התובע הכללי של ירדן הודיע הבוקר (יום ג') כי מעתה חל איסור על כלי התקשורת בממלכה לפרסם תכנים הנוגעים לקרע בין המלך עבדאללה לבין אחיו למחצה הנסיך חמזה, יורש העצר לשעבר. התובע אסר לפרסם תכנים הנוגעים לעניין גם ברשתות החברתיות. הודעתו באה שעות אחרי שהנסיך חמזה, שבסוף השבוע טען כי הוא מוחזק במעצר בית בגין מה שירדן כינתה "ניסיון לערער את יציבות הממלכה", חתם בתיווך דודו על מכתב שבו הוא מצהיר על נאמנות מוחלטת למלך עבדאללה.
5 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
הנסיך חמזה. "אתה מאיים עליי בבית שלי?"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
יורש העצר חמזה (במרכז) בחתונתו, כשלצדו ולצד רעייתו המלך עבדאללה, המלכה נור והמלכה ראניה
(צילום: AFP)
האיסור על פרסום כתבות ותכנים הנוגעים לעימות בין המלך לנסיך בא שעות אחרי שבירדן צצה הקלטה מהפגישה שנערכה בשבת בין יורש העצר לשעבר לבין מפקד הצבא הירדני. בהקלטה הזו נשמע מפקד הצבא, שבא להודיע לנסיך על ההגבלות שיוטלו עליו מעתה, נוזף בחמזה משום שנפגש עם גורמים ירדנים הנוהגים למתוח ביקורת על המלך. עם זאת, מפקד הצבא לא נשמע בה טוען כי הנסיך היה מעורב במזימה של גורמים מחוץ לירדן לערער את יציבות הממלכה, כפי שטענה בהמשך הממשלה בעמאן.
בהקלטה נשמע מפקד הצבא אומר לנסיך חמזה כי ההגבלות עליו הן עונש בגלל פגישות שקיים עם אנשים שלדבריו "התחילו לדבר יותר מכפי שהם צריכים". הנסיך מצדו נשמע מרים את קולו ומאשים את הגנרל שהוא מאיים עליו. חמזה אומר למפקד שאין לו שום זכות לחלק פקודות לחברים במשפחת המלוכה: "אתה בא אליי ואומר לי בבית שלי מה לעשות ועם מי להיפגש בארצי, עם מי להיפגש מקרב בני עמי? אתה מאיים עליי? את בא לבית שלי ואומר לי שאתה וראשי מערכת הביטחון מאיימים עליי? לא לעזוב את הבית, לפגוש רק את המשפחה ולא לצייץ בטוויטר? ההתנהלות הגרועה של המדינה היא בגללי? הכישלון הוא בגללי? סלח לי, אבל הטעויות הן באשמתי?".
5 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך הדיח יורש העצר ב-2004. עבדאללה השני והנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
מפקד הצבא נשמע מדבר בקול רגוע, מכחיש שאיים על הנסיך ואומר שהוא רק מעביר לו מסר מראשי המודיעין והביטחון הכללי, אולם בשלב זה חמזה משיב לו בצעקה: "תיכנס למכונית שלך, אדוני!".

קשרים עם מנהיגי שבטים

שלטונות ירדן, נזכיר, יצאו בסוף השבוע למבצע מעצרים שבו עצרו לפחות 16 בני אדם בגין פעולות שאיימו לטענתם "לערער את יציבות המדינה". העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח כי אחד העצורים היה הנסיך חמזה, וכי הוא נעצר בגין תוכנית להדיח את המלך עבדאללה השני בהפיכה. בהמשך הכחישה ירדן את הטענה כי נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי הוא אכן נחקר, והנסיך חמזה עצמו פרסם בשבת, מעט לפני חצות, סרטון וידאו שבו טען כי הוא מוחזק כעת במעצר בית.
5 צפייה בגלריה
המלכה נור ירדן שנת 2004 עם הנסיך חמזה
המלכה נור ירדן שנת 2004 עם הנסיך חמזה
הנסיך חמזה בשנת 2004 עם אמו המלכה נור
(צילום: AP)
הנסיך חמזה והמלך עבדאללה השני הם שניהם בניו של מלך ירדן המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת: עבדאללה, בן 59, הוא בנה של המלכה מונה, ואילו חמזה, בן 41, הוא בנה של המלכה נור. אחרי מות המלך חוסיין ב-1999 ועליית בנו עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד, ובהמשך הוא מינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.
בשנים שחלפו בתווך הפך הנסיך חמזה לדמות פופולרית ברחוב הירדני, בין השאר בשל דמיונו הפיזי הרב לאביו המנוח. לצד זה הוא רקם קשרים עם מנהיגי שבטים שחשו תסכול מהתנהלות השלטון, וטיפח מערכת יחסים עם פעילים מובילים בתנועת המחאה נגד ממשלת ירדן, שהחלה להשמיע את קולה בשל הטענות לשחיתות במוסדות הממשל והמצוקה הכלכלית של הממלכה הענייה. מגפת הקורונה הנחיתה בשנה האחרונה מכה קשה נוספת על כלכלת ירדן, והיא הביאה את שיעור האבטלה לשיא והעמיקה את העוני.

השר הסעודי בביקור תמיכה בעמאן

מקורות פוליטיים בירדן אומרים כי חמזה סיכן עצמו לאחרונה בעצם העובדה שהשתתף בכינוסים שבטיים שבהם מתחו המשתתפים בגלוי ביקורת על המלך, גם אם הוא עצמו לא השמיע בהם דברי ביקורת כאלה. בסרטון שהעביר בשבת בערב ל-BBC ושבו סיפר כי הוא נתון במעצר בית, כבר השמיע הנסיך חמזה ביקורת ברורה על עבדאללה השני, כשטען שתחת שלטונו פשטה השחיתות, כלכלת ירדן קרסה וכל ביקורת הושתקה. זו הייתה קריאת תיגר בוטה ויוצאת דופן מצד הנסיך, והיא גררה גינויים מצד אישים פוליטיים בכירים בממלכה, שטענו כי מדובר בחצייה של קו אדום.
5 צפייה בגלריה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן משוחח עם המלך הירדני עבדאללה ונשיא המלדיבים לשעבר, מוחמד וחיד חסן בועידת השקעות בריאד
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן משוחח עם המלך הירדני עבדאללה ונשיא המלדיבים לשעבר, מוחמד וחיד חסן בועידת השקעות בריאד
יורש העצר הסעודי והמלך עבדאללה. ביקור תמיכה
(צילום: AFP)
בתוך כך, שר החוץ הסעודי פייסל בן פרחאן הגיע הבוקר לביקור מיוחד בירדן כדי להביע את תמיכתה של ריאד במלך הירדני. עם הגיעו נפגש השר הסעודי עם עמיתו הירדני איימן ספדי. זמן קצר אחר כך פורסמה בטלוויזיה הסעודית הצהרה שלפי מלך סעודיה סלמאן תומך בכל הצעדים שנועדו לשמור על האינטרסים של ירדן.
הביקור וההודעה מצטרפים לשיחת טלפון שקיימו המלך סלמאן ויורש העצר הירדני מוחמד בן סלמאן עם המלך עבדאללה בתחילת השבוע, ושבה הביעו את תמיכתם בו. השיחה הזו באה בצל הרמיזות כי ייתכן שמדינה כלשהי במפרץ הייתה מעורבת ב"מזימה" נגד המלך עבדאללה, ובעקבות הדיווחים שאחד העצורים בפרשה הוא באסם עוודאללה, שהיה יועץ לא רק למלך ירדן – אלא גם ליורש העצר הסעודי בן סלמאן.