"מדינת ישראל תמיד תגן על עצמה, בעצמה, מפני כל איום חיצוני. ישראל לא תכבול את ידיה מלהבטיח את ביטחוננו. נפעל בתקיפות וברציפות מול איומים מתהווים, מרחוק ומקרוב". כך הבטיח הערב (יום ד') ראש הממשלה נפתלי בנט, בצל הטענות שהשמיע קודמו בתפקיד בנימין נתניהו, ולפיהן שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הבטיח לארה"ב מדיניות של "אין הפתעות" בכל הנוגע להתמודדות מול האיום האיראני.
בנט נשא את הדברים בטקס האזכרה הממלכתי לחוזה המדינה בנימין זאב הרצל. בנאום שנשא בהר הרצל בירושלים הוסיף ראש הממשלה: "המדינה היהודית תלויה בנו. בכולנו. ביכולת של כולנו לשמור עליה ועל ערכיה ואופיה המיוחד. על שגשוגה הביטחוני, הכלכלי והחברתי. עדיין עלינו לזכור שהתהליך לא בלתי הפיך. אסור לנוח על זרי הדפנה".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט בטקס האזכרה הממכלתי לבנימין זאב הרצל. "איום חיצוני ואיום פנימי"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
את ההאשמה בנוגע לסיכום מול ארה"ב על מדיניות "אין הפתעות" השמיע יו"ר האופוזיציה נתניהו בשבוע שעבר, והוא טען כי מדובר בפגיעה חמורה בביטחון המדינה. לפיד מיהר להכחיש את ההאשמה בדבר סיכום שכזה, ומוקדם יותר השבוע שב ואמר כי מדובר ב"שקר מסוכן" מצד ראש הממשלה לשעבר.
שר החוץ הבהיר בדברים שנשא ביום שני האחרון כי "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול נגד הגרעין האיראני בכל מקום ובכל זמן. רק אתמול הסברתי את זה למזכיר המדינה האמריקני בזמן פגישתנו ברומא". הוא הוסיף כי "למדינת ישראל הייתה משנות ה-70 מדיניות 'אין הפתעות' מול האמריקנים. זה לא חידוש גדול ולא סותר בשום צורה שאנחנו שומרים לעצמנו את חופש הפעולה לפעול בכל דרך למנוע מאיראן להיות גרעינית. אני יודע שנתניהו רצה לערבב בין שני המושגים".

סוגיית האיום האיראני עמדה גם במרכזו של המפגש שלשום בבית הלבן בין הנשיא היוצא ראובן ריבלין לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן – שהבטיח בפתח המפגש הזה כי לאיראן לא יהיה נשק גרעיני "במשמרת שלי". גורם מדיני אמר שריבלין הבין מביידן שאין בכוונתו לבקש מישראל להימנע מפעולות צבאיות נגד איראן, ושאין בכוונתו גם להגביל את ישראל. "ישראל צריכה לנהוג לפי הצרכים שלה", ציטטו הגורמים את ביידן באומרו לריבלין.
בנאומו היום בטקס האזכרה השנתי בהר הרצל התייחס בנט גם למחלוקות הפנימיות בקואליציה השברירית שבראשה הוא עומד. "יש גם איום פנימי", אמר. "גם איתו צריך להתמודד, בסוף תקופה של מערכת בחירות בלתי נגמרת. בעזרת השם הקמנו ממשלה. זו ממשלת פסיפס יפהפייה. זו ממשלה שאני מודה שקמה מתוך אילוץ פוליטי – אבל היא ממשלה רצויה מלכתחילה".
לדבריו, הצדדים בשמונה הסיעות הרכיבות את הקואליציה "לומדים איך לנהל את חילוקי הדעות. אנחנו מצליחים להבין על מה אנחנו כן מסכימים, וזה המון. רוב הדברים שמקרינים על החיים שלנו מוסכמים על כולנו ולכן אנחנו יכולים להתקדם קדימה במהירות ובהרמוניה. מחלוקות זה לא דבר רע. מחלוקות לשם שמיים הן נשמת אפה של המורשת היהודית".