טיוטת המצע של המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות שייערכו בארה"ב בנובמבר כוללת הבעת התנגדות לבנייה של ישראל בהתנחלויות והתנגדות לניסיון אמריקני לכפות החלפה של המשטר באיראן. כך מדווח האתר "פוליטיקו". מדובר בהישג נאה למחנה השמאל הפרוגרסיבי במפלגה, שהלך והתחזק בשנים האחרונות. עם זאת, נציגי המחנה הזה לא הצליחו להכניס למצע את דרישתם להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בשינוי מדיניותה כלפי הפלסטינים.

6 צפייה בגלריה
תמונת ג'ו ביידן נואם
תמונת ג'ו ביידן נואם
ג'ו ביידן. התנגד נחרצות להתניית הסיוע
(צילום: AP)
נציגים של המחנה הפרוגרסיבי ושל מחנה המרכז במפלגה הדמוקרטית, זה שאליו משתייך מועמד הדמוקרטים לנשיאות ג'ו ביידן, מנהלים זה ימים ארוכים משא ומתן על הנוסח הסופי של המצע הדמוקרטי בבחירות הקרובות. הם גיבשו טיוטה בת כ-80 עמודים, וועדת המצע של הוועידה הדמוקרטית הארצית תדון בטיוטה הזו בימים הקרובים. אנשים שהיו מעורבים במלאכת הניסוח סיפרו ל"פוליטיקו" כי במהלך גיבוש הטיוטה, שעותק ממנה הגיע לכתבי האתר, הייתה ישראל אחד משלושת מוקדי המחלוקת העיקריים בין המתונים לפרוגרסיבים. השניים האחרים היו ביטוח הבריאות וסוגיית המשפט הפלילי.
באתר האמריקני מדווחים כי בתחום מדיניות החוץ הצליח המחנה הפרוגרסיבי להביא לגיבוש מצע מעט ניצי פחות מזה שהיה לדמוקרטים לפני ארבע שנים, כשהמועמדת לנשיאות הייתה הילרי קלינטון. בטיוטה מוצהר במפורש כי הדמוקרטים מתנגדים לבנייה של ישראל בהתנחלויות, ובמחנה הפרוגרסיבי מדגישים כי מדובר בהישג עבורם משום שב-2016 לא הצליחו להכניס הצהרה כזו למצע. עם זאת, הפרוגרסיבים לא הצליחו לשכנע את המתונים לכלול בטיוטה התייחסות ל"כיבוש" של ישראל בגדה המערבית, וודאי שלא הצליחו לשכנעם לכלול התניה של הסיוע הצבאי לישראל – התניה שביידן הביע התנגדות נחרצת לה במהלך הפריימריז. במקום זה נכתב במצע כי הבטחתו של ברק אובמה ב-2016 לספק סיוע לישראל היא הבטחה מוצקה.
6 צפייה בגלריה
ברני סנדרס וג'ו ביידן בעימות
ברני סנדרס וג'ו ביידן בעימות
ביידן עם סנדרס בפריימריז. החשש: פרוגרסיבים לא יצביעו
(צילום: AP)
כפשרה בין הצדדים בכל הנוגע לישראל נכתב בטיוטת המצע: "אנו מתנגדים לכל ניסיון לתת לישראל יחס שונה ולא הוגן ולערער את הלגיטימיות שלה, בכלל זה באו"ם או באמצעות תנועת ה-BDS. בה בעת אנו מתחייבים לשמור על זכותם של אזרחינו לחופש הביטוי המעוגנת בחוקה". לדברי הפרוגרסיבים, מדובר בניסוח המרַצה את שני הצדדים – מחנה המרכז ומחנה השמאל: זאת משום שבעיני הפרוגרסיבים ההצהרה על הזכות לחופש הביטוי מבטלת למעשה את הצהרת ההתנגדות ל-BDS ולפעולות המזוהות איתה במשפט הראשון.
אחרי שלוש וחצי שנים של עימותים בין ממשלו של דונלד טראמפ לבין איראן הצליחו הפרוגרסיבים לשלב במצע הדמוקרטי גם את המילים הבאות: "הדמוקרטים סבורים שארה"ב אינה צריכה לכפות החלפה של המשטר במדינות אחרות, ומתנגדים לכך שזו תהיה מדיניות ארה"ב כלפי איראן".

אזכור היסטורי ל-Medicare for All

הפרוגרסיבים, נזכיר, הם תנועה הולכת ומתחזקת בתוך המפלגה הדמוקרטית. תנועה זו שואפת לחולל מהפכה פוליטית, חברתית וכלכלית במפלגה ובארה"ב כולה, תוך החלפת מנהיגים המשתייכים לממסד הפוליטי הישן במנהיגים צעירים שצמחו מהשטח ומוכנים לשנות מהיסוד את המערכות האמריקניות. חלק גדול מהמחנה הזה במפלגה, שרבים רואים בו מחנה שמאל רדיקלי, מורכב מפעילים שהיו חלק מרשת המתנדבים בקמפיין הנשיאות של ברני סנדרס ב-2016. מלבד סנדרס – סנאטור יהודי המגדיר עצמו כ"סוציאליסט" ונחשב למבקר חריף של ישראל – דמויות מוכרות במחנה הפרוגרסיבי הן אליזבת וורן, שהגיעה למקום השלישי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, וארבע חברות בית הנבחרים המכונות "היחידה": אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, אילהאן עומאר, רשידה טליב ואיאנה פרסלי.
6 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
חברות "היחידה" אילהאן עומאר (מימין) ורשידה טליב
(צילום: רויטרס)
המחנה הפרוגרסיבי חותר לשינויים כלכליים מרחיקי לכת, כגון הרחבת ביטוח הבריאות הממשלתי כך שיכסה את כל האזרחים, העלאת שכר העובדים, סבסוד שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה ומעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת כדי להתמודד עם שינויי האקלים. במחנה הרפובליקני – וגם במחנה המרכז במפלגה הדמוקרטית – מציגים את הבטחות הפרוגרסיבים כהבטחות פופוליסטיות שימיטו אסון על המדינה. הפרוגרסיבים בתגובה מבקשים מתומכי הדמוקרטים לזנוח את האמונה הרווחת שכדי להצליח בבחירות צריכה המפלגה להישאר במרכז הפוליטי.
שתי תוכניות דגל של המחנה הפרוגרסיבי זכו לסיקור נרחב בתקשורת האמריקנית. האחת היא Medicare for All – תוכנית ביטוח בריאות ממשלתי שבה יהיו רשומים כל האמריקנים ויכוסו כל השירותים הרפואיים החיוניים. הפרוגרסיבים דורשים שתוכנית זו תחליף את רוב הביטוחים הפרטיים הקיימים, ומבטיחים שלעומת ביטוחים אלה לא תידרש בה השתתפות עצמית. מימונה של התוכנית אמור להיעשות על-ידי גביית מיסים גבוהים יותר מהעשירים. התוכנית השנייה היא ה"ניו דיל הירוק", חבילת חוקים שמטרתה להילחם בשינויי האקלים, ושכוללת בין השאר ביטול של הקלות מס ושל סובסידיות לחברות הנפט והגז, וכן מעבר של ארה"ב לשימוש במקורות אנרגיה מתחדשים במקום בדלק מאובנים. הרפובליקנים טוענים כי התוכנית תהרוס את הכלכלה האמריקנית ותוביל להעלאת מסים חדה, ומציגים אותה כעדות לסוציאליזם שפשה במפלגה הדמוקרטית.
6 צפייה בגלריה
סנדרס וקלינטון ב-2016. "תחרות לא הוגנת"
סנדרס וקלינטון ב-2016. "תחרות לא הוגנת"
סנדרס וקלינטון ב-2016. "תחרות לא הוגנת"
(צילום: רויטרס)
אף שמאמציו של המחנה הפרוגרסיבי נבלמים בינתיים על חומות הקונגרס, השפעתו גברה בשנים האחרונות, וראיה לכך היא הצורך של ביידן לגלות התחשבות בעמדות הפרוגרסיבים כדי לגייס את תומכיהם לצדו בבחירות הקרובות ולהביא אותם לקלפי. ביידן חושש שהדמוקרטים הפרוגרסיבים יימנעו מלהצביע לו, כפי שעשו רבים מהם במקרה של הילרי קלינטון ב-2016 אחרי שניצחה את סנדרס, ניצחון שלדעת רבים מתומכי סנדרס הושג בגלל תחרות לא הוגנת שבה התלכד הממסד המפלגתי סביב קלינטון.
טיוטת המצע המתגבשת כעת אמנם אינה כוללת תמיכה בתוכניות הדגל של הפרוגרסיבים, אבל בסוף השבוע הביעו גורמים במחנה הזה שביעות רצון מעצם האזכור של חלק מהרעיונות שלהם בטיוטה. כך למשל, אף שטיוטת המצע אינה מצהירה על תמיכה של המפלגה הדמוקרטית ב-Medicare for All, תוכנית שביידן עצמו מתנגד לה, לפי הטיוטה התוכנית תוזכר בפעם הראשונה במצע המפלגה. "דורות של דמוקרטים היו מאוחדים במאבק למען ביטוח בריאות", נכתב בטיוטה. "אנו גאים בכך שמפלגתנו מקדמת בברכה את מי שרוצים להתבסס על תוכנית 'אובמה קר' ולחזק אותה ואת מי שתומכים בגישת ה-Medicare for All".
המצע אמנם אינו כולל אזכור של ה"ניו דיל הירוק" ואינו מביע תמיכה בדרישות הפרוגרסיבים בכל הנוגע ללגליזציה של מריחואנה, אבל אנשי המחנה רואים בעצם ההתפשרות מולם על חלק מהניסוחים צעדים קטנים של הכשרת לבבות לקראת אימוץ הרעיונות שלהם בעתיד.

ביידן מחזר אחרי המוסלמים

לפי הסקרים, נזכיר, מוביל ביידן בן ה-77 בפער ניכר במרוץ לנשיאות על דונלד טראמפ. במישור הארצי נע היתרון שלו בחודשיים האחרונים בין 8% ל-15%, והוא נהנה מיתרון מבטיח גם ברוב מדינות המפתח שצפויות להכריע את הבחירות. עם זאת, במחנה ביידן פוחדים מאוד משאננות, ועושים כל מאמץ לוודא שתומכיה הטבעיים של המפלגה הדמוקרטית – בכלל זה המחנה הפרוגרסיבי שחש נבגד על-ידי תומכי הילרי קלינטון ב-2016 – ייצאו להצביע ב-3 בנובמבר.
השבוע נועד ביידן גם עם נציגים של הקהילה המוסלמית בארה"ב, והבטיח להם לבטל כבר ביומו הראשון כנשיא את איסור הכניסה שהטיל טראמפ על הבאים לארה"ב מכמה ממדינות האיסלאם. הוא אמר כי ה"התקפה" של טראמפ על המוסלמים הייתה אות הפתיחה למתקפה שלו על בני מיעוטים בארה"ב בכללם. ביידן גם האשים את טראמפ בהתגברות האיסלאמופוביה בארה"ב.
השבוע הודיע ארגון השמאל המוסלמי Emgage Action – הארגון הפוליטי המוסלמי הגדול בארה"ב – כי הוא תומך בביידן במרוץ לנשיאות. מדובר בארגון שבפריימריז הדמוקרטיים תמך בסנדרס. גם חברת בית הנבחרים המוסלמית והפרוגרסיבית אילהאן עומאר הצטרפה להצהרת התמיכה.
יצוין כי בכמה מדינות מפתח שיכריעו את הבחירות בנובמבר – ובראשן מישיגן – יש קהילות מוסלמיות גדולות, וקולותיהן חיוניים מאוד לביידן.

"חתיכת כלבה" לקורטז: "זה דפוס התנהגות"

בתוך כך, סערה פוליטית פקדה את הקונגרס האמריקני והמחנה הפרוגרסיבי השבוע, כשחברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז, מראשי מחנה השמאל במפלגה הדמוקרטית, טענה שחבר בית הנבחרים טד יוהו, רפובליקני מפלורידה, פלט לעברה את הקללה "חתיכת כלבה" על מדרגות הקפיטול בשעה שעמדה מול כתבים.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
ארה"ב חברת בית הנבחרים אלכסנדרייה אוקסיו קורטז נואמת ב בית
אוקסיו-קורטז ביום חמישי בבית הנבחרים. "זה דפוס"
(צילום: AP)
יוהו הכחיש שכיוון את הדברים אל אוקסיו-קורטז, אך התנצל על הסגנון הבוטה של דבריו: "אני נשוי כבר 45 שנה ויש לי שתי בנות, כך שאני מודע מאוד לשפה שלי. מילות גנאי תוקפניות שיוחסו לי על-ידי התקשורת מעולם לא כוונו אל עמיתתי, ואם הן פורשו כך – אני מתנצל על אי-ההבנה".
הסערה החלה אחרי שהעיתון The Hill דיווח כי בין אוקסיו-קורטז בת ה-30 ליוהו בן ה-65 התנהלו ביום שני חילופי דברים קצרים, ושבמהלכם הוא כינה אותה "מגעילה" אחרי שטענה כי האבטלה והעוני בגלל משבר הקורונה מובילים להתגברות הפשיעה בעיר ניו יורק. לפי הדיווח, יוהו אמר לה שהיא השתגעה והסתלק מהמקום, ובעודו עוזב פלט את הקללה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב חבר בית הנבחרים טד יוהו התעמת עם אלכסנדרייה אוקסיו קורטז קילל אותה
ארה"ב חבר בית הנבחרים טד יוהו התעמת עם אלכסנדרייה אוקסיו קורטז קילל אותה
טד יוהו. "זה לא כוון כלפיה"
(צילום: AFP)
שלשום, ביום חמישי, התייצבה אוקסיו-קורטז – מגובה בחברות מפלגה נוספות – על דוכן הנואמים בבית הנבחרים, ונשאה דברים במשך כ-10 דקות. היא טענה כי דבריו של יוהו מראים לעולם עד כמה גברים בעלי כוח יכולים להיות תוקפניים מילולית כלפי נשים.
"אתה יכול להיות אב לבנות ועדיין לתקוף נשים בלי חרטה. אתה יכול להיות נשוי ולתקוף נשים", אמרה. "אירועים כאלה קורים כדבר שבשגרה. זה דפוס של גישה כלפי נשים. כולנו נאלצנו להתמודד עם זה בצורה כלשהי. אני שירַתּי שולחנות כשהייתי מלצרית במסעדות. זרקתי גברים מבּרים אחרי שהם השתמשו בשפה כמו זו של מר יוהו. זה לא חדש, וזאת הבעיה. זה תרבותי. זו תרבות של מתן חסינות, של הסכמה לאלימות ושפה אלימה נגד נשים, מבנה שלם של כוח שתומך בזה".
אוקסיו-קורטז אמרה בנאומה שגם הנשיא דונלד טראמפ נהג כלפיה באלימות, כשקרא לה אשתקד לחזור למדינה שממנה באה לכאורה, "רמיזה שאני לא שייכת אפילו לאמריקה".