"יש כאן שיקול פוליטי נטו, מאוד פוחדים לסגור את הישיבות". כך אמרה הבוקר (רביעי) לירון, אמא לילד בגן ברמת השרון, בהתייחסה לסגר הנוסף והשלישי במספר שיחל בחצות, בין חמישי לשישי. לדבריה, למרות העלייה במספר החולים, רמת השרון עדיין צהובה-כתומה ולכן ההוראה לסגור את מערכת החינוך במלואה לא מובנת.
5 צפייה בגלריה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בית ספר גן ילדים סגר קורונה
בתי הספר והגנים ייסגרו בפעם השלישית
(צילום: AP, שחר גולדשטיין, מוטי קמחי )
לעומתה, נעמה - אמא לשלושה ילדים בעיר - מבינה את הצורך בסגר בשל התחלואה הגבוהה, אך מתקשה להתמודד שוב עם התמרון בין העבודה לבין הילדים בבית.
"אנחנו אנשים עובדים, אני עצמאית ובעלי לא בחל"ת", היא סיפרה, "אנחנו לא עובדים חיוניים אז המשמעות עבורנו היא להיות עם שלושה ילדים בבית, ובגיל הזה הם לא יכולים להעסיק את עצמם". לדבריה, "היה צריך לחסן את מערכת החינוך, את המורים והגננות ראשונים".

לקריאה של נעמה לחסן את צוותי ההוראה הצטרף גם יוסי בן דב, מנכ"ל בית הספר הריאלי בחיפה. "אני חושב שזה חיוני ביותר שיחסנו את המורים כמה שיותר מהר", הוא אמר, "אנשי הצוות שלנו עובדים קשה. אולי חוץ מהצוותים הרפואיים, הם עובדים הכי קשה מתחילת המגפה הזו, ביום ובלילה, בבית הספר ובזום. גם כשיש סגר מלא, המורים ממשיכים לעבוד".
בן דב טוען כי יש לנצל את תקופת הסגר כדי לחסן את הצוותים. "התקווה שלי היא שהממשלה תתעשת ותציב את עובדי ההוראה בראש סדר העדיפויות, לאחר הצוותים הרפואיים", הוא הוסיף, "הם אלה שמטפלים בילדים, והילדים חייבים להגיע לבית הספר כדי שכל המשק יעבוד".
לגבי ההידבקויות בבתי הספר, בן דב הציג תמונה אופטימית: "יש לנו 4,200 תלמידים ולא היה מקרה אחד של ילד שנדבק בבית הספר עצמו". עם זאת הוא הוסיף: "נכון, יש ילדים חולים, יש הרבה מאוד ילדים בבידוד. אנחנו משתדלים להקפיד על הכללים".
5 צפייה בגלריה
למידה מרחוק במושב סגולה
למידה מרחוק במושב סגולה
כל השכבות יחזרו ללימודים מקוונים
(צילום: אתי נוריאל)
אליענה גורדון, מחנכת כיתה ו' ורכזת בבית ספר ריאלי, התייחסה לקשר עם התלמידים בזמן ההוראה מרחוק. "אין תחליף למפגש פנים מול פנים", אמרה, "אבל למרות ההגבלות אנחנו משתדלים לערוך שיחות אישיות כל הזמן. השיעורים שלנו מגוונים, עם פלטפורמות שונות, אנחנו באמת מנסים לפעול באופן הכי חדשני שאפשר כדי לתת גם את המענה לימודי, גם החברתי וגם הרגשי".
לצד זאת, יהיו מסגרות שיישארו פתוחות בזמן הסגר - כמו מסגרות החינוך המיוחד והגנים שפועלים בחסות עמותת "מחוסגן", המלווה גנים פרטיים ודוגלת ביצירת סביבה חיסונית מקסימלית לילדים. לדברי מייסד העמותה, איתי ברשדסקי, "כבר מהסגר הראשון פתחו את הגנים שהצטרפו אלינו והפעלנו אותם עבור ילדים לעובדים חיוניים במשק".
ברשדסקי ציין כי "הדבר מאפשר להורים שחייבים לצאת לעבודה מסגרת בטוחה ויציבה לילדים שלהם, וגם לגננות זו הייתה אפשרות לעבוד, גם אם בצורה מינימלית, כדי לצמצם הפסדים. בהתחלה עוד היה קשה לגייס גננות שיסכימו לפתוח כי הייתה פאניקה גדולה מאוד".

"הממשלה מחכה להחלטת רבנים - והציבור מקבל עונש קולקטיבי"

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה בכל הנוגע להטלת הסגר המלא. הבוקר בראיון לאולפן ynet הוא תקף: "מחליטים להטיל סגר על הציבור הרחב, סוגרים את מערכת החינוך ושולחים את הילדים הביתה, משביתים הורים - ופה מתחננים, פונים לרבנים ואומרים 'תשקלו, אולי אתם תסגרו מוסדות חינוך'. ואנחנו כבר יודעים, יש כמה רבנים שהודיעו שאין סגירת מערכת חינוך במגזר החרדי".
ליברמן הוסיף: "בראשון לציון, בחולון, בבת ים - אף אחד לא מתאם אלא פשוט מודיעים. יש החלטה, כמו גרזן, כמו גיליוטינה יורדת, שזהו סוגרים הכול. ושם כל הזמן מתדיינים ומנסים לתאם. אני מודיע - גם החינוך וגם החנויות שם ימשיכו לעבוד. תהיה אפס אכיפה".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן באולפן ynet
אביגדור ליברמן באולפן ynet
"מתחננים לרבנים". ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"חוקים הם לא המלצה". בנט
(צילום: הדר יואביאן )
גם יו"ר ימינה נפתלי בנט טען כי ההחלטה להטיל סגר שלישי קשורה לכך ש"נתניהו נכנע ללחצי הפוליטיקאים החרדים".
בפוסט שפרסם בפייסבוק הוא ביקר גם את יו"ר מפלגת הישראלים וראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי: "חוקיה של מדינה אינם בגדר המלצה בלבד. נתניהו בהתנהגותו הביא עלינו את המצב שבו כל אחד עושה דין לעצמו. כך החיסונים נלקחו על ידי חולדאי לצרכים פוליטיים, והפוליטיקאים החרדים עושים דין לעצמם ומסכנים את הציבור שלהם ואת כלל אזרחי ישראל".
שר החינוך יואב גלנט הסביר בראיון לאולפן ynet הבוקר כי הגורם ששינה את דעתו לגבי סגירת מערכת החינוך הפעם היה זן הקורונה שהתפתח בבריטניה והגיע לארץ. לדבריו, "הסגר נחוץ כמשנה זהירות משום שטרם התברר סופית לאילו ממדים התפשטה המוטציה הבריטית בארץ".
גלנט קרא לכל הציבור להישמע להוראות הממשלה, וציין כי ראה הפרות של ההגבלות במגזרים שונים - לאו דווקא במגזר החרדי. "אני ראיתי מסיבות בפארק הירקון, ראיתי הפגנות המוניות, אבל ראיתי גם תפילות המוניות בכל המגזרים וחפלות במגזר הערבי", אמר.

5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
גלנט בביקור בגן ילדים בנס ציונה באוקטובר
(צילום: דנה קופל )
השר תמך ברעיון כי יש לנצל את הסגר כדי לחסן את צוותי ההוראה. "יש בכל פעם מנות עודפות של חיסונים משום שאנשים לא מגיעים להתחסן", אמר. "העברתי את רשימת כל המורים מזמן למשרד הבריאות, יש להם את כל ה-200 אלף. קחו את הרשימה הזאת, תטמיעו אותה בתוך הרשימות ותפתחו אותה בשעות הערב למורים.
"סגלי ההוראה צריכים להיות העתודה הראשונה", הוסיף גלנט, "אפשר לעשות את זה - אבל צריך לנהל את זה. סדר העדיפויות חייב לכלול את המורים, אחרת לא עשינו שום דבר".


בישיבת הממשלה אתמול כמעט כל השרים הצביעו בעד הסגר שבמסגרתו תיסגר כלל מערכת החינוך, פרט לחינוך המיוחד ולפנימיות שבהן שוהים ברצף.
מגבלת ההתקהלות תוחמר לעד חמישה אנשים בחלל סגור ועד עשרה בשטח פתוח. מספר מקומות העבודה החיוניים יצומצם ותבוטל פעילות הספורט המקצועי. לפי ההחלטה, שרי האוצר והבריאות יוסמכו להחליט על תחומים מצומצמים שבהם תותר הגעה של עובדים.
רק מי שרכש כרטיסי טיסה לפני הסגר יורשה לטוס, ולאחר מכן מי שירצה בכך יידרש לקבל אישור של ועדת חריגים. השבים מ"מדינות מסוכנות", שטרם הוגדרו, יועברו שוב לבידוד במלוניות ויוכלו לצאת מבידוד רק בכפוף לבדיקות קורונה שליליות. זאת, כדי למנוע את התפשטות המוטציה הבריטית והדרום אפריקנית של הנגיף בארץ.