לאחד הזמרים בלהקת הסלסה הקובנית שרצה להלהיב את הקהל במסיבת יום ההולדת במיאמי צץ פתאום רעיון. טירסו לואיס פאז הניף את ידו כדי לעצור את חבריו ללהקה באמצע שירם האהוב "קובה היא אני", ובמקום לשיר את המילים הרגילות, הכריז: "יוֹ ווֹי אָה ווֹטָאר, פּוֹר דונלד טראמפ!" ("אני הולך להצביע, לדונלד טראמפ").
הרגע הספונטני הזה לכאורה, בהופעה של להקת Los 3 de la Habana, הועבר בשידור חי ברשתות החברתיות, ונצפה על-ידי עשרות אלפי גולשים. קמפיין טראמפ מיהר להכניס אותו לפרסומת ששידר ברחבי ארה"ב, שמטרתה הייתה ליצור בקרב קהלים לטיניים אחרים באמריקה התלהבות מהנשיא, כמו זו של הקהילה הקובנית במיאמי.
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלניה טראמפ עצרת בחירות טמפה פלורידה
טראמפ בעצרת בפלורידה. הקובנים לא מתביישים
(צילום: EPA)
9 צפייה בגלריה
להקה של קובנים ב פלורידה שתומכים ב טראמפ בחירות ארה"ב
להקה של קובנים ב פלורידה שתומכים ב טראמפ בחירות ארה"ב
חברי להקת הסלסה ממיאמי. ההופעה הוויראלית נכנסה לתשדיר הלאומי
(צילום: AP)
הסקרים מראים כי טראמפ מפגר בפלורידה בפער קטן מאוד מול יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, וההערכה היא שהקרב שם יהיה בסופו של דבר צמוד ביותר, כמעט כמו שתמיד קרה במערכות הבחירות האחרונות במדינה – שבשנת 2000 העניקה את הנשיאות לג'ורג' בוש הבן בזכות 537 קולות בלבד.
התמיכה הרבה שטראמפ זוכה לה בקרב הקהילה הקובנית בפלורידה, שיוצאת בהמוניה אל הקלפיות, מחזקת את תקוותו לגרוף את 29 האלקטורים של פלורידה, הפרס הגדול מבין המדינות המתנדנדות המסורתיות (כעת גם בטקסס מתנהל קרב צמוד, ולה יש 38 אלקטורים). בלי פלורידה, כך מעריכים הפרשנים בארה"ב, סיכוייו של טראמפ לזכות בארבע שנים נוספות בבית הלבן קלושים למדי.
הסקרים מראים שהתמיכה של הקובנים בפלורידה בטראמפ גדלה מאז ניצחונו שם הדחוק ב-2016, וכעת הוא זוכה גם לנתח מקולותיהם של הדור הצעיר יותר בקהילה זו, קהל שהדמוקרטים קיוו למשוך אליהם. לאורך ארבע השנים האחרונות, טראמפ חיזר אחר קולותיהם של הבוחרים הללו במדיניות הקשוחה שהוביל נגד המשטר הקומוניסטי בקובה, בסנקציות שהטיל נגד ממשלות סוציאליסטיות באמריקה הלטינית ובניסיונו הבלתי נדלה להציג את כלל הדמוקרטים כשמאלנים קיצונים ואנטי-קפיטליסטים.
"כל דבר שאפילו מריח לנו כמו סוציאליזם, הדבר הפעוט ביותר, יגרום לנו להרגיש בחילה. אנחנו מתחילים לרעוד", אמר הזמר פאז, שכמו גולים קובנים רבים מאשים את מנהיגיה של קובה הקומוניסטית בדיכוי עמם. "הרבה אנשים יכולים להזדהות איתנו בסרטון הזה", הוסיף, בהתייחסו לאותו קטע ויראלי מההופעה במיאמי.
ללטינים יש כוח אלקטורלי עצום בפלורידה, ואחד מכל חמישה בוחרים משתייך אליהם. בתוך הקבוצה הזו לקובנים יש השפעה רבה, ורובם באופן מסורתי נוטים לתמוך ברפובליקנים. כ-1.7 מיליון מהם מתגוררים ברחבי פלורידה, כ-7% מאוכלוסייתה, ו-40% מתוכם נמצאים במחוז מיאמי-דייד שבדרומה. הם מהווים במחוז הזה יותר מ-70% מכלל המצביעים הלטינים.
במחוז נדלקות בימים האחרונים נורות האזהרה עבור הדמוקרטים, בעקבות שיעור הצבעה נמוך בקרב קהלים אחרים שנחשבים לכאלו התומכים יותר בהם, כמו פורטו-ריקנים ושחורים. לפי נתונים שפרסם הלילה "ניו יורק טיימס", עד כה הצביעו במיאמי-דייד 62% מהבוחרים הקובנים שם, בעוד בקרב פורטו-ריקנים השיעור נמוך הרבה יותר, 45%, ואצל שחורים הוא עומד על 50%.


בימים שלקראת הבחירות ניתן היה לראות לא מעט שיירות תמיכה בטראמפ במיאמי, עם מאות כלי רכב שחלפו בשכונות של הקהילות הלטיניות בעיר וצפרו, השמיעו מוזיקה בקולי קולות והריעו לנשיא. גם הלהקה של פאז הצטרפה לחגיגה, והופיעה על הבמה לצד איוונקה טראמפ ובשיט סירות למען טראמפ עם בן נוסף שלו, אריק. השירים שלה מושמעים שוב ושוב מחוץ למוקדי ההצבעה המוקדמת במעוז הקובני הייליה, פרבר של מיאמי.

קסטרו באנגלית

הדמוקרטים קיוו כאמור לזכות בתמיכתם של קובנים צעירים יותר, מתוך מחשבה שהללו יהיו פתוחים יותר לרעיון של קשרים חמים עם קובה, מדיניות שאותה הוביל אובמה, שביידן היה סגנו. התמיכה של הצעירים הללו בברק אובמה סייעה לו לנצח בפלורידה ב-2008 וב-2012.
ארבע שנים לאחר מכן הילרי קלינטון זכתה לתמיכה מסוימת בקרב הקובנים של פלורידה, שחלקם סלדו מאופיו הגס של טראמפ, במיוחד לאחר שחיסל את סיכוייו של הסנאטור הקובני-אמריקני מרקו רוביו בפריימריז הרפובליקניים, תוך שהוא לועג לו וקורא לו "מרקו הקטן". קלינטון ניצחה אז במחוז מיאמי-דייד בפער של 300,000 קולות, אך ההישג הזה לא סייע לה לנצח במדינה כולה, שבה היא הפסידה לטראמפ בפער זעום של 100,000 קולות.
9 צפייה בגלריה
קלינטון בפלורידה, לפני ארבע שנים. הניצחון במיאמי-דייד לא הספיק
קלינטון בפלורידה, לפני ארבע שנים. הניצחון במיאמי-דייד לא הספיק
קלינטון בפלורידה, לפני ארבע שנים. הניצחון במיאמי-דייד לא הספיק
(צילום: AFP)
סקר שפרסמה לאחרונה אוניברסיטת FIU בפלורידה, אשר התמקד בקהילה הקובנית של מיאמי-דייד, הראה כי טראמפ מוביל בקרבה בפער גדול: 59% תמכו בו לעומת 25% שאמרו כי יצביעו לביידן. אותו סקר מראה שטראמפ מוביל גם בקרב קובנים צעירים.
הדמוקרטים מנסים להשיב מלחמה, ובפרסומת ששידרו מוצג סופר קובני גולה שטוען כי טראמפ מתנהג כמו הרודנים בניטו מוסוליני ואוגוסטו פינושה. בפרסומת אחרת של "פרויקט לינקולן", שמאחוריו עומדים רפובליקנים המתנגדים לטראמפ, מואשם הנשיא בהתנהגות דיקטטורית. "טראמפ הוא פשוט קסטרו באנגלית", נאמר בפרסומת שלהם.
כסימן לחשיבותה הרבה של פלורידה, שני המועמדים ערכו בה אירועי בחירות מקבילים ביום חמישי האחרון. המועמד הדמוקרטי תקף את ממשל טראמפ על מדיניות ההגירה הנוקשה שלו, שבמסגרתה צומצמו מאוד האישורים הניתנים למבקשי מקלט ממדינות כמו ונצואלה וקובה.
9 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
תומכים לטינים של טראמפ במיאמי. "מתפרעים ובוזזים למען ביידן"
(צילום: EPA)
גיירמו גרנייר, שערך את הסקר של FIU, סבור שהניסיון כעת של הדמוקרטים לשבות את לב הקובנים מאוחר מדי, ונראה שהם ויתרו עליהם לטובת פורטו-ריקנים ושחורים. בביידן, למשל, תומכים זמרים פורטו-ריקנים ידועים כמו באד באני ולואיס פונסי, אך הדור הקובני הצעיר עוקב ברשתות החברתיות אחרי ידוענים שתומכים דווקא בנשיא, כמו היוטיובר אלכס אוטאולה והקומיקאי הפופולרי רוברטו סן מרטין.

מחפשים חוק וסדר

המחאה נגד גזענות שפרצה ביוני האחרון, בעקבות רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד, כלל לא סייעה למאמציהם של הדמוקרטים לחזק את מעמדם בקהילה. בצל הפגנות הענק בקיץ האחרון אירעו גם לא מעט אירועי ביזה ואלימות, וקובנים רבים נמשכים כעת למסר שמקדם טראמפ, של "חוק וסדר".
רבים מהם אומרים כי נדהמו כשמפגינים ריססו על פסל במיאמי את סמל הקומוניזם, הפטיש והמגל. וכאשר בתי הספר של מיאמי הציעו להכליל בתוכנית הלימודים שיעורים על המאבק בגזענות, הרשויות שם הוצפו במאות שיחות, רבות מהן של קובנים, שהביעו חשש שמדובר למעשה בניסיון להנחיל לילדיהם עקרונות מרקסיסטיים.
9 צפייה בגלריה
ארה"ב עימות נשיאותי ראשון מסיבת צפייה לטינים למען טראמפ מיאמי דונלד טראמפ ג'ו ביידן
ארה"ב עימות נשיאותי ראשון מסיבת צפייה לטינים למען טראמפ מיאמי דונלד טראמפ ג'ו ביידן
צופים בעימות בין ביידן לטראמפ, בספטמבר. יחסים חמים עם קובה? ממש לא
(צילום: EPA)
אדגרד לופז, קובני בן 43 שהגיע למיאמי כפליט לפני כעשור, מתנגד להצעה של ביידן לשנות את דרכי השיטור העירוניות ולאפשר מעורבות גדולה יותר של הקהילה בפעילות המשטרתית. "הגענו למדינה הזו בחיפוש אחר חוק וסדר. במדינה שלנו זה לא היה קיים, ופה זה עכשיו תחת איום של ממש", אמר לופז, שלדבריו השלטונות בקובה התנכלו לו בשל חברותו באופוזיציה שם. לופז, שעובד למחייתו כשף, מציין גם כי הסגנון הבוטה של טראמפ פופולרי מאוד בקרב הקהילה הקובנית ושיבח את הנשיא על המדיניות הכלכלית שלו, כשלדבריו מצבו השתפר תחתיו.
כמו בשאר ארה"ב, ובצל מגפת הקורונה, שיעורי ההצבעה המוקדמת בפלורידה מרקיעי שחקים, ומספר הבוחרים שהצביעו שם עד כה בהצבעה המוקדמת שקול כבר עכשיו ל-80% מכלל המצביעים בבחירות 2016. לפי הנתונים המעודכנים מהמדינה הבוקר, בפלורידה הצביעו כמעט 8,300,000 איש, שהם 59% מכלל בעלי זכות הבחירה. שיעור ההצבעה הסופי לפני ארבע שנים עמד על כ-66%.
אלא שישנם סימנים שמדאיגים את הדמוקרטים, במיוחד שיעור ההצבעה הנמוך כאמור שנרשם בקרב קהילות לטיניות אחרות כמו פורטו-ריקנים וכן בקרב שחורים. לפי "פוליטיקו", עד סוף השבוע האחרון הבוחרים שרשומים כרפובליקנים במחוז מיאמי-דייד, שבו כאמור ניצחה קלינטון לפני ארבע שנים, הצביעו בשיעורים גבוהים יותר מאשר אלו שרשומים כדמוקרטים.
9 צפייה בגלריה
פרסומת נגד טראמפ: "הוא הקסטרו באנגלית"
פרסומת נגד טראמפ: "הוא הקסטרו באנגלית"
פרסומת נגד טראמפ: "הוא הקסטרו באנגלית"
(צילום: EPA)
אחת הסיבות לכך, לפי גורמים במפלגה הדמוקרטית, היא שקמפיין ביידן נמנע בשל מגפת הקורונה במשך זמן רב מלצאת למבצעי "דפיקה על דלתות" כדי לעודד בוחרים לצאת ולהצביע. עם זאת, במפלגה מקווים שבשלב האחרון של ההצבעה דמוקרטים רבים ינהרו לקלפיות.
היום (ראשון) הוא היום האחרון להצבעה המוקדמת בפלורידה, לפני פתיחת הקלפיות ביום הבחירות עצמו בעוד יומיים, וכעת ינסו הדמוקרטים למשוך אל הקלפיות בוחרים שחורים באירועי עידוד הצבעה לאחר הדרשות השבועיות בכנסיות. אלא שגם כאן הקורונה מציבה מכשול, שכן בצל המגפה אירועים רבים כאלו, אותם מכנים בארה"ב Souls to the Polls, נערכים באופן וירטואלי, ויעילותם פחותה הרבה יותר בשל כך. "אנחנו חייבים להפסיק את הדימום", הזהיר בראיון ל"פוליטיקו" ג'ושוע גייסה, שעומד בראש ארגון מקומי שפועל להוציא בוחרים אל הקלפיות.

סקרי הנעילה: קרב צמוד בפלורידה

עדות לחשש הרב של הדמוקרטים הוא ההודעה אמש של קמפיין ביידן שאובמה, שחקן החיזוק המרכזי שלו, יבקר מחר בדרום פלורידה. בקמפיין לא ציינו להיכן בדיוק יגיע אובמה בדרום פלורידה. למיאמי-דייד הגיעה הלילה גם סגניתו של ביידן במרוץ, הסנאטורית קמלה האריס. באירוע בחירות שקיימה שם קראה לבוחרים לצאת ולהצביע, והזהירה אותם ש"הכול מונח על הכף". היא ניסתה גם להזים את הטענות של טראמפ שהיא וביידן הם סוציאליסטים. "ג'ו ואני אמריקנים פטריוטיים גאים", הכריזה.
9 צפייה בגלריה
קמלה האריס אירוע בחירות ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
קמלה האריס אירוע בחירות ב פאלם ביץ' פלורידה ארה"ב
האריס בפאלם ביץ'. "אנחנו פטריוטים גאים"
(צילום: AFP)
המסר שלה לא שכנע בוחרים כמו גלוריה דייוויס, קובנית בת 59, שהצביעה אתמול לטראמפ בקלפי בספרייה בעיר ווסצ'סטר שבדרום פלורידה. "אנחנו הקובנים לא שמאלנים", אמרה לניו יורק טיימס, "אני רואה את השמאלנים במפלגה הדמוקרטית".
בצל הקושי של ביידן לשלהב את הבוחרים הלטינים ולזכות בקרבם לשיעורי תמיכה גבוהים כמו שהיו לקלינטון ולאובמה, בעיה שאינה נכונה רק לפלורידה, נראה שהדמוקרטים פחות או יותר קיבלו את העובדה שלא יצליחו להשיג את כמות הקולות שקלינטון גרפה במיאמי-דייד לפני ארבע שנים. אך אין משמעות הדבר שהם ויתרו על פלורידה כולה. הסקרים שם, כאמור, מנבאים עדיין יתרון קל לביידן.
היום בצהריים פורסמו שני סקרים נוספים ממדינת השמש, ככל הנראה מהאחרונים שיגיעו ממנה. לפי סקר של ניו יורק טיימס ביידן מוביל שם בפער של 3%, בעוד לפי סקר אחר של וושינגטון פוסט ורשת ABC, טראמפ מוביל בשני אחוזים בלבד, 50% מול 48% לביידן. משמעות הדבר שהשניים למעשה נמצאים כעת בתיקו סטטיסטי בפלורידה.
אותם סקרים, אגב, מראים דווקא פער גדול יותר עבור ביידן במדינה קריטית אחרת, פנסילבניה. בסקר של ה"טיימס" ביידן מוביל בפער של 6% על טראמפ במדינה הזו (49% מול 43%), בעוד לפי הסקר של ה"פוסט" ו-ABC לביידן יתרון של 7% (51% מול 44%). מסקרי הנעילה של ה"טיימס" עולה גם שבאריזונה, שנחשבה עד עתה למעוז רפובליקני, לביידן פער של 6%. בוויסקונסין, שבה טראמפ ניצח בפער של פחות מאחוז לפני 6 שנים, ביידן מוביל בפער גדול של 11%.
9 צפייה בגלריה
הצבעה מוקדמת קלפי ב פלורידה בחירות אמצע ארה"ב
הצבעה מוקדמת קלפי ב פלורידה בחירות אמצע ארה"ב
נורות האזהרה נדלקו. שלט הכוונה למוקד הצבעה מוקדמת בפלורידה
(צילום: רויטרס)
הסיבה לכך שביידן עדיין יכול לנצח בפלורידה נעוצה כנראה בעובדה שרבים מהבוחרים הלבנים והמבוגרים, קהלים שתמכו בטראמפ בשיעורים גבוהים ב-2016, נטשו אותו. הסיבה לכך, כך נראה, היא האופן שבו טיפל במגפת הקורונה, תוך זלזול מוחלט בהנחיות מומחי הבריאות של ממשלו שלו.
"טראמפ מתעקש שהווירוס הוא תרמית, והבוחרים המבוגרים לא קונים את זה", אמר ל"טיימס" פרופ' דניאל סמית', חוקר מדעי המדינה מאוניברסיטת פלורידה. לדברי סמית', המבוגרים יצאו בהמוניהם אל הקלפיות, ועד כה כבר יותר מ-65% מהם מימשו את זכותם, גם במעוזים רפובליקניים כמו קהילת הפנסיונרים השמרנית The Villages (שגם שם צצו לאחרונה סימנים להיחלשות בתמיכה בטראמפ), וגם במעוזים דמוקרטיים כמו מחוז ברוורד.
הרפובליקנים מקווים כי יצליחו להגדיל את סיכוייהם ביום הבחירות עצמו, כיוון שבמהלכו – בדומה למדינות אחרות בארה"ב – צפויים לצאת אל הקלפיות יותר מתומכיהם מאשר מתומכי הדמוקרטים. כך או כך, פלורידה עשויה להיות, ובאופן מפתיע אולי, המדינה הראשונה שתעניק בליל הבחירות תוצאות ברורות, כאלו שעשויות לספק לנו רמז לכיוון שאליו תפנה ארה"ב בארבע השנים הקרובות.

המפתח נמצא בפלורידה

פלורידה, כאמור, העניקה את הניצחון בשנת 2000 לג'ורג' בוש הבן בזכות 537 קולות בלבד, אך רק בתום מאבק משפטי שנמשך כחודש שלם, על רקע כאוס בהליך ההצבעה בה. בין היתר, הבוחרים נדרשו אז לנקב את פתקי ההצבעה כדי לסמן את בחירתם, אך רבים לא הצליחו לנקב כשורה את הפתקים ויצרו רק נקבוביות. בין בוש הבן ליריבו הדמוקרטי אל גור התנהל אז קרב משפטי שנסב גם סביב דרישת הדמוקרטים לספור פתקים עם נקבוביות ולא חורים של ממש.
מאז אותן בחירות סוערות, שהפכו את מערך ההצבעה של פלורידה לבדיחה בעיני אמריקנים רבים, הרשויות שם ביצעו רפורמה משמעותית, ואחרי כמה מערכות בחירות חלקות הרבה יותר, הם מבטיחים כי גם אם המרוץ הנוכחי יתברר כצמוד, הוא יתנהל בצורה סדורה והוגנת. אותם פתקי ניקוב, אגב, הוחלפו כבר מזמן בפתקים הנסרקים אלקטרונית.
9 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בפלורידה
ג'ו ביידן בפלורידה
ביידן בפלורידה, בשבוע שעבר. שולח לשם את שחקן החיזוק אובמה
(צילום: AFP)
הרשויות במדינה מזכירים כי גם לפני שנתיים, בבחירות למושב אחד בסנאט ולתפקיד המושל, שני המרוצים היו צמודים מאוד, ודרשו לפיכך ספירה חוזרת – שהתנהלה בצורה מסודרת במשך 12 ימים. אלא שגם אז, במרוץ לסנאט, הייתה תקלה שעשויה הייתה לעמוד מאחורי הניצחון של המועמד הרפובליקני ריק סקוט. תקלה באופן שבו עוצבו פתקי ההצבעה במחוז ברוורד, שהוא כאמור מעוז דמוקרטי, גרמה כנראה ל-30,000 בוחרים לדלג בפתקי ההצבעה שלהם על סימון המועמד שלהם לסנאט. סקוט ניצח אז בפער של 10,000 קולות בלבד.
בכל מקרה, הפעם פלורידה עשויה להודיע על התוצאות מהר יותר ביחס למדינות אחרות, משום שבה ספירת הקולות מההצבעה המוקדמת תחל מהר יותר. בניגוד למדינות רבות אחרות בארה"ב, שמתחילות לספור את הפתקים שנשלחים בדואר רק ביום הבחירות עצמו או בסופו, פלורידה כבר התחילה למעשה לספור את הקולות שנשלחו בדואר ואת שאר הקולות של ההצבעה המוקדמת, אם כי היא תפרסם אותם רק לאחר סגירת הקלפיות ביום שלישי.
עד חצות של ליל הבחירות (שעון מקומי), כך מעריכים במדינה, כ-90% מכלל הקולות ייספרו. אם המרוץ לא יהיה צמוד ייתכן שנדע די מוקדם מי ניצח בפלורידה – שאותה כאמור טראמפ פחות או יותר חייב לגרוף. מצד שני, אם המרוץ יהיה צמוד מאוד, המחוזות השונים בפלורידה יוכלו להמשיך לספור את הקולות עד 7 בנובמבר, כמה ימים לאחר תום ההצבעה. אם הפער בין המועמדים שם יעמוד על פחות מחצי אחוז, תידרש ספירה ממוחשבת חוזרת. פער של פחות מרבע אחוז ידרוש ספירה ידנית חוזרת של קולות שנפסלו.
בעצרת ה"דרייב-אין" שלו במחוז ברוורד ביום חמישי, היטיב ביידן לסכם את חשיבותה של פלורידה בבחירות. "הלב והנשמה של המדינה הזאת נמצא על כף המאזניים, כאן בפלורידה", הוא אמר לתומכיו. "זה תלוי בכם, המפתח נמצא בידיים שלכם. אם פלורידה תהיה כחולה – זה נגמר".