לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית, דן שפירו, התראיין הבוקר (שני) לאולפן ynet - יומיים לאחר שהוכרז על ניצחונו של המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לנשיאות. "לאורך כל הקמפיין ביידן הדגיש את המחויבות שלו לביטחון ישראל, ליחסים הקרובים ולהגנה על הלגיטימיות שלנו", אמר שפירו, שטען כי "פתרון שתי מדינות לשני עמים הוא המדיניות של ארצות הברית כבר עשורים".
- אנחנו שומעים שמבחינת ביידן הקמת מדינה פלסטינית היא יעד אסטרטגי. מה דעתך? "אני רוצה לתאר את התמונה הכללית. לאורך כל הקמפיין שלו הנשיא הנבחר ביידן הדגיש את המחויבות שלו לביטחונה של ישראל, את היחסים הקרובים בין המדינות, את ההגנה על הלגיטימיות של ישראל", אמר שפירו. "הוא רוצה לעזור עם הרחבת מעגל השלום בין ישראל למדינות ערב, למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ולעזור לקדם תהליך בין ישראל לפלסטינים, שבסופו יוביל לפתרון שתי מדינות לשני עמים.
"הוא יודע שזה קשה, שזה ייקח זמן. אולי אפילו שזה לא הזמן למו"מ מיידי, אבל זה הפתרון - שתי מדינות לשני עמים, יחד עם כל המדיניות שאני תיארתי".
3 צפייה בגלריה
דן שפירו שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר
דן שפירו שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר
"שתי מדינות לשני עמים - מדיניות אמריקנית של עשורים". דן שפירו
(צילום: עמית הובר)
- ממה שאתה מבין, מבחינת ביידן, המדיניות של טראמפ להגיע בסופו של דבר לפלסטינים אינה נכונה? הוא לא ייקח ממנה דבר? "אני חושב שמוקדם לתאר את התהליך באופן מפורט. הנשיא נבחר רק יומיים, הוא לא יהיה נשיא עד ה-20 בינואר, אז יהיו עוד המון פרטים שיצטרכו להתברר. אני לא יכול להגיד שאין שום דבר במדיניות טראמפ שימשיך, בטח בנושא של עידוד מדינות ערב נוספות להתחיל בתהליך נורמליזציה עם ישראל, זה ימשיך. אבל בטח שיש הבדל בין הגישה שלו לבין הגישה של טראמפ והוא הבהיר את זה בקמפיין, בין אם היעד הוא פתרון שתי המדינות ובין אם לא".
- כלומר תהיה ציפייה מהממשלה הישראלית להחזיר לשולחן את המילים "שתי מדינות לשני עמים"? "אני לא חושב שזו הפתעה. פתרון שתי מדינות לשני עמים היה מדיניות של ארה"ב במשך כמה עשורים וכמה נשיאים. זה גם היה היעד של מדינת ישראל המון שנים. תוך כדי קדנציות של כמה וכמה ראשי ממשלה, כולל הנוכחי. אז כן, התפיסה הזאת חוזרת, אבל היא בכלל לא תפיסה חדשה".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נאום ניצחון
ג'ו ביידן נאום ניצחון
"ינסה להגיע להסכם ארוך טווח עם איראן". הנשיא הנבחר ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשיא איראן חסן רוחאני רוחני
"ממשל ביידן יחוייב בהתייעצות עם ישראל בנושא האיראני". טראמפ ורוחני
(צילום: רויטרס , AP)
- כמה מהר להערכתך ביידן ינסה להגיע להסכם עם איראן? "הנשיא הנבחר, תוך כדי קמפיין, אמר שהיעד שלו הוא להגיע להסכם הרבה יותר ארוך טווח ורחב עם איראן כזה, שכולל גם טכנולוגיות גרעיניות, גם טילים בליסטיים וגם אחרים. הסכם תקיף לגבי פיקוח וממושך יותר מהסכם הגרעין הראשון. זה היעד וזה בטח ייקח זמן. זה דורש שארה"ב לא תפעל לבד, שיהיו לה בעלות ברית באירופה".
- עד כמה ישראל צריכה להיות מוטרדת מזה? "אני בטוח שגם ממשל ביידן יהיה מחויב לקיים התייעצות עמוקה מאוד עם בנות ברית כמו ישראל, בטח ישראל שמושפעת מסוגיית הגרעין באיראן, והוא ייקח בחשבון את כל ההמלצות והחששות כאן בארץ".
לדברי שפירו, "היעד אותו יעד - למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. אבל ארה"ב לא יכולה לפעול לבד. בממשל טראמפ ארה"ב פעלה לבד והתוצאה היא שאיראן הרבה יותר קרובה לנשק גרעיני מאשר כשהנשיא טראמפ נכנס לתפקידו וזה צריך להפסיק. לחזור לתהליך שימנע לנצח מאיראן להשיג נשק גרעיני. זה לא המסלול שאנחנו נמצאים בו עכשיו".
- היית שגריר בזמן ממשל אובמה. אתה תיקח חלק בממשל הנוכחי, באיזשהו אופן שקשור לישראל? "אין לי מושג. אני עבדתי קשה בקמפיין התמיכה בנשיא הנבחר ביידן. אני יודע שהוא יהיה נשיא טוב, אבל אני באמת לא חשבתי יום אחד מעבר ליום הבחירות ואני עדיין מתאושש. אין לי ציפיות לשום תפקיד, באמת שלא חשבתי אם אני אשרת או לא, ואם כן אז איפה", שיתף שפירו, "אני לא פוסל דבר, אני מאוד מעריך הזדמנויות לשרת את הציבור ואני מאוד מעריך את הנשיא הנבחר - אני בטוח שהוא יהיה נשיא מצוין ואני אנסה לתמוך בו, אם זה בממשל ואם זה בתור אזרח פרטי".