כשברקע נמשכת ההמתנה מורטת העצבים לתשובת חמאס, ובעיקר להחלטת מנהיגו ברצועת עזה יחיא סינוואר, סוכנויות הידיעות בעולם מפרסמות תמונות של משוריינים שרוכזו בדרום ישראל, במרחב רפיח. לפי דיווח בסוף השבוע האחרון בסוכנות AP, ריכוז המשוריינים כולל גם טנקים. ההיערכות לפעולה, כך לפי הדיווחים, נועדה בין היתר להגביר את הלחץ על חמאס במגעים לעסקה – אבל בישראל הבהירו כי מדובר בהיערכות של ממש, וההערכה היא שתשובת ארגון הטרור תכריע את הכיוון שייבחר בסופו של דבר.
חבר הלשכה המדינית של חמאס, סוהייל אל-הינדי, אמר אחר הצהריים (יום ד') כי חמאס ימסור את תשובתו "בקרוב מאוד", אבל הבהיר כי ארגון הטרור ממשיך להתעקש על הפסקת אש קבועה ונסיגה של צה"ל מהרצועה. "חמאס ימסור תשובה ברורה", אמר בשיחה עם סוכנות הידיעות AFP, אך סירב לנקוב במועד מדויק לכך. הוא טען כי חמאס "פתוח לדיון" ול"כל יוזמה לסיום המלחמה", והוסיף כי לארגון הטרור יש "תנאים ברורים מאוד שמהם הוא לא יכול לסגת" – ובראשם סיום הלחימה ונסיגה מוחלטת מהרצועה.
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בדרום ישראל, במרחב רפיח. התמונות מתפרסמות באישור הצנזורה
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
6 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
6 צפייה בגלריה
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל ב-25 באפריל
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל ב-25 באפריל
משוריינים מועברים על משאיות לאזור בדרום ישראל סמוך לרפיח, בשבוע שעבר
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
בארה"ב מביעים התנגדות למבצע ברפיח, ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן שמבקר כעת בישראל שב על ההתנגדות זו במפגש שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. אולם מנגד נראה שגם בוושינגטון נערכים לאפשרות של קריסת המגעים ופתיחה במבצע ברפיח. ב"וול סטריט ג'ורנל" מציינים כי ההצהרות האחרונות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושל בלינקן, ולפיהן חמאס הוא "המכשול היחיד" שעומד כעת בפני עסקה, מעידות על כך שהממשל האמריקני נערך להאשים את ארגון הטרור בתרחיש שכזה.
כך או כך, למרות הלחץ הבינלאומי הכבד נגד מבצע והחשש בעולם מההשלכות על המוני האזרחים שמרוכזים ברפיח, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעקש שישראל תפעל לפרק את ארבעת גדודי חמאס בעיר גם אם תהיה עסקה וגם אם לא. "אין לנו ברירה", הצהיר בסרטון שפרסם אתמול על רקע איומי הפרישה מהממשלה של השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. בצהריים, אחרי המפגש עם בלינקן, מסרה לשכת רה"מ כי הוא אמר למזכיר המדינה שהמבצע ברפיח "אינו מותנה בדבר", וכי הוא לא יקבל עסקת חטופים שכוללת את סיום המלחמה.

6 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פליטים עוזבים את רפיח לחאן יונס. עד כה לפי ההערכות עשו זאת כ-200 אלף איש
(צילום: AFP)
לפני פעולה ברפיח תידרש ישראל לפנות את האוכלוסייה האזרחית שנמצאת בעיר הדרומית ביותר ברצועה. בצבא מעריכים שכבר קרוב ל-200 אלף פלסטינים מתוך 1.4 מיליון עזבו את רפיח בשבועות האחרונים, בעיקר לחאן יונס ומחנות המרכז, ונערכים באינטנסיביות לפינוי המיליון הנותרים, גם אם לא כולם יעזבו לנוכח קריאות הצבא לנוע צפונה. בסימן אפשרי להיערכות לפינוי, דובר צה"ל בערבית סגן-אלוף אביחי אדרעי הודיע בצהריים לתושבי רפיח כי הורחב "האזור ההומניטרי הבטוח" שמיועד לפליטים, בין אזור אל-מוואסי לחאן יונס.

ההתפשרות הישראלית, ופרטי "ההצעה הנדיבה"

בישראל ובעולם מחכים לתשובת חמאס מאז ביקור משלחת של ארגון הטרור ביום שני האחרון בקהיר, שם הציגו בפניה המתווכים המצרים את העסקה המוצעת שהוגדרה על ידי בכירים בישראל ובארה"ב כ"נדיבה מאוד". בחמאס שידרו אמנם אופטימיות בימים האחרונים – על רקע מה שנראה כמו התפשרות מצד ישראל אחרי חודשים ארוכים של מגעים – אבל לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" הלינו על כך שההצעה לא כוללת התייחסות ברורה בנוגע לסיום המלחמה.
על ההתפשרות הישראלית מדווח היום גם "ניו יורק טיימס", והוא מצטט שני גורמים ישראליים שאישרו בפניו כי ישראל הסכימה לוותר על דרישתה להגבלות משמעותיות על חזרת עקורים לצפון הרצועה. גורם ישראלי אחד אמר שבמסגרת העסקה, אם תתקבל, ישראל הסכימה לוותר לחלוטין על בדיקות או הגבלות על אלו שיחזרו לצפון הרצועה, בעוד גורם ישראלי נוסף אמר רק ש"כמעט לא יהיו הגבלות", מבלי לפרט.
המשלחת של חמאס שהייתה בקהיר חזרה לדוחא בירת קטאר, והבהירה לפי הדיווח כי תתייעץ לפני העברת התשובה הרשמית עם הזרוע הצבאית של ארגון הטרור – והמילה האחרונה בסוגיה שמורה כמובן לסינוואר עצמו. בישראל העריכו כי ייתכן שמנהיג חמאס בעזה ידרוש "הבהרות" על ההצעה הקיימת.
6 צפייה בגלריה
סינוואר ותיעוד שלו במנהרה ברצועה. בחמאס דרשו הבהרות על ההצעה
סינוואר ותיעוד שלו במנהרה ברצועה. בחמאס דרשו הבהרות על ההצעה
סינוואר ותיעוד שלו במנהרה ברצועה. בחמאס דרשו הבהרות על ההצעה
(צילום: דובר צה"ל, AP)
על פרטי ההצעה פורסמו בימים האחרונים שלל דיווחים, ולפי "וול סטריט ג'ורנל" שמסתמך על מסמך שהגיע לידיו, היא כוללת שני שלבים ונוסחה בשיתוף פעולה עם ישראל – אך טרם אושרה על ידיה. השלב הראשון כולל שחרור של 20 עד 33 חטופים בקטגוריות ההומניטריות ויימשך עד 40 יום. את השלב הראשון ניתן יהיה להאריך עם יום הפוגה אחד על כל חטוף נוסף שישוחרר.
"מפתחות" השחרור לפי הדיווח הם 20 מחבלים פלסטינים תמורת כל חטוף בקטגרויות הללו: ילדים, נשים אזרחיות, מבוגרים ופצועים. עבור כל חיילת שתשוחרר, ישראל תידרש לשחרר 40 אסירים ביטחוניים – שמחציתם מרצים מאסר עולם. השלב השני לפי הדיווח יכלול הפסקת אש של שישה שבועות ובמהלכו חמאס וישראל יסכימו על עסקת חטופים גדולה יותר ועל הארכת ההפוגה בלחימה – לתקופה שיכולה להימשך עד שנה אחת.
דיווח שונה פורסם במקביל בעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, שם נטען כי העסקה המוצעת כוללת שלושה שלבים שיסתיימו בתקופה של "שקט בר-קיימא". יצוין כי גם ב-CNN דווח השבוע שהעסקה כוללת נוסח שמדבר על "שקט בר-קיימא", ובדיווח של הרשת האמריקנית נטען כי בכך יש ניסיון להסכים לתנאי של חמאס להפסקת אש מוחלטת, מבלי לומר זאת במפורש.
6 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בתל אביב
הפגנה בדרישה לעסקה לשחרור החטופים בתל אביב, הבוקר
(צילום: REUTERS/Shannon Stapleton)
בדיווח של "אל-אחבאר" – בהנחה שהוא אכן אמין – מצוין פירוט נרחב הרבה יותר של האופן שבו ימומש השלב הראשון שבו ישוחררו כאמור בין 20 ל-33 חטופים, ונטען כי אחרי שחרור שני שלישים מהם ישראל תיסוג מציר נצרים שמבתר את הרצועה, ועוד לפני כן תידרש לאפשר חזרת עקורים לצפון הרצועה. גם לפי "אל-אחבאר" השלב השני יימשך שישה שבועות, ונטען בו כאמור שבתקופה זו יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת "שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על עסקה לשחרור כל שאר החטופים – בתמורה לשחרור מחבלים נוספים ו"נסיגה מלאה" של צה"ל מהרצועה.
אבל במקביל, גורם בחמאס אמר לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי בארגון הטרור מעוניינים שישראל תביע את נכונותה ל"נסיגה מלאה" בשלב השני, ולא "נסיגה הדרגתית", לצד "נכונות להחזרת כל העקורים ללא התנגדות ישראלית ולמתן ערבויות נאותות להפסקת אש". בשלב השלישי, שיימשך גם הוא 42 ימים "אל-אחבאר", יוחלפו גופות הישראלים שנמצאות ברצועה בתמורה לגופות מחבלים פלסטינים. בנוסף, תחל תוכנית שיקום הרצועה לחמש שנים, שתכלול בניית בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות.
במקביל לעסקה עצמה מול חמאס, ראוי להזכיר שבארה"ב מקדמים גם עסקה נוספת שתלויה בהפסקת אש בעזה: הסכם נורמליזציה מול סעודיה. בשיחותיו בארץ אמר בלינקן כי אם לא תהיה הפסקת אש, הסיכוי לנורמליזציה יהיה נמוך. נתניהו מתנגד עד כה לדרישה הסעודית לקבל בתמורה פשרות ישראליות בדרך להקמת מדינה פלסטינית, והיום דווח ב"גרדיאן" הבריטי כי וושינגטון וריאד דנות בהסכם מצומצם יותר שלא יכלול את ישראל, ונועד לשמש כ"גיבוי" למקרה שבו לא תושג נורמליזציה.