שורה של אירועים התרחשו באיראן בתוך תשעה חודשים: מחסל על אופנוע ירה למוות בבכיר אל-קאעידה שמצא מסתור בטהרן, "אבי תוכנית הגרעין" האיראנית חוסל בכביש, ושני פיצוצים מסתוריים אירעו באתר ההעשרה המרכזי במדינה, נתנז.
רצף המתקפות, שגורמי מודיעין מייחסים לישראל, הדגיש לפי ה"ניו יורק טיימס" את הקלות שבה המודיעין הישראלי מצליח להכות בלב איראן ובמתקנים החשאיים ביותר שלה - לעתים בסיוע של משתפי פעולה מקומיים.
3 צפייה בגלריה
רזה קארימי החשוד בפעולת החבלה בנתנז והצינטרפוגות שהציגה איראן
רזה קארימי החשוד בפעולת החבלה בנתנז והצינטרפוגות שהציגה איראן
החשוד בחבלה בתנז, רזא קארימי
(צילום: רויטרס)
בכתבה המקיפה בעיתון האמריקני נכתב כי המתקפות חשפו כשלי אבטחה מביכים והובילו לחשש תמידי ואף לפרנויה אצל מנהיגי איראן, שנאלצים להסתכל בחשש אל מעבר לכתף - כשבמקביל הם מנהלים משא ומתן עם המעצמות על חזרה להסכם הגרעין שממנו פרשה ארצות הברית בתקופת ממשל טראמפ.
הטחת ההאשמות כבר החלה. בכיר באיראן אמר כי המדינה הפכה "מקום מקלט למרגלים", מפקד משמרות המהפכה לשעבר קרא לשידוד מערכות כללי בשירותי הביטחון והמודיעין במדינה ומחוקקים קראו לפיטורי בכירים במודיעין.
"העובדה שהישראלים מצליחים לפגוע בתוך איראן ביעילות, באופן כה חסר בושה, מביכה מאוד ומראה את החולשה של האיראנים", אמר סנאם וקיל, סגן מנהל התוכנית למזרח התיכון וצפון אפריקה במכון המחקר הלונדוני צ'טהאם.
3 צפייה בגלריה
מוחמד חג'אזי
מוחמד חג'אזי
מוחמד חג'אזי. לפי איראן, מת מהתקף לב
3 צפייה בגלריה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
(צילום: רויטרס)
בכתבה הוזכרה העובדה שבסוף השבוע פרסמו האיראנים את זהותו של החשוד בחבלה בנתנז רזא קארימי, שלטענתם נמלט מהמדינה, ודיווחו על מותו של סגן מפקד כוח קודס מוחמד חג'אזי, שבעבר סומן בישראל כאחראי על פרויקט דיוק טילי חיזבאללה. "באיראן אמרו כי מת מהתקף לב, אבל החשדות לפעולה עוינת עלו מיד", נכתב. עוד צוין כי בכיר אחר בכוח קודס התעקש בטוויטר כי למותו "אין קשר להתקף לב".
אם אכן חג'אזי לא מת מסיבות בריאותיות, הוא הבכיר האיראני השלישי שחוסל ב-15 החודשים האחרונים. ארצות הברית חיסלה בינואר שעבר את קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, ובנובמבר האחרון חוסל אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה למוסד. בכיר בכוח קודס, רוסטאם גאסמי, אמר לאחרונה כי ניצל מניסיון התנקשות ישראלי בעת שביקר בלבנון בחודש שעבר.
בכל מקרה, יהיו הסיבות אשר יהיו, האובדן המצטבר של שלושה גנרלים בכירים היה מכה משמעותית.
התנקשויות, מציינים ב"ניו יורק טיימס", הן רק אחת מבין כמה דרכים לעכב את התקדמות תוכנית הגרעין. לפי בכיר מודיעין אמריקני בעבר, שצוטט בכתבה, "ישראל פעלה מסביב לעולם כדי לעקוב אחר ציוד במדינות אחרות שמיועד לאיראן במטרה להרוס אותו, להסתיר בתוכו משדרים או להטמין בו מטעני חבלה שמיועדים להתפוצץ לאחר הגעת הציוד לאיראן".

ראש סוכנות הגרעין האיראנית בעבר, פריידון עבאסי, אמר בריאיון טלוויזיוני בשבוע שעבר כי חומרי החבלה שגרמו לפיצוץ הקודם בנתנז – בחודש ביולי – הוטמנו בשולחן כבד שהוצב במקום כמה חודשים לפני כן. ראש מרכז המחקר של הפרלמנט האיראני, עלירזא זקאני, אמר כי במקרה אחר ציוד לאתר הגרעין שנשלח לחו"ל הוחזר לאיראן כשבתוכו כ-130 ק"ג של חומר נפץ.
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ התייחס היום בביקור בפיקוד הצפון לפעולות האיראניות, ואיים כי אם חיזבאללה יאתגר את ישראל ואת צה"ל הוא יישא בתוצאות כבדות מאוד. "איראן ממשיכה הן בפעילות האזורית כמו תמיכה בחיזבאללה ובגופי טרור אחרים והן במאמץ להגיע לסף גרעיני צבאי. זה דבר שאסור לאפשר אותו", אמר. "ישראל תמשיך לפעול עם שותפותיה בעולם ובארה"ב בפרט על מנת לא לאפשר לאיראן להגיע לסף גרעין".