3 צפייה בגלריה
אריה שיף בבית המשפט המחוזי ב"ש
אריה שיף בבית המשפט המחוזי ב"ש
אריה שיף בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, בחודש מאי
(צילום: הרצל יוסף)
בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע אחר הצהריים (שני) את אריה שיף, שירה למוות במוחמד אלאטרש שפרץ למכוניתו בערד, בעבירה של המתה בקלות דעת. שיף הורשע במסגרת הסדר טיעון לאחר שהודה בעובדות שיוחסו לו בכתב האישום. במסגרת ההסדר לא הוחלט על עונש.
המקרה התרחש בנובמבר 2020. בשעת לילה פרץ אלאטרש לרכב שחנה ליד הקרוואן שבו ישן שיף כדי לגנוב אותו. לפי כתב האישום יצא שיף מהקרוואן וירה אל הרכב כשאלאטרש היה בתוכו. בשימוע שנערך לו טען שיף כי פעל מתוך הגנה עצמית, אך הפרקליטות דחתה את טענתו והגישה נגדו כתב אישום.

רכב הפורצים בורח

שיף הודה במסגרת הסדר טיעון עם הפרקליטות כי מעשיו לא היו דרושים באופן מיידי כדי להדוף את כניסתם של הפורצים לקרוואן שבו התגורר שיף, ובכך לא עומד לזכותו הסייג לאחריות פלילית של הגנת בית מגורים, בית עסק ומשק חקלאי מגודר, כפי שקובע "חוק דרומי". בין הצדדים הוסכם כי שיף פעל תוך "קרבה לסייג", שכן כאשר יצא מהקרוואן סבר כי בכוונתם של הפורצים להיכנס לקרוואן, שהיה צמוד לרכב, ובו התגוררו שיף ואשתו.
הסדר הטיעון התקבל בתום הליך גישור שהתקיים בפני נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע רויטל יפה-כץ. השופטת יפה-כץ היא זו שהרשיעה את שיף, למרות שאת התיק מנהל השופט יואל עדן. שיף אמור היה להעיד בעוד כמה דיונים.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
מוחמד אלאטרש - זירת הירי
ההרוג מוחמד אלאטרש וזירת הירי
(צילום: הרצל יוסף)
3 צפייה בגלריה
זירת הירי בערד
זירת הירי בערד
הרכב שניסו הפורצים לגנוב
(צילום: הרצל יוסף)
"מדובר בתיק שמגלם מקרה שהוא חריג", אמר נציג הפרקליטות בדיון היום. "לא מדובר בתיק רגיל. ההסדר מביא את האחריות של הנאשם למקרה".
מכיוון שהסדר הטיעון פתוח לעניין העונש, בשלב הבא יציגו הצדדים את הטיעונים לעונש, והדיון בעניין יתקיים ב-14 בספטמבר. הפרקליטות הודיעה לבית המשפט כי תגבש את עמדתה לעיין העונש אחרי קבלת תסקיר שירות המבחן. לאור חומרת העבירה היא צפויה לבקש עונש מאסר בפועל. העונש המרבי על העבירה שבה הורשע שיף עומדת על 12 שנות מאסר, כך שאם אכן תדרוש הפרקליטות מאסר בפועל יתקשה בית המשפט לגזור עונש מקל של פות מתשעה חודשים - התקרה להמרת מאסר בעבודות שירות.
משפחתו של הקורבן אלאטרש הבהירה כי היא מבקשת ששיף יקבל עונש מאסר בפועל, והדגישה כי חשוב לה לקבל פיצוי. גם את העונש תגזור השופטת יפה-כץ, הנחשבת לשופטת מחמירה.

עורכי דינו של שיף ששי גז ועידן שני מסרו בתגובה: "עצם האירוע נכפה עליו. לפי כתב האישום, הנאשם ניסה לישון בקרוואן כאשר שמע שבאים לגנוב את רכבו. באותו רגע חשב הנאשם שמה שנכון זה להגן על עצמו ועל אשתו שישנה". עורכי הדין ציינו כי שיף ירה לעבר הפורצים מכיוון שחשב שהדבר הכרחי. "מבחינה אובייקטיבית הוא טעה", אמרו. לדבריהם הם ביקשו לסיים את המשפט למען טובתו של שיף: "כל ההליכים האלה הם גיהינום".
בן שיף, בנו של אריה שיף, אמר: "הגענו להסדר שמוריד את המאסר בפועל מהפרק. זה הסכם מוסדר על כולם. אנחנו שמחים שזה מאחורינו".
במשפחה הוסיפו: "בזכות הלחץ הציבורי של עם ישראל ועבודה יסודית של עורכי הדין הצלחנו להגיע להסדר שמקובל על הצדדים. ה'קרבה לסייג' מוכיחה את מה שאמרנו מלכתחילה, שלאריה אכן הייתה זכות להגנה עצמית. אנחנו שמחים שגם בית המשפט קיבל זאת. הוא אדם מבוגר ורצה שהליך יסתיים במהירות, ועכשיו אנו יכולים לחזור לשגרת חיינו".