בצעד סמלי, אך כזה שמדגיש את המתיחות הרבה בין ארה"ב לאיראן, טהרן הודיעה בצהריים (ב') כי הוציאה צו מעצר נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ו-35 אמריקנים אחרים שהיו מעורבים בחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני לפני כחצי שנה.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
3 צפייה בגלריה
 צעד סמלי לחלוטין. טראמפ
 צעד סמלי לחלוטין. טראמפ
צעד סמלי לחלוטין. טראמפ
(צילום: AFP)
התובע בטהרן, עלי אלקאשימר, אמר בדברים שצוטטו בסוכנויות הידיעות האיראניות כי טראמפ והאחרים שנגדם הוצאו צווי המעצר חשודים בעבירות של רצח וטרור. אלקאשימר לא פירט מיהם האמריקנים הנוספים שנגדם הוצאו צווי המעצר, אך אמר כי הם אנשי צבא וגם פקידים אזרחיים. הוא הדגיש שטהרן תפעל להעמיד לדין את טראמפ גם לאחר שיסיים את כהונתו כנשיא.
התובע האיראני אמר כי פנה לאינטרפול, ארגון המשטרה הבינלאומי שמושבו בליון בצרפת, בדרישה שיפרסם "התראה אדומה" עבור מעצרו של טראמפ, דרישה שסיכוייה להיענות בחיוב על ידי הארגון נמוכים ביותר, כיוון שההנחיות שעל בסיסן הוא פועל אוסרות עליו לנקוט פעולות בעלות אופי פוליטי.
3 צפייה בגלריה
איראן נגיף קורונה נשיא חסן רוחאני ישיבת ממשלה
איראן נגיף קורונה נשיא חסן רוחאני ישיבת ממשלה
המתיחות בשיא. נשיא איראן חסן רוחאני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
בסוכנות הידיעות AP ציינו כי גם אם יפורסם צו שכזה מצד האינטרפול – וכאמור הסיכוי לכך נמוך ביותר – מדינות לא חייבות לעצור או להסגיר חשודים, אם כי צו בינלאומי עשוי להפעיל לחץ על מנהיגים פוליטיים כלשהם ולהגביל את תנועתם.
חיסולו של סוליאמני בהפצצת מל"ט בינואר השנה הביא לשיא את המתיחות בין ארה"ב לאיראן, שהייתה גבוהה ממילא בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, וחידוש הסנקציות האמריקניות החונקות נגד טהרן – שבתגובה החלה להפר את המגבלות שהוטלו עליה בהסכם ועמדה לפי גורמים במערב מאחורי שורת מתקפות נגד האמריקנים ובעלי בריתם במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
איראן עדיין מנסה לנקום. הגנרל קאסם סולימאני שחוסל
(צילום: AP)
כנקמה על חיסול סולימאני, איראן שיגרה טילים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק. שעות ספורות לאחר מתקפת הטילים, מחשש לתגובה אמריקנית (שלא התממשה בסופו של דבר), מערך ההגנה האווירי של משמרות המהפכה הפיל בטעות מטוס נוסעים אוקראיני ליד טהרן, שאותו הוא חשב בטעות לטיל שיוט. באסון נהרגו 176 איש.
טהרן הכחישה תחילה שהמטוס הופל וטענה שמדובר בתקלה טכנית, אך ניסיון הטיוח כשל בעקבות לחץ בינלאומי, והיא נאלצה להודות בטעות. באופן לא מפתיע, היום הודיע התובע הצבאי של מחוז טהרן, גולאם עבאס טורקי, כי הפלת המטוס אירעה בשל טעות אנוש, ולא בשל הוראה של ההנהגה הצבאית הבכירה.
לפי הדיווחים באיראן, טורקי הודיע במקביל כי אחרי חודשים ארוכים של משא ומתן מול מדינות במערב, טהרן העבירה לידי צרפת את הקופסאות השחורות מהמטוס. בסוכנות הידיעות IRNA דווח כי טורקי טען שמערכת הקלטת הנתונים מהטיסה ניזוקה, וכי איראן לא הצליחה להוציא ממנה נתונים כיוון שאין ברשותה ממיר נתונים "מתוחכם", לדבריו בגלל הסנקציות האמריקניות.