימה המשותפת. כשכל הרשימה מחליטה שהיא מחרימה את הלוויה של שמעון פרס ובאותו שבוע עולים לקברו של ערפאת, וכשמחליטים כולם ללא יוצא מן הכלל להצביע נגד הנורמליציה עם מדינות המפרץ בניגוד לאינטרס של ערביי ישראל, כשכולם מגנים את הליגה הערבית על כך שהכניסה את חיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור ומתייצבים לצד הג'יהאד האיסלאמי כשחמאס לא התייצב לצידו בסבב האחרון - זה רשימה תומכת טרור".
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
"מי שמביא את מרב המנדטים יהיה רה"מ". לפיד
(צילום: יריב כץ)
יצא לך לנקום ביריב פוליטי? "אני לא עוסק בנקמות, זה במקום אחר".
הצלחת לנצח יריב פוליטי שלך? "אני הולך עם משנה סדורה, ומי שרוצה שיבחר ומי שלא רוצה שלא יבחר".
יש שמאלנים שבוחרים בך? "אני מניח שכן, כי מי שבוחר בליברמן יודע בדיוק מה הוא מקבל יום אחרי הבחירות".
אבל מה שמאלני יכול למצוא בך? הרי אתה יש ימין ולא מכחיש את זה. "אני איש ימין מלידה. נולדתי בבית בית"רי. אני גר ביישוב נוקדים. אבל אני באמת חושב שמדינת ישראל ראויה להיות קודם כל מדינה ליברלית".
אז אתה בעד זכויות להט"בים? נישואים חד מיניים? "בלי ספק. אנחנו הגשנו הצעת חוק לנישואים אזרחיים, לגירושים אזרחיים, אין לנו שום בעיה עם זה. אנשים שוכחים שמי שבאמת ייצג את התפיסה הליברלית בתנועה הציונית תמיד היה ז'בוטינסקי".
אבל לא כל כך חוקקת חוקים נגד כפייה דתית. "כל עוד ש"ס ויהדות התורה הן לשון המאזניים לא נצליח לחוקק. ולכן הגיע הזמן - אין יותר ש"ס ויהדות התורה. אבל אני יכול להגיד לפחות על עצמי - ליברמן זה חילוני בלי לזגזג".