כלי תקשורת אמריקניים דיווחו אמש (יום ו') כי ה-FBI פתח בחקירה בעקבות התחקיר שפורסם ב"ניו יורק פוסט" על האנטר ביידן, בנו של המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן. לפי הדיווחים, ב-FBI בודקים בחקירה זו אם הפרסום קשור להתערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב, התערבות שרשויות אכיפת החוק שם מזהירות מפניה כבר חודשים. בבולשת הפדרלית סירבו לאשר או להכחיש שנפתחה חקירה.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן פרשת אוקראינה גייט
ארה"ב האנטר ביידן בנו של ג'ו ביידן פרשת אוקראינה גייט
האנטר ביידן, בנו של המועמד הדמוקרטי. אביו לחץ להדיח את התובע
(צילום: AP)
לפי גורם המעורה בפרטים, העיתוי המחשיד שבו פורסם התחקיר, שיש מומחים המפקפקים באמינותו, העלה באופן מיידי את השאלה אם הרוסים מנסים להפיץ דיסאינפורמציה לקראת יום הבחירות כדי להשפיע על התוצאות, כפי שעשו לכאורה בבחירות לנשיאות ב-2016. המודיעין האמריקני, נזכיר, קבע רשמית כי בבחירות לפני ארבע שנים הפיצה רוסיה מידע כוזב כדי להטות את התוצאות לטובת דונלד טראמפ, שאותו תפסה כמי שיהיה נשיא נוח יותר עבורה.
הכתבה שפורסמה השבוע ב"ניו יורק פוסט" התבססה על חומרים מכונן קשיח שהעביר לעיתון עורך דינו האישי של טראמפ, רודי ג'יליאני. בכתבה הובאה הודעת אימייל ששלח לכאורה להאנטר ביידן יועץ בחברת הגז האוקראינית "בוריסמה" שבה עבד, ובהודעה זו הוא הודה לו כביכול על שהסכים לארגן פגישה בינו לבין אביו, סגן הנשיא דאז והמועמד לנשיאות היום ג'ו ביידן.
המייל נשלח לכאורה כשנה לפני שביידן האב הפעיל לחץ על אוקראינה להדיח את התובע הכללי שלה, שפתח בחקירת שחיתות נגד חברת הגז שבה עבד בנו. ב"פוסט", עיתון המזוהה עם תומכי טראמפ, נטען כי זהו "האקדח המעשן" נגד ביידן, משום שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות טוען זה יותר משנה כי מעולם לא דן עם בנו בעסקיו בחו"ל, וכי לא ניצל את מעמדו כסגן הנשיא כדי לסייע לו בדרך כלשהי. במטה ביידן אומרים שלא מצאו שום תיעוד המלמד כי התקיימה פגישה כמו זו שמוזכרת בתחקיר.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
המועמד לנשיאות ג'ו ביידן. המטה שלו מכחיש
(צילום: AFP)
בתחקיר שולבו גם תמונות פרטיות מביכות של ביידן הבן, שבהן הוא נראה בין השאר עירום למחצה. באחת מהן הוא נראה לכאורה מעשן קראק. ב"ניו יורק פוסט" אמרו כי החומרים שנמצאו הגיעו לידי ג'וליאני ממחשב נייד שאדם כלשהו הפקיד במעבדה לתיקוני מחשבים בדלאוור לפני כשנה וחצי. האדם שהפקיד אותו שם לכאורה מעולם לא חזר לקחת אותו.
העובדה שהחומר שהגיע לידי ה"פוסט" עבר דרך מוזרה שכזו גרמה גם היא להרמת גבות ב-FBI, ועודדה את פתיחת החקירה. בארה"ב יש מומחים הטוענים כי סגנון הפעולה הזה עשוי להתאים למודיעין הרוסי. מועלות שם השערות שהאקרים פרצו למחשבו של האנטר ביידן, שכפלו ממנו את התמונות המביכות, צירפו להן אימיילים מפוברקים לפחות בחלקם – ואז דאגו שהחומר יגיע בדרך מתוחכמת אל העיתונות האמריקנית.
על רקע העובדה שהחומר לכתבה סופק לעיתון על-ידי ג'וליאני, המקורב לנשיא, וכולל תמונות ופרטים אישיים שאינם אמורים להיות נחלת הכלל, הודיעו שלשום הרשתות החברתיות טוויטר ופייסבוק בצעד חריג כי הן מגבילות את הפצתה בפלטפורמות שלהן, עד שתעבור בדיקת אמינות מצד גורמים נוספים.
3 צפייה בגלריה
האנטר וג'ו ביידן. תמונות מביכות ומידע אישי
האנטר וג'ו ביידן. תמונות מביכות ומידע אישי
האנטר וג'ו ביידן. תמונות מביכות ומידע אישי
(צילום: AP)
במטה הבחירות של ביידן הכחישו את הטענות שהובאו בתחקיר של "ניו יורק פוסט", ואילו בקמפיין של טראמפ ניצלו את הפרסום כדי לתקוף את ביידן. הרפובליקנים בסנאט מיהרו להודיע כי הם פותחים בבדיקה של האי-מיילים שנחשפו.
הרפובליקנים, והנשיא טראמפ בראשם, טוענים כבר זמן רב שביידן הפעיל בצורה לא-ראויה ומושחתת את כוחו כסגן הנשיא של אובמה כדי למנוע חקירת שחיתות באוקראינה נגד חברת הגז שבה עבד בנו. ביידן והדמוקרטים מצדם מדגישים כי אף שביידן אכן לחץ על אוקראינה לפטר את התובע הכללי האוקראיני, הוא לא עשה זאת על דעת עצמו, אלא ייצג בכך את עמדת הממשל האמריקני ומדינות אחרות במערב. התובע ההוא נחשב בעיני מדינות אלה לתובע מושחת, והן דרשו מקייב להדיחו במסגרת רפורמות שיתקנו את דרכיה.
ניסיונו של טראמפ אשתקד לשכנע את נשיא אוקראינה וולודמיר זלנסקי לחדש את החקירה בעניין חברת הגז הוביל להתפוצצות פרשת "אוקראינה גייט": הדמוקרטים פתחו נגד טראמפ בהליך הדחה בקונגרס, בטענה שניסה לעודד מנהיג של מדינה זרה לקדם חקירה נגד יריב פוליטי שלו וכך להשפיע על הבחירות העתידיות לנשיאות. טראמפ ביקש את הדברים מזלנסקי בשעה שביידן כבר הסתמן כפייבוריט במרוץ הדמוקרטי, וכשכבר התחזקה ההערכה כי הוא יהיה היריב של טראמפ בבחירות 2020.
פורסם לראשונה: 23:43, 16.10.20