הם היו חלק מרכזי מבסיס התמיכה שהביא אותו אל הבית הלבן ב-2016, אבל ארבע שנים לאחר מכן, בצל מגפת הקורונה שמשתוללת ברחבי ארה"ב, אמריקנים מבוגרים רבים לא יצביעו הפעם לנשיא דונלד טראמפ.
3 צפייה בגלריה
תומכים של דונלד טראמפ
תומכים של דונלד טראמפ
תומכת של טראמפ ביוטה. הוא צריך לעצור את הדימום – ומהר
(צילום: AFP)
לפי סקר אחרון שפרסמה אתמול (ו') סוכנות הידיעות רויטרס, אמריקנים בני 55 ומעלה מתפצלים כעת שווה בשווה בתמיכתם בטראמפ וביריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן: 47% מהנשאלים בסקר אמרו שיצביעו לביידן, בעוד 46% אמרו שיעניקו את קולם לטראמפ. הסקר של רויטרס ומכון איפסוס נערך בספטמבר ובאוקטובר.
איבוד התמיכה בקרב קהל המצביעים המבוגרים הוא סימן אזהרה נוסף עבור הנשיא, שמפגר אחרי ביידן בסקרים – 24 ימים לפני יום הבחירות. על קהל בוחרים זה, שבכל מערכת בחירות יוצא להצביע בהמוניו, מתבססים הרפובליקנים כבר שנים ארוכות.
ב-2016, למשל, התמיכה של המבוגרים בטראמפ הייתה גבוהה ביותר מ-13% מאשר התמיכה שלהם ביריבתו דאז הילרי קלינטון. מיט רומני, המועמד הרפובליקני בבחירות של 2012, השיג בקרב הקבוצה הזו תמיכה בשיעור דומה.
לפי הסקרים שערכו רויטרס ואיפסוס, ביידן זוכה לתמיכה רבה יותר מקלינטון בקרב מבוגרים, גם במדינות המפתח שיכריעו את הבחירות לפי שיטת האלקטורים הנהוגה בארה"ב. במדינות מתנדנדות אלו המבוגרים מהווים אלקטורט משמעותי עוד יותר מחלקם בכלל האוכלוסייה האמריקנית.
בוויסקונסין, למשל, מוביל ביידן על טראמפ בפער של 10% בקרב מבוגרים. בפנסילבניה, מישיגן, פלורידה ואריזונה, מועמד הדמוקרטים מקבל תמיכה פחות או יותר שווה לזו שמקבל טראמפ. נתונים אלו מבוססים על סקרים שבוצעו במדינות המפתח הללו באמצע ספטמבר ובתחילת אוקטובר.
לפני ארבע שנים, המבוגרים במדינות המתנדנדות תמכו בטראמפ בשיעורים גדולים, והוא ניצח בקהל יעד זה בפערים שנעו בין 10 ל-29 אחוזים.
טראמפ פונה בסרטון ל"אנשים האהובים עליו ביותר":
כמחצית מהבוחרים המבוגרים בחמש מדינות המפתח שנדגמו אמרו כי הם מאוכזבים מהאופן שבו ניהל ממשל טראמפ את מגפת הקורונה. הם אמרו בסקרים שערכה רויטרס כי "הנהגה והחלטות מדיניות כושלות מצד הנשיא טראמפ" הן שאשמות בכך שבארה"ב מנייני המתים והנדבקים במגפה עצומים: יותר מ-210,000 אמריקנים מתו מסיבוכי הנגיף, ויותר מ-7.5 מיליון נדבקו.
רנדי בוד, רפובליקני בן 59 מדאגלס שבאריזונה, הצביע לטראמפ ב-2016 ומספר שהוא מאוכזב מאמירות שונות, חלקן מוזרות למדי, שניפק טראמפ לא אחת במהלך המשבר. הוא מזכיר למשל את ההצעה של טראמפ להזריק חומרי חיטוי לחולי קורונה, הצעה שלאחר הלעג הרב שספג הנשיא, הוא טען שמדובר היה רק בסרקזם. "הוא לא צריך לומר את הדברים שהוא אומר", אמר בוד.
בוד, שטרם החליט למי להצביע, מודאג גם מניסיונותיו של טראמפ לבטל את תוכנית ביטוחי הבריאות "אובמה קר", וחושש מההשלכות שיהיו לדבר על מיליוני אמריקנים שעלולים להיוותר ללא ביטוח בריאות בתקופה של משבר בריאותי חסר תקדים. "היו לטראמפ ארבע שנים להכין תוכנית, ואין לו אחת", אמר בוד.
3 צפייה בגלריה
תומכת ביידן ב פלורידה ארה"ב בחירות
תומכת ביידן ב פלורידה ארה"ב בחירות
תומכת ביידן ב-Villages בפלורידה. הסגן מייק פנס נשלח לשם כשטראמפ חלה
(צילום: AP)
מגפת הקורונה, לצד המשבר הכלכלי החריף שחוללה בארה"ב, הביאה גם לעומס עצום על מערכת הבריאות שלה המבוגרים זקוקים הרבה יותר מאשר צעירים. לפי הסקר של רויטרס, 83% מהם מודאגים מהאיום שנשקף מהנגיף לבריאותם ולביטחונם האישיים. טראמפ, נזכיר, קרא כששוחרר השבוע מבית החולים, אחרי שבעצמו נדבק בנגיף, שלא "לפחד" ממנו ולא לתת לו "לשלוט" בחיי האמריקנים.
"מבוגרים הרבה יותר מודאגים מהקורונה מאשר אמריקנים צעירים יותר", אומר אלכס קונאנט, אסטרטג רפובליקני שהחברה שלו הבחינה במגמה דומה בסקרים שערכה.
בקמפיין טראמפ פועלים לעצור את הדימום בתמיכה של המבוגרים בנשיא, ובסוף השבוע הקודם שלחו את סגן הנשיא מייק פנס להיפגש עם מצביעים ב-Villages, קהילה של פנסיונרים שמרנים במרכז פלורידה.
ביום חמישי, בעודו ממשיך להחלים מקורונה בבית הלבן, הנשיא עצמו פרסם בטוויטר סרטון שבו כינה את המבוגרים "האנשים האהובים עליי בעולם". הוא הבטיח לספק להם טיפולים חדשניים למאבק בנגיף, ובחינם. "אתם פגיעים, וכך גם אני", טראמפ אמר בסרטון. "אנחנו הולכים לדאוג למבוגרים".
3 צפייה בגלריה
תומכי טראמפ ב פלורידה ארה"ב בחירות
תומכי טראמפ ב פלורידה ארה"ב בחירות
תומכי טראמפ בפלורידה. "ממוקד כמו לייזר בהגנה על האזרחים הפגיעים ביותר"
(צילום: AP)
בקמפיין טראמפ מזכירים כי הנשיא חתם בשנה שעברה על צו נשיאותי שמטרתו לחזק את תוכנית ביטוחי הבריאות הממשלתית Medicare, המיועדת לאמריקנים בני 65 ומעלה. "הנשיא טראמפ וממשלו נשארים ממוקדים כמו לייזר בהגנה על האזרחים הפגיעים ביותר שלנו, כולל האזרחים המבוגרים של ארצנו", אמר קן פרנסו, מדוברי הקמפיין של הנשיא.
גם ביידן מנסה להיאבק על קולותיהם של המבוגרים, במיוחד במדינות המפתח אריזונה ופלורידה. הקמפיין שלו משדר כעת פרסומות שמציגות זוג מפלורידה שלא יכול לראות את נכדיו בגלל המגפה. פרסומות אחרות של ביידן מתמקדות בכוונתו של טראמפ לבטל את מס ההכנסה, שבאמצעותו מממן הממשל את שירות הביטוח הלאומי בארה"ב.
קונאנט, האסטרטג הרפובליקני, אמר שעל טראמפ למצוא דרך להחזיר אליו את תמיכת הבוחרים המבוגרים – ובמהירות. "זה הכרחי", אמר. "טראמפ לא יכול לנצח בלי תמיכה חזקה של אזרחים מבוגרים".