נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את סוגיית ההגירה במקום גבוה למדי בסדר העדיפויות של ממשלו, וכבר ביומו הראשון בתפקיד החל לממש את הבטחת הבחירות שלו לפרק מיסודה את מדיניות "אפס הסובלנות" של קודמו דונלד טראמפ, ולבנות במקומה מדיניות "אנושית והוגנת" יותר. אבל כעת הוא מתמודד עם זינוק במספר המהגרים הלא-חוקיים שמנסים לחצות את הגבול הדרומי עם מקסיקו, ועם ביקורת משני צדי המתרס הפוליטי: הרפובליקנים מאשימים אותו באחריות לזינוק הזה, והפרוגרסיבים סבורים כי אינו פועל במיידיות הנדרשת.
ביידן הספיק לעשות רבות בתחום ההגירה מאז שנכנס לבית הלבן לפני חודש וחצי, וביומו הראשון הקפיא את בניית החומה בגבול מקסיקו – גולת הכותרת מתקופתו של טראמפ – וביטל את "צו המוסלמים" שמנע כניסה לארה"ב מכמה מדינות מוסלמיות ואפריקניות. אנשיו של ביידן הבינו עוד לפני השבעתו ששינוי המדיניות יעודד יותר ויותר מהגרים הנואשים מחיי העוני והאלימות במרכז אמריקה לעשות את המסע המסוכן לארה"ב, וכדי להניאם מכך ניפקו כמה וכמה הצהרות שבהן קראו למהגרים שלא להגיע – לפחות לא כעת.
15 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן הבטיח מדיניות אנושית, המהגרים מבקשים: "תכניס אותנו!"
(צילום: AP, רויטרס)
15 צפייה בגלריה
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
הגירה לא חוקית מהגרים חוצים את ה גבול מקסיקו ל תוך ארה"ב
מהגרים חוצים את הנהר בדרך לארה"ב. "פה אנחנו בטוחים"
(צילום: רויטרס)

"אנחנו לא אומרים 'אל תבואו'. אנחנו אומרים 'אל תבואו עכשיו'", אמר השבוע השר לביטחון המולדת של ביידן, אלחנדרו מיורקס, המהגר והלטיני הראשון שעומד בראש המשרד שלו תפקיד מרכזי בסוגיית ההגירה. מיורקס ופקידים אחרים בממשל הסבירו כי בארבע השנים האחרונות ממשל טראמפ רוקן מתוכן את מנגנון קליטת המהגרים, וכי כעת אין דרך יעילה ובטוחה לטפל בהמוני מהגרים בגבול – במיוחד בעת של מגפה עולמית.
במסגרת מדיניותו הזהירה, ביידן אף מצא עצמו בעמדה מביכה מעט של הגנה על סמכות גירוש גורפת שטראמפ יצר במרץ אשתקד, עם תחילת משבר הקורונה, ושעוררה אז ביקורת קשה מצד הדמוקרטים. הסמכות הזו נסמכת על תקנות בריאות ומאפשרת לגרש מיד כל מהגר שנתפס בגבול חזרה למקסיקו. בממשל ביידן הסבירו במסמכים שהגישו לבית המשפט כי מדובר בכלי קריטי למניעת הפצה של נגיף הקורונה. "זה הולך לקחת זמן", אמר בחודש שעבר מאט ליס, דובר המשרד לביטחון המולדת. "בינתיים הגבול לא פתוח, ואנשים לא צריכים לעשות את המסע בשביל להגיע אליו".

ביידן, פור פאבור!

למרות הבקשות והאזהרות, הנתונים מלמדים על זינוק בניסיונות לחצות את הגבול. בחודש ינואר כולו בוצעו כמעט 78,000 מעצרים ועיכובים בגבול הדרומי, כשרובם המוחלט מאלו שנתפסו הוחזר למקסיקו. לפי הרשויות האמריקניות חלק משמעותי מהמספר הזה הוא מהגרים שנתפסו, הוחזרו למקסיקו וניסו לחצות מחדש את הגבול.
15 צפייה בגלריה
הפגנת מהגרים  הגירה ל ארה"ב הגירה ב מעבר גבול ב טיחואנה מקסיקו
הפגנת מהגרים  הגירה ל ארה"ב הגירה ב מעבר גבול ב טיחואנה מקסיקו
100,000 בפברואר, והמספרים צפויים לעלות. מהגרים מפגינים במעבר גבול בטיחואנה
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
הפגנת מהגרים  הגירה ל ארה"ב הגירה ב מעבר גבול ב טיחואנה מקסיקו
הפגנת מהגרים  הגירה ל ארה"ב הגירה ב מעבר גבול ב טיחואנה מקסיקו
ילדה מניפה שלט שבו נכתב בספרדית: "ביידן, תן לי להיכנס. בבקשה"
(צילום: AFP)
הנתון עבור ינואר היה הגבוה ביותר לחודש זה מזה כעשור, אבל מספרי המהגרים המשיכו לטפס מאז. הלילה (בין שישי לשבת) חשפה סוכנות הידיעות רויטרס כי בפברואר נתפסו בגבול כמעט 100,000 בני אדם – הנתון הגבוה ביותר מאז משבר ההגירה החמור של אמצע 2019 והגבוה ביותר עבור חודש זה מאז 2006. גם מאז נראה שהמספרים המשיכו לעלות: ביום רביעי האחרון לבדו נתפסו 4,500 מהגרים לא-חוקיים בגבול. זאת לעומת ממוצע של 2,400 מהגרים שנתפסו בכל יום בינואר.
זינוק משמעותי נרשם כעת גם במספר הילדים שנתפסים בגבול ללא הורה או מלווה כלשהו. נכון ליום חמישי 7,700 קטינים ללא מלווה נמצאים במתקנים ומקלטים של משרד הבריאות האמריקני, שאליהם הם נשלחים לאחר שנתפסו בגבול ומשם הם אמורים להמשיך לקרוב משפחה כלשהו בתוך ארה"ב או אדם אחר, לעתים כאלו ללא קרבה משפחתית, שמוצאים עבורם עמותות סיוע למהגרים.
המתקנים הללו פעלו בתפוסה מופחתת בשל מגפת הקורונה, וכל המיטות בהם היו למעשה תפוסות. בעקבות העומס הרב התקשה הממשל למצוא מקומות דיור זמניים לקטינים, ואמש הודיע כי בשל "נסיבות יוצאות מן הכלל" הוא מאפשר את הגדלת התפוסה במתקנים לרמה שקדמה לקורונה, למרות החשש מהדבקה המונית. עם פרוץ המגפה, יצוין, טראמפ גירש גם קטינים ללא מלווים עם תפיסתם בגבול, אך ביידן מיהר להחריגם ואפשר את כניסתם לארה"ב.
לזינוק בנתוני ההגירה הלא-חוקית קדמו שורה של הקלות בתחום שעליהן הכריז ביידן בשבועות האחרונים. בחודש שעבר ממשל ביידן הודיע כי גם משפחות עם ילדים שנתפסות בגבול באזור טקסס לא יגורשו מיד עם תפיסתן. אלפי מהגרים נהרו לערים מקסיקניות באזור בניסיון לנצל את ה"פרצה". בממשל ביידן הבהירו כי החרגת משפחות עם ילדים נדרשת לאור חוק חדש במדינת המחוז המקסיקנית טמאוליפס, שלא מאפשר לרשויות שם לקלוט במתקנים שלהן ילדים קטנים.
15 צפייה בגלריה
משפחה של מהגרים הגירה ששוחררה עם משפחתה בתחנת אוטובוס ב בראונסוויל טקסס ארה"ב לאחר שנתפסו ב גבול עם מקסיקו
משפחה של מהגרים הגירה ששוחררה עם משפחתה בתחנת אוטובוס ב בראונסוויל טקסס ארה"ב לאחר שנתפסו ב גבול עם מקסיקו
ילדה שמשפחתה הוכנסה לארה"ב במסגרת המדיניות המקלה החדשה באזור טקסס. אלפים נהרו לשם כדי לנצל את הפרצה
(צילום: AFP)
באזורים אחרים בגבול נרשמו הפגנות של מהגרים שדורשים מביידן לתת להם להיכנס לארה"ב. הפגנה שכזו נערכה אתמול במעבר הגבול באזור טיחואנה שבמדינת המחוז המקסיקנית באחה קליפורניה. אחד המפגינים הניף שלט שעליו נכתב: "ביידן, בבקשה תכניס אותנו פנימה!".

הוחזר למקסיקו ונשדד: "בארה"ב אני בטוח"

את חלקם ביידן כבר עתה מכניס במסגרת ביטול תוכנית "הישארו במקסיקו" שיזם טראמפ, ושבמסגרתה נדרשו כ-65,000 מבקשי מקלט לחזור למקסיקו ולהמתין שם לתחילת הדיון המשפטי בעניינם. לפי סוכנות הידיעות AP, כיום נכללים בתוכנית הזו כ-25,000 אלף מהגרים. בממשל ביידן הבהירו כי ביטול התוכנית אין משמעותו כניסה מיידית של אותם מהגרים, וכי כעת החל תהליך רישומם והטיפול בבקשותיהם.
רבים מאותם מבקשי מקלט המתינו חודשים ארוכים במחנות ואוהלים בעיירות מקסיקניות סמוך לגבול, ולעתים קרובות העידו כי נאלצו להתמודד עם אלימות, מקרי שוד ואף חטיפות. חוזה, בן 32 מניקרגואה שברח לדבריו מרדיפה פוליטית בארצו, היה אחד מכמה עשרות שהורשו להיכנס לארה"ב ביום שני בשבוע שעבר, דרך מעבר הגבול בקליפורניה. עורך דין מטעם ארגון למען מהגרים סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי לאחר שנתפס בגבול והוחזר למקסיקו במרץ 2020, הוא נשדד כמה פעמים על ידי שוטרים מקסיקנים. "תודה לאל, אני כבר פה", סיפר חוזה לאחר שנכנס לארה"ב. "אני מרגיש סוף-סוף בטוח".
15 צפייה בגלריה
פרצה ב בגדר גבול ארה"ב מקסיקו בדרום קליפורניה הגירה
פרצה ב בגדר גבול ארה"ב מקסיקו בדרום קליפורניה הגירה
פרצה בגדר הגבול במקסיקו. ביידן עצר את הבנייה כבר ביום הראשון
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
מהגרים הגירה מ מרכז אמריקה ל ארה"ב במחנה ב מקסיקו
מהגרים הגירה מ מרכז אמריקה ל ארה"ב במחנה ב מקסיקו
שוטר מקסיקני במחנה מהגרים סמוך לגבול. המהגרים סובלים שם מאלימות וחטיפות
(צילום: AFP)
מהגרים רבים נוספים לא נתפסים כמובן, ומצליחים להיכנס לארה"ב. ראול אורטיז, סגן מפקד משמר הגבולות האמריקני, העיד כי ביום אחד בחודש שעבר, ב-14 בפברואר, יותר מ-1,000 מהגרים זוהו על ידי אנשי הסוכנות, אך הצליחו בכל זאת להיכנס לאמריקה.
גם את היחס כלפי אותם מהגרים שכבר חצו את הגבול ביידן מרכך. באחד מהצווים הראשונים שלו הנשיא הדמוקרטי ביטל הוראה של טראמפ מ-2017, להקשחת האכיפה נגד המהגרים הלא-חוקיים החיים בארה"ב. בעקבות הצו של ביידן המשרד לביטחון המולדת שינה את סדר העדיפויות ללכידת מהגרים, כשבראשו כעת כאלו המהווים איום ביטחוני, כאלו שנכנסו לארה"ב מנובמבר 2020 וכאלו שיש להם עבר פלילי מסוכן.
הרפובליקנים הצליחו לעכב במעט את יישום המדיניות המקלה של ביידן, כשבעקבות עתירה של טקסס הוקפאה החלטה אחרת של הממשל למנוע כמעט את כל הגירושים של מהגרים שנתפסים בתוך ארה"ב. אולם גם הפסיקה הזו של שופט פדרלי שמונה על ידי טראמפ, ושממשל ביידן לא ערער עליה, לא מונעת ממנו לצמצם משמעותית את מספר הגירושים.
בכירים בממשל ביידן, בהם השר לביטחון המולדת מיורקס ודוברת הבית הלבן ג'ן סאקי, התעקשו בימים האחרונים כי המצב בגבול אינו בגדר "משבר", אך על פי דיווחים בארה"ב הממשל מתכונן כעת בדיוק למצב שכזה.
15 צפייה בגלריה
מהגרים הגירה ל ארה"ב ב טיחואנה מקסיקו
מהגרים הגירה ל ארה"ב ב טיחואנה מקסיקו
אוהלי מהגרים, בטיחואנה
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
מהגרים הגירה מ מרכז אמריקה ל ארה"ב במחנה ב מקסיקו
מהגרים הגירה מ מרכז אמריקה ל ארה"ב במחנה ב מקסיקו
מהגרים עושים את הדרך לארה"ב. בורחים מהעוני במרכז אמריקה
(צילום: gettyimages)
טימות'י פרי, ראש הסגל החדש של הסוכנות לאכיפת המכס וההגירה (ICE), שלח כבר לפני כחודש לעובדיו אי-מייל שבו התריע כי "אנחנו צריכים להתכונן לזינוק בגבול עכשיו". באי-מייל שנחשף ב"ניו יורק טיימס" הוסיף פרי כי "אנחנו צריכים לתעדף פעולה על פני שיקולי עלות. עשו מה שצריך לעשות, והמשרד (לביטחון המולדת) יעבוד אתכם בשביל לטפל בתקציב לאחר מכן". לדבריו, ממשל ביידן מעוניין "להפחית את הלחץ בגבול" בעזרת שימוש באנשי סוכנות ICE להעברת מהגרים מהגבול לאזורים צפוניים בארה"ב, שם ניתן יהיה לשחררם.
אזהרות נשמעו השבוע גם ממחוקקים דמוקרטים שמייצגים קהילות באזור הגבול. "אנחנו נמצאים במרחק של שבועות, אולי אפילו ימים, ממשבר בגבול הדרומי", אמר הנרי קיולר, חבר בית הנבחרים מטקסס. "המדינה שלנו לא מוכנה כרגע לטיפול בזינוק במספר המהגרים באמצע מגפה". על רקע החשש הזה ביידן קיים השבוע מפגש זום עם נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופס אוברדור ודן עמו בסוגיית הגבול בין שתי המדינות, ואתמול הודיע הבית הלבן כי ביידן ביקש מפקידים בכירים בצוותו לנסוע לגבול על מנת לתדרך אותו על המצב המתחולל שם.

הפרוגרסיבים דורשים: בטלו את סוכנות ההגירה

המדיניות הזהירה יחסית שבה נוקט ביידן מעוררת כאמור ביקורת מצד המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, שסבור כי לא רק שביידן אינו פועל מהר מדי לפירוק מורשת טראמפ בתחום ההגירה, אלא אף חוזר אחורה במקרים מסוימים. ביקורת נרחבת מצדם נשמעה לפני כשבועיים, כאשר ממשל ביידן פתח בעקבות העומס הרב במתקני המהגרים מתקן כליאה בקריזו ספרינגס שבטקסס, ושיכן שם כ-700 נערים בני 13 עד 17 ללא הורים או מלווים.
15 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז. איפה הדמיון הנועז?
(צילום: AFP)
15 צפייה בגלריה
ג'ן סאקי
ג'ן סאקי
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי. "החלטה שוברת לב"
(צילום: EPA)
המהלך עורר השוואות לדיווחים על "ילדים במכלאות" מתקופת טראמפ, ומבקריו של ביידן מהצד הדמוקרטי סבורים שכליאה של ילד, לא משנה באיזה תנאי, פוגענית ואינה ראויה. "זה לא בסדר, זה מעולם לא היה בסדר וזה לעולם לא יהיה בסדר", צייצה המחוקקת אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, ממנהיגי המחנה הפרוגרסיבי. אוקסיו-קורטז קראה לביידן לבטל לחלוטין את המשרד לביטחון המולדת שהוקם בעקבות פיגועי 11 בספטמבר, וגם את סוכנות אכיפת ההגירה ICE: "אנחנו רק חודשיים בממשל הזה ומערכת ההגירה השבורה והלא-צודקת שלנו לא תשתנה בזמן הזה. זו הסיבה שדמיון נועז הוא דבר חשוב כל כך".
דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה בתגובה לביקורת הזו כי אף שההחלטה לפתוח את המתקן בטקסס הייתה "שוברת לב", הממשל נאלץ לקבל אותה. היא הדגישה כי המתקן נפתח בתנאים אחרים לגמרי מאלו שבהם שוכנו ילדים בתקופת טראמפ, וכי כעת הם יקבלו שם גישה לשירותי בריאות וחינוך. "זו סיטואציה מסובכת. זו החלטה מסובכת. זו ההחלטה שקיבלנו", היא אמרה.
ביקורת חריפה נשמעת כמובן גם מהמחנה הרפובליקני, שמטיל על ביידן את האחריות המלאה לזינוק במספר המהגרים בגבול. בראש אותם מבקרים עומד טראמפ עצמו, שבנאומו בתחילת השבוע בוועידת הפעולה השמרנית בפלורידה הקדיש לא מעט זמן כדי לתקוף את ביידן על מדיניות ההגירה שלו. "באמצעות הסרה חסרת אחריות של אמצעי הבטיחות והבקרה בגבול – כל הדברים שאנחנו הצבנו – ג'ו ביידן גרם לשיטפון של הגירה בלתי-חוקית למדינה שלנו", טען הנשיא לשעבר, שהוסיף כי "משבר שכזה מעולם לא נראה בעבר" – אף שכאמור השיא בהגירה הלא-חוקית היה בתקופתו, ב-2019. "הם מגיעים כולם בגלל הבטחות ומילים מטופשות", הוסיף טראמפ, תוך שהוא מכנה את המהגרים הבלתי-חוקיים, לפחות את חלקם, "טורפים מסוכנים".

שדה המוקשים של ביידן

שחרור חלק ממשפחות המהגרים שנתפסו בגבול – לפי הדיווחים חלקן הושארו בתחנות אוטובוס ביישובים אמריקניים סמוך לגבול – עורר גם טענות מצד רפובליקנים מקומיים על כך שחלקם מפיצים את נגיף הקורונה. "הממשל הפדרלי הוא האחראי הבלעדי לבדיקתם ובידודם של מהגרים לא-חוקיים בגבול שלנו שייתכן כי הם חולי קורונה", אמר מושל טקסס גרג אבוט. "אנחנו לא נסייע לתוכנית שהופכת את המדינה שלנו למגנט עבור הגירה לא-חוקית".
15 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ בנאומו בפלורידה. "ביידן גרם למשבר עם המילים המטופשות שלו"
(צילום: רויטרס)
15 צפייה בגלריה
אדריכל המדיניות של טראמפ, סטיבן מילר. אמר לרפובליקנים: "אל תרפו מהנושא"
אדריכל המדיניות של טראמפ, סטיבן מילר. אמר לרפובליקנים: "אל תרפו מהנושא"
אדריכל המדיניות של טראמפ, סטיבן מילר. אמר לרפובליקנים: "אל תרפו מהנושא"
(צילום: רויטרס)
בין אם המשבר בגבול הדרומי אמיתי או רק נתפס ככזה, ההתפתחויות בו יכולות לספק תחמושת לרפובליקנים לקראת בחירות האמצע לקונגרס בשנה הבאה. סטיבן מילר, שנחשב לאדריכל מדיניות ההגירה של טראמפ, נפגש בחודש שעבר עם מחוקקים רפובליקנים וקרא להם לתקוף ללא הרף את ביידן על הסוגייה הזו. לפי "ניו יורק טיימס" שדיווח על הפגישה הזו, מילר טען בה כי הניצחון הרפובליקני בבחירות האמצע של 2010 נבע מהתמקדות יתר לכאורה של הנשיא דאז ברק אובמה ברפורמת הבריאות, ופחות במשבר הכלכלי. "זה כלום לעומת פתיחת הגבולות של אמריקה והשבתת מערכת האכיפה במהלך מגפה שחוללה הרס כלכלי", אמר מילר ל"טיימס". "מנקודת מבט פוליטית טהורה, זה מתכון לתבוסה היסטורית של הדמוקרטים בבחירות האמצע – אם נוכל להפוך את זה לסוגייה גדולה אפילו יותר מאובמה-קר".
גם הדמוקרטים מבינים את הסיכון הפוליטי שמולו ניצב ביידן בבואו לבצע מהפכה בתחום ההגירה. ססיליה מוניוז, יועצת לשעבר של אובמה בתחום מדיניות הפנים, כינתה בראיון ל"טיימס" את האתגרים הללו "שדה מוקשים", אך הוסיפה: "זה בהחלט שווה את המאבק. המדינה הזו עייפה ממערכת שלא עובדת. אני מאמינה שרוב האמריקנים רוצים לראות את זה קורה ולהשאיר את זה (המשבר) מאחורינו".
כדי לפתור לחלוטין את המשבר לדמוקרטים ברור שפעולות מצד הרשות המבצעת לא יספיקו לבדן, וכי יש לשנות את חוקי ההגירה האמריקניים. בארה"ב דנים כבר שנים ארוכות ברפורמה חקיקתית שכזו, אך המחלוקות הפוליטיות יצרו מבוי סתום. ביידן מציע כעת גם הוא תוכנית מקיפה, וכבר ביומו ראשון שלח לקונגרס הצעת חוק שכוללת בין היתר מסלול התאזרחות ל-11 מיליון המהגרים הלא-חוקיים החיים כיום בארה"ב.

לשנות גם את השפה: זר או לא-אזרח?

אולם ביידן ואנשיו יודעים היטב שסיכויי הצעת החוק הזו לעבור בקונגרס קלושים למדי, לפחות לא בנוסח הנוכחי הגורף שלה. הדמוקרטים אולי השתלטו על שני בתי הקונגרס, אך בסנאט יש צורך ברוב מיוחד של 60 קולות כדי להעביר את רוב סוגי החוקים. אם תושג פשרה כלשהי, בארה"ב מעריכים כי סביר להניח שהיא תכלול פתרון עבור מאות אלפי ה"דרימרז", מהגרים שנכנסו שלא כחוק לארה"ב כשהיו ילדים. הם קיבלו ב-2014 הגנה מסוימת תחת תוכנית שיזם אובמה, DACA, אך זו אינה מעניקה להם זכויות מלאות ומבוססת על צו נשיאותי. טראמפ ניסה לבטל אותה, ללא הצלחה, אך חשף את פגיעותה הרבה.
15 צפייה בגלריה
מהגרים הגירה לא חוקית ל ארה"ב מ גבול מקסיקו ב טקסס
מהגרים הגירה לא חוקית ל ארה"ב מ גבול מקסיקו ב טקסס
מהגרים לא-חוקיים חוצים את הגבול. "עברו שנים של דמוניזציה"
(צילום: רויטרס)
בכלי התקשורת האמריקניים ציינו פרט מעניין נוסף לגבי הצעת החוק של ביידן, שמעידה בעיקר על שינוי הטון שאותו מוביל ממשלו. ביידן מציע להסיר מחוקי ההגירה של ארה"ב את הניסוח "זר" (Alien), מילה שבאנגלית ניתן לפרשה גם כ"חייזר", ולכנות מהגרים לא-חוקיים כ"לא-אזרחים". "מטרת המונח הזה היא לשמש כמילת גנאי שמפחיתה מהאנושיות של המהגרים, ויש להסיר אותה משפת התקנות שלנו", אמר לרשת NBC חבר הקונגרס הדמוקרטי חואקין קסטרו. "השינוי הזה אולי נראה סמלי, אבל הוא צעד חשוב בהחזרת האנושיות אחרי שנים של דמוניזציה".
במסגרת שינוי המדיניות שלו, יצוין, הודיע ביידן גם על הקמת כוח משימה מיוחד שיפעל לאחד ילדים והורים שהופרדו לאחר שנתפסו בגבול, במסגרת המדיניות הנוקשה שהנהיג טראמפ ב-2018 ושעוררה תרעומת נרחבת בעולם כולו. לאחר ביטולה התברר שהרשויות בארה"ב לא מצליחות לאתר את הוריהם של מאות ילדים, ובמסגרת הצו שעליו חתם ביידן בחודש שעבר יוגברו המאמצים לאיתורם. במעמד החתימה על הצו הזה כינה ביידן את מדיניות טראמפ "כתם על המוניטין שלנו", והבטיח "לבטל את הבושה המוסרית והלאומית של הממשל הקודם שתלש, תרתי משמע, ילדים מזרועות משפחותיהם, מהאמהות שלהם, מהאבות שלהם, בגבול – וללא שום תוכנית לאחד אותם".